Biji benih hibrid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam bidang pertanian dan berkebun, biji benih hibrid digunakan untuk menghasilkan tumbuhan silang. Pengeluaran benih hibrid adalah utama dalam pertanian moden dan berkebun rumah. Ia merupakan salah satu penyumbang utama kepada kenaikan dramatik dalam pengeluaran pertanian pada separuh akhir abad ke-20.[1] Alternatif untuk hibridisasi ialah pendebungaan terbuka dan penyebaran klon.

Semua benih hibrid yang ditanam oleh petani akan menghasilkan tumbuh-tumbuhan yang serupa, manakala benih generasi akan datang dari hibrida tersebut tidak akan secara konsisten mempunyai ciri-ciri yang diingini. Hibrid terkawal menyediakan ciri-ciri yang sangat seragam kerana ia dihasilkan dengan menyeberang dua keturunan pembiakbakaan dalam. Strain inbred elit digunakan untuk mengekspresikan fenotip yang baik-didokumentasikan dan konsisten (seperti hasil tanaman yang tinggi) yang agak baik untuk tumbuhan inbred.[2]

Hibrid dipilih untuk meningkatkan ciri-ciri tumbuhan yang dihasilkan, seperti hasil yang lebih baik, keseragaman yang lebih baik, warna yang lebih baik, rintangan penyakit. Faktor penting ialah heterosis atau menggabungkan keupayaan tanaman induk. Menyeberang mana-mana sepasang tiub inbred tertentu mungkin atau tidak boleh menyebabkan keturunan unggul. Oleh itu strain ibu bapa yang digunakan adalah dengan teliti dipilih untuk mencapai keseragaman yang datang dari keseragaman ibu bapa, dan prestasi unggul yang berasal dari heterosis.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Di Amerika Syarikat, stesen pertanian eksperimen pada tahun 1920 menyiasat tanaman hibrid, dan oleh petani tahun 1930-an telah banyak menerima jagung hibrid pertama.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Improving Corn; based on "Hybrid Corn", published in the Yearbook of Agriculture, 1962". United States Department of Agriculture. Dicapai pada 14 December 2014.
  2. ^ David Tay (n.d.). "Vegetable Hybrid Seed Production". Seeds: Trade, Production and Technology (PDF). ?. m/s. 128–139. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-03-22. Dicapai pada 2019-03-20.
  3. ^ Paul Conkin (2008). "5.4 Plant and Animal Breeding". A Revolution Down on the Farm. University Press of Kentucky. m/s. 118–120.