Bendera Guinea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bendera Guinea

Bendera Guinea disahkan pada 10 November 1958.

Sesuai dengan bendera-bendera lain di wilayah ini, dipergunakan warna gerakan Pan-Afrika, iaitu warna merah, kuning, dan hijau. Sebagai bekas koloni Perancis, bukanlah kebetulan kalau rancangannya memiliki tiga warna.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Warna-warna bendera telah diadaptasi daripada orang-orang dari en:Rassemblement Démocratique Africain, gerakan dominan pada masa kemerdekaan. Warna-warna itu pula berasal dari bendera Ghana, yang pertama kali diadaptasi mereka pada tahun 1957. Sékou Touré, Presiden pertama Guinea, adalah sekutu rapat Kwame Nkrumah, bekas presiden Ghana.

Warna[sunting | sunting sumber]

Merah melambangkan darah para wira yang meninggal dunia akibat penyeksaan dan peperangan, kuning merepresentasikan matahari dan kekayaan negara, dan hijau melambangkan tumbuh-tumbuhan di negara ini. Selaras dengan bendera lain di rantau ini, warna pergerakan Pan-Afrika berwarna merah, kuning, dan hijau digunakan. Reka bentuknya adalah tiga warna. Warna bendera dari kiri ke kanan adalah sebaliknya bendera Mali. Rwanda sebelum ini, yang reka bentuknya diilhamkan oleh bendera Kerajaan Rwanda, mempunyai R hitam yang besar untuk membezakannya dengan bendera Guinea yang hampir serupa.