Blade (filem 1998)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Blade
Fail:Blade movie.jpg
Dihasilkan olehPeter Frankfurt
Wesley Snipes
Robert Engelman
DibintangiWesley Snipes
Stephen Dorff
Kris Kristofferson
N'Bushe Wright
Donal Logue
Muzik olehMark Isham
Syarikat
penerbitan
New Line Cinema
Marvel Enterprises
Amen Ra Films
Imaginary Forces
Tarikh tayangan
21 Ogos 1998 (1998-08-21)
Masa tayangan
120 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$45 juta
Pecah panggung$131.2 juta

Blade ialah sebuah filem adiwira Amerika 1998 yang diarahkan oleh Stephen Norrington dan ditulis oleh David S. Goyer. Berdasarkan superhero Marvel Comics dengan nama yang sama, ia adalah ansuran pertama francais Blade.

Blade telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 21 Ogos 1998, dan merupakan kejayaan komersial, dengan kutipan $70 juta di box office A.S., dan $60.2 juta di seluruh dunia. Walaupun ulasan bercampur-campur daripada pengkritik filem, filem itu mendapat sambutan positif daripada penonton dan sejak itu telah mendapat pengikut kultus. Ia juga dipuji sebagai salah satu peranan penting Snipes.

Blade telah terkenal sebagai filem superhero gelap pada zamannya, serta menjadi filem pertama Marvel yang berjaya dan menetapkan pentas untuk adaptasi filem buku komik selanjutnya. Ia diikuti oleh dua sekuel, Blade II (2002) dan Blade: Trinity (2004), kedua-duanya ditulis oleh Goyer, yang juga mengarahkan yang terakhir.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1967, seorang wanita hamil diserang oleh vampire, menyebabkan dia bersalin pramatang. Doktor dapat menyelamatkan bayinya, tetapi wanita itu meninggal dunia.

Tiga puluh tahun kemudian, kanak-kanak itu telah menjadi pemburu vampire Blade, yang merupakan kacukan manusia-vampire yang memiliki kebolehan ghaib vampire tanpa sebarang kelemahan mereka, kecuali keperluan untuk memakan darah manusia. Blade menyerbu sebuah kelab rave di Los Angeles yang dimiliki oleh vampire Deacon Frost. Polis membawa salah seorang pontianak ke hospital, di mana dia membunuh Dr. Curtis Webb dan memberi makan kepada pakar hematologi Karen Jenson, dan melarikan diri. Blade membawa Karen ke rumah selamat di mana dia dirawat oleh rakan lamanya Abraham Whistler. Whistler menerangkan bahawa dia dan Blade telah melancarkan perang rahsia terhadap puntianak menggunakan senjata berdasarkan kelemahan unsur mereka, seperti cahaya matahari, perak dan bawang putih. Memandangkan Karen kini "ditandai" oleh gigitan pontianak, dia dan Blade menyuruhnya meninggalkan bandar itu.

Pada mesyuarat majlis tua-tua vampire darah tulen, Frost, ketua puak pontianak muda, ditegur kerana cuba menghasut peperangan antara puntianak dan manusia. Memandangkan Frost dan sejenisnya bukan pontianak yang dilahirkan semula jadi, mereka dianggap rendah dari segi sosial. Sementara itu, kembali ke apartmennya, Karen diserang oleh pegawai polis Krieger, yang biasa, seorang manusia yang setia kepada pontianak. Blade menundukkan Krieger dan menggunakan maklumat daripadanya untuk mencari arkib yang mengandungi halaman daripada "bible vampire".

Krieger memberitahu Frost tentang apa yang berlaku, dan Frost membunuh Krieger. Frost juga menyuruh salah seorang penatua membunuh dan melucutkan kuasa mereka yang lain, sebagai tindak balas terhadap sikap tidak hormat yang ditunjukkannya di majlis vampire sebelum ini. Sementara itu, Blade menemui Pearl, vampire yang sangat gemuk, dan menyeksanya dengan cahaya UV untuk mendedahkan bahawa Deacon ingin menjalankan upacara di mana dia akan menggunakan 12 vampire darah tulen untuk menyedarkan "dewa darah" La Magra, dan darah Blade. adalah kuncinya.

Kemudian, di tempat persembunyian, Blade menyuntik dirinya dengan serum khas yang menahan keinginannya untuk minum darah. Walau bagaimanapun, serum mula kehilangan keberkesanannya kerana berlebihan. Semasa bereksperimen dengan EDTA antikoagulan sebagai pengganti yang mungkin, Karen mendapati bahawa ia meletup apabila digabungkan dengan darah vampire. Dia berjaya mensintesis vaksin yang boleh menyembuhkan yang dijangkiti tetapi mengetahui bahawa ia tidak akan berfungsi pada Blade. Karen yakin bahawa dia boleh mengubati dahaga darah Blade tetapi ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk merawatnya.

Frost dan orang-orangnya menyerang tempat persembunyian, menjangkiti Whistler, dan menculik Karen. Apabila Blade kembali, dia membantu Whistler membunuh diri. Apabila Blade cuba menyelamatkan Karen dari penthouse Frost, dia terkejut apabila mendapati ibunya yang masih hidup, yang mendedahkan bahawa dia kembali pada malam dia diserang dan dibawa masuk oleh Frost, yang muncul dan mendedahkan dirinya sebagai pontianak yang menggigitnya. . Blade kemudiannya ditundukkan dan dibawa ke Kuil Malam Abadi, di mana Frost merancang untuk melakukan upacara pemanggilan untuk La Magra. Karen dilemparkan ke dalam lubang untuk dibaham oleh Webb, yang telah berubah menjadi makhluk seperti zombi yang mereput. Karen mencederakan Webb dan melarikan diri. Blade kehabisan darah, tetapi Karen membenarkan dia minum daripadanya, membolehkan dia pulih. Frost melengkapkan ritual dan memperoleh kuasa La Magra. Blade berhadapan dengan Frost selepas membunuh semua anteknya, termasuk ibunya. Semasa pertarungan mereka, Blade menyuntik Frost dengan semua picagari; dos berlebihan EDTA menyebabkan badannya mengembung dan meletup, membunuhnya.

Karen menawarkan untuk membantu Blade menyembuhkan dirinya sendiri; sebaliknya, dia memintanya untuk mencipta versi serum yang lebih baik supaya dia boleh meneruskan perang salibnya menentang pontianak. Dalam epilog ringkas, Blade berhadapan dengan vampire di Moscow.