Bola sepak Australia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Suasana sebuah pertandingan AFL antara Brisbane Lions dengan Collingwood.

Bola sepak Australia, atau hanya disebut "Peraturan Aussie", "bola sepak" atau "footy", adalah sukan kontak yang dimainkan antara dua pasukan yang terdiri daripada 18 pemain di padang lonjong, sering dimainkan di padang kriket yang diubah suai. Mata dijaringkan dengan menendang bola bujur di antara tiang gol tengah (bernilai enam mata) atau antara gol dan tiang belakang (bernilai satu mata).

Semasa permainan umum, pemain boleh meletakkan diri mereka di mana saja di padang dan menggunakan bahagian badan mereka untuk menggerakkan bola. Kaedah utama adalah menendang, bola baling dan berlari dengan bola. Terdapat peraturan tentang bagaimana bola dapat ditangani, misalnya, pemain yang berlari dengan bola harus melambung atau menyentuhnya di tanah. Membaling bola tidak dibenarkan. Ciri khas permainan adalah "Mark", di mana pemain di mana sahaja di lapangan yang menangkap bola dari tendangan (dengan syarat tertentu) diberikan kepemilikan. Pemain boleh mengatasi menggunakan tangan mereka atau menggunakan seluruh badan mereka untuk menghalang lawan. Hubungan fizikal yang berbahaya (seperti mendorong lawan ke belakang), gangguan ketika menandakan dan sengaja memperlahankan permainan tidak dianjurkan dengan tendangan percuma, penalti jarak jauh atau penggantungan untuk sejumlah perlawanan, bergantung pada keparahan pelanggaran. Permainan ini mempunyai pertandingan fizikal yang kerap, penandaan spektakuler, pergerakan pantas kedua pemain dan bola serta skor tinggi.

Asal-usul sukan ini dapat ditelusuri ke pertandingan bola sepak yang dimainkan di Melbourne, Victoria, pada tahun 1858, yang diilhami oleh permainan bola sepak sekolah awam Inggeris. Berusaha mengembangkan permainan yang lebih sesuai untuk orang dewasa dan keadaan Australia, Melbourne Football Club menerbitkan undang-undang pertama mengenai bola sepak Australia pada bulan Mei 1859, menjadikannya kod bola sepak tertua di dunia.

Bola sepak Australia mempunyai jumlah penonton tertinggi dan penonton di televisyen dari semua sukan di Australia, sementara Liga Bola Sepak Australia (AFL), satu-satunya pertandingan yang sepenuhnya profesional, adalah badan sukan terkaya di negara ini. Final AFL Grand, yang diadakan setiap tahun di Melbourne Cricket Ground, adalah acara kejuaraan kelab yang paling banyak dihadiri di dunia. Sukan ini juga dimainkan di peringkat amatur di banyak negara dan dalam beberapa variasi. Peraturannya diatur oleh Suruhanjaya AFL dengan nasihat dari Hukum Jawatankuasa Permainan AFL.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]