Charles Le Gobien

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Charles Le Gobien (1653 – 5 Mac 1708) dulu merupakan seorang penulis Jesuit Perancis, pengasas Lettres édifiantes et curieuses, koleksi laporan daripada mubaligh Jesuit di China. Ia adalah sumber maklumat utama untuk sejarah misi dan kehidupan Katolik di China pada masa itu.

Kehidupan[sunting | sunting sumber]

Le Gobien dilahirkan di Saint-Malo, Brittany. Beliau memasuki Persatuan Jesus pada 25 November 1671. Sebagai profesor falsafah dan terutamanya semasa prokurator misi Franco-Cina, beliau mencari dalam beberapa siri kertas kerja untuk membangkitkan minat dalam kerja Kristianisasi Asia Timur. Beliau meninggal dunia di Paris.

Karya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1697 Lettres sur les progréz de la religion à la Chine beliau muncul di Paris. Merujuk kepada kontroversi Ritus Cina, beliau menerbitkan antara lain Histoire de l'édit de l'empereur de la Chine en faveur de la religion chrétienne avec un éclaircissement sur les honneurs que les Chinois rendent à Confucius et aux morts (Paris, 1698); dan pada tahun 1700: Lettre à un Docteur de la Faculté de Paris sur les propositions déférées en Sorbonne par M. Prioux. Di bawah tarikh yang sama terdapat di Paris Histoire des Isles Mariannes nouvellement converties à la religion chrétienne. Bahagian kedua, diterjemahkan ke dalam bahasa Sepanyol oleh J. Delgado, terdapat dalam Historia General de Filipinas yang terakhir (Manila, 1892).

Pada tahun 1702, Le Gobien menerbitkan Lettres de quelques missionnaires de la Compagnie de Jésus, écrites de la Chine et des Indes Orientales; ini adalah permulaan koleksi tidak lama lagi yang akan diterbitkan di bawah tajuk Lettres édifiantes et curieuses écrites des missions étrangéres par quelques missionnaires de la Compagnie de Jésus. Lapan siri pertama adalah oleh Le Gobien, yang terakhir oleh Du Halde, Patouillet, Geoffroy, dan Maréchal. Koleksi itu dicetak dalam tiga puluh enam jilid. duodecimo (Paris, 1703–76), dan dikeluarkan semula pada 1780-81 oleh Yves, de Querbeux, dan Brotier dalam dua puluh enam jilid. duodecimo, meninggalkan kata pengantar. Edisi baru muncul pada tahun 1819, 1829–32, dan 1838–43. Satu ringkasan dalam empat jilid. octavo, bertajuk Panthéon Littéraire, oleh L. Aimé Martin (1834–43). Terjemahan bahasa Inggeris sebahagiannya dikeluarkan di London pada tahun 1714.

Penerbitan itu menghasut Jesuit Austria Stöcklein untuk melaksanakan Neuer Welt Bott beliau (kira-kira 1720), pada mulanya dianggap hanya terjemahan, tetapi tidak lama kemudian koleksi bebas (lima jilid, folio dalam empat puluh bahagian) dengan ketara melengkapkan Lettres Edifiantes (lihat Kath. Missionen, 1904–05).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Attribution
  •  Rencana ini memuatkan teks dari suatu penerbitan yang kini berada dalam domain awamHerbermann, Charles, penyunting (1913). "Charles Le Gobien" . Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton. Cite has empty unknown parameters: |HIDE_PARAMETER20= dan |coauthors= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link) This entry cites:
    • SOMMERVOGEL, Bibl. de la Comp. de Jésus, s. v. Gobien;
    • DE GUILHERMY, Ménologe de la Comp. de Jésus, I (Paris, 1892), 324;
    • Nouv. biogr. gén., XXX (Paris, 1883), 403;
    • FELLER, Dict. hist., IV, 82.