Curtiss No. 2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
No. 2, "Reims Racer"
Curtiss No. 2, pada Mac 1910
Peranan Pesawat lumba
Penerbangan sulung 1909
Curtiss mengawal Reims Racer

Curtiss No. 2, yang biasanya dikenali sebagai Reims Racer, adalah sebuah pesawat perlumbaan yang dibina di Amerika Syarikat oleh Glenn Curtiss pada tahun 1909 untuk bersaing dalam perlumbaan udara Piala Gordon Bennett di Reims, Perancis pada tahun tersebut.

Reka bentuk dan ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

No. 2, yang asalnya dikenali sebagai Golden Flyer (juga dipanggil Curtiss No. 1), adalah sebuah pesawat yang telah diubahsuai dengan reka bentuk biplan rangka terbuka yang mempunyai sayap bersama dua ruang yang tidak berundur. Ia dilengkapi dengan satu unit ekor bersilang yang terdiri daripada permukaan pengangkat kecil ditambah dengan satu lelaran untuk kawalan arah, tetapi pengangkat yang lebih besar dipasang di hadapan juruterbang sebagai unit canard biplan. Sistem pendaratan adalah dalam konfigurasi tricycle, dengan tiga roda individu. Aileron besar dipasang di celah antara sayap.

Curtiss telah mengubah Golden Flyer menjadi Reims Racer dengan menambahkan unit penstabil tertutup di posisi canard, membesarkan saiz sayap, mengubah aileron antara sayap dan menggantikan enjin Curtiss OX empat silinder sebaris 25 hp dengan enjin Curtiss OX V8 63 hp yang telah ditanggalkan dan diringankan khas untuk perlumbaan. Tangki bahan api baru yang lebih ringan telah ditukar dengan tangki bahan api lama yang lebih berat.

Curtiss memperkenalkan sistem kawalan yang unik menggunakan rangka logam "shoulder cradle" yang boleh mengayun secara melintang, digantung secara memanjang di kedua-dua belah tempat duduk juruterbang, dengan bahagian yang menjulur ke hadapan, satu untuk setiap sisi yang bersandar kepada bahagian tengah setiap lengan atas juruterbang (lihat gambar Curtiss di tempat duduk juruterbang). Sistem ini memerlukan juruterbang untuk menyendeng ke dalam belokan untuk mengendalikan pengangkat dan dengan itu memutar pesawat dalam arah yang sama. Sistem ini kemudiannya digunakan semula dalam Curtiss Model D.

Sejarah operasi[sunting | sunting sumber]

Curtiss mengambil bahagian dalam perlumbaan dengan penajaan dari Aero Club of America, yang menyokongnya setelah tawaran serupa ditolak oleh adik-beradik Wright. Walaupun Reims Racer tidak sepantas pesaing Eropah, ia lebih mudah dikawal. Curtiss, yang mengendalikan pesawat sendiri, memanfaatkan kelenturannya dengan memberi perhatian khusus kepada pusingannya. Sebagai pesaing pertama yang terbang, Curtiss melengkapkan dua litar 10 km yang diperlukan dalam masa 15 minit dan 50.4 saat. Apabila Louis Bleriot membuat penerbangan terakhir, dia mengambil masa 5.8 saat lebih lama, membolehkan Curtiss memenangi hadiah FF 25,000. Penerbangan Curtiss, dengan purata kelajuan 47.06 mph (75.48 km/j), juga mencatat rekod kelajuan udara baru untuk jarak tersebut.

Curtiss membawa pesawatnya ke Itali selepas menunjukkan kemahirannya di Reims. Di sana, beliau menyertai pertandingan Air Show di Brescia pada bulan September 1909 dan memenangi beberapa hadiah. Beliau menghabiskan litar 10 km sebanyak lima pusingan dalam tempoh 49 minit 24 saat, mengalahkan pesaing-pesaing lain. Beliau juga menunjukkan kecekapan menghidupkan enjin dalam masa 8.2 saat sahaja. Selain itu, beliau hampir meraih hadiah ketinggian dengan terbang setinggi 165 kaki (51 m), tetapi dikalahkan oleh Henri Rougier.

Di Brescia, Curtiss sempat memberikan pengalaman penerbangan kepada Gabriele d'Annunzio, seorang sasterawan Itali yang terkenal. Namun, beliau menolak untuk melakukan perkara yang sama kepada Puteri Laetitia kerana tempat duduk pesawatnya tidak sesuai untuk membawa penumpang wanita.

Selepas kembali ke Amerika Syarikat, Curtiss menerbangkan Reims Racer dalam pertemuan udara pertama negara itu di Dominguez Hills pada Oktober 1909, mencatatkan rekod kelajuan udara baru iaitu 55 mph (88 km/j).

Charles Hamilton telah membeli Reims Racer daripada Curtiss, tetapi pesawat itu terhempas di Seattle pada 12 Mac 1910.

Spesifikasi[sunting | sunting sumber]

Data dari Aerofiles: Curtiss[1]

Ciri-ciri umum

  • Krew: 1
  • Kapasiti: 1 pax
  • Panjang: 30 ka 4 in (9.25 m)
  • Rentang sayap: 34 ka 0 in (10.36 m)
  • Janakuasa: 1 × Curtiss V-8 Enjin piston, penyejukan air, 63 hp (47 kW)
  • Bebaling: 2-bilah pusher propeller

Prestasi

  • Halaju maksimum: 55 mph (89 km/j, 48 kn)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Petikan
  1. ^ Eckland, K.O. "Curtiss # to J". aerofiles.com. Dicapai pada 15 April 2019.