Comunicaciones FC

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Comunicaciones
Comunicaciones fc logo.png
Nama penuhComunicaciones Fútbol Club Sociedad Anónima
GelaranLos Cremas
(The Creams)[1]
Los Albos
(The Whites)
El Hexacampeón
(The Six-Time Champion)
Nama pendekEl Comu
Diasaskan16 Ogos 1949; 74 tahun yang lalu (1949-08-16)
StadiumEstadio Doroteo Guamuch Flores
(Kapasiti: 26,000)
PemilikAlbavision
PengerusiJuan Leonel Garcia
PengurusWilly Coito Olivera
LigaLiga Nacional
Apertura 20234th (Champions)
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Musim semasa
  1. ^ Jusino, Edwin (7 August 2014). "Listo el club boricua para su partido de hoy" [The Puerto Rican club is ready for today's match]. FutbolBoricua.co (dalam bahasa Sepanyol). Fútbol Boricua Inc. Dicapai pada 12 September 2019.

Comunicaciones Fútbol Club SA, lebih dikenali sebagai Comunicaciones FC atau Comunicaciones, ialah sebuah kelab bola sepak profesional yang berpangkalan di Guatemala City . Mereka bersaing dalam Liga Nacional, peringkat teratas bola sepak Guatemala. Salah satu kelab bola sepak paling popular dan berjaya di Guatemala, Comunicaciones telah memenangi 32 Kejohanan Kebangsaan, termasuk memenangi enam kali berturut-turut, paling banyak daripada mana-mana pasukan kelab Guatemala. Sebagai tambahan kepada 32 kejuaraan liga mereka, Comunicaciones telah memenangi lapan Piala liga dan sepuluh Piala Super. Dalam pertandingan antarabangsa, Comunicaciones telah memperoleh 2 Piala Antara Kelab UNCAF, satu Piala Juara CONCACAF dan satu kejuaraan Liga CONCACAF .

Kelab itu bermain di tempat sendiri di Estadio Doroteo Guamuch Flores, yang mempunyai kapasiti 26,000. Sebelum ini stadium asalnya adalah di Estadio Cementos Progreso, yang terletak di Zon 6 Bandaraya Guatemala .