Dance Gavin Dance

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dance Gavin Dance
Dance Gavin Dance bersembahan di Webster Theater, 2022
Latar belakang
Berasal dariSacramento, California, U.S.
Genre
Tahun aktif2005–kini
Syarikat rakaman
Rise
Pengkarya berkait
Ahli
Bekas ahli
  • Alvaro Alcala
  • Sean O'Sullivan
  • Jason Ellis
  • Zachary Garren
  • Kurt Travis
  • Eric Lodge
  • Jonny Craig
  • Josh Benton
  • Tim Feerick

Dance Gavin Dance ialah kugiran post-hardcore dari Sacramento, California, ditubuhkan pada tahun 2005. Ia terdiri daripada vokalis Jon Mess dan Tilian Pearson, pemain gitar utama Will Swan, pemain gitar irama Andrew Wells, dan pemain dram Matthew Mingus. Kugiran ini dahulunya termasuk vokalis utama Jonny Craig dan Kurt Travis, pemain bes Eric Lodge, Jason Ellis, dan Tim Feerick, dan pemain gitar Alvaro Alcala, Sean O'Sullivan, Zachary Garren, dan Josh Benton. Barisan telah berubah beberapa kali sejak penubuhannya. Swan dan Mingus adalah satu-satunya ahli kugiran yang pernah muncul di setiap album studio.

Mereka mengeluarkan extended play (EP) debut mereka, Whatever I Say Is Royal Ocean, pada tahun 2006 dan melamar kepada Rise Records selepas itu. Album studio sulung mereka, Downtown Battle Mountain, telah dikeluarkan pada Mei 2007. Craig dan pemain gitar Sean O'Sullivan meninggalkan kugiran dan digantikan oleh Kurt Travis dan Zachary Garren, masing-masing. Mereka mengeluarkan album bertajuk sendiri, Dance Gavin Dance, pada Ogos 2008. Vokalis Jon Mess dan pemain bass Eric Lodge meninggalkan kugiran sebelum keluaran album, dengan Lodge digantikan oleh Jason Ellis. Happiness, album studio ketiga mereka, dikeluarkan pada Jun 2009.

Pada tahun 2010, Jonny Craig, Jon Mess dan Eric Lodge kembali ke kugiran dan merakam album studio keempat mereka, Downtown Battle Mountain II (2011). Craig dan Lodge meninggalkan kugiran pada tahun berikutnya, yang membawa kepada pemain bass Tim Feerick, pemain gitar Josh Benton, dan bekas vokalis Tides of Man Tilian Pearson menyertai mereka. Mereka mengeluarkan album studio kelima mereka, Ucapan Penerimaan (2013); Benton meninggalkan kugiran sejurus selepas pelancaraan album. Album studio keenam mereka, Instant Gratification, dikeluarkan pada April 2015. Pada tahun berikutnya, mereka mengeluarkan album langsung, Tree City Sessions, dan album studio ketujuh mereka , Mothership, yang terakhir dicatatkan pada nombor 13 di Billboard 200. Mereka mengeluarkan album studio kelapan mereka, Pemilihan Buatan, pada Jun 2018, meletakkan di nombor 15 di Billboard 200. Pada 2020, mereka mengeluarkan album studio kesembilan mereka , Afterburner pada bulan April, yang diletakkan di nombor 14 pada Billboard 200, dan Tree City Sessions 2 pada bulan Disember.

Pemain bes Tim Feerick meninggal dunia pada 2022, sebelum pelancaran album kesepuluh mereka, Jackpot Juicer, membawa kepada Sianvar dan Royal Coda gitaris Sergio Medina mengambil alih tugas bes secara langsung.[1][2]

Kugiran ini telah mencapai empat album dua puluh teratas di AS, termasuk satu 10 teratas.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Remembering Tim Feerick | Sacramento band Dance Gavin Dance dedicate U.S. tour to longtime bassist". abc10.com (dalam bahasa Inggeris). May 14, 2022. Dicapai pada 2022-08-13.
  2. ^ Trapp, Philip. "Tilian Pearson 'Stepping Away' From Dance Gavin Dance, Band Releases Statement on Allegations". Loudwire (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-08-13.
  3. ^ Freyman, Jesse Richman, Falyn (December 1, 2015). "For Dance Gavin Dance, "The Turmoil Is All Just a Backdrop to the Music"". New Times Broward-Palm Beach.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]