Bulu kuda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Bulu ekor kuda

Bulu kuda (horsehair) tumbuh panjang dan kasar yang di ekor dan tengkuk kuda. Ia mempunyai gentian protein yang mampu menyerap air secara perlahan, tetapi dapat dicelup atau diwarnakan secara efektif menggunakan pewarna tradisional yang cocok untuk serat protein. Oleh sebab ini, ia dapat digunakan untuk berbagai macam keperluan, seperti kain pelapis, kuas, busur alat musik, kain keras yang disebut haircloth, plester rambut kuda, sebuah bahan pelapis dinding yang sebelumnya digunakan dalam industri konstruksi (sekarang hanya ditemukan pada bangunan-bangunan tua).

Bulu kuda bisa sangat kaku atau sangat halus dan fleksibel; bulu tengkuk umumnya lebih lembut dan lebih pendek dari rambut ekor. Tekstur bulu kuda dapat dipengaruhi oleh pembiakan dan pengurusan kuda termasuk keadaan persekitaran seperti pemakanan diberikan atau iklimtempat tinggal. Cara pengendalian bulu ini juga dapat memengaruhi mutu dan tekstur.

Sebahagian besar bulu ini berasal dari kuda yang dijagal.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rutherford, David (20 April 2014). "10 facts about the horsehair on a string player's bow". Colorado Public Radio (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 Jun 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]