Dasar kesihatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ibu pejabat Pertubuhan Kesihatan Sedunia di Geneva, Switzerland.

Dasar kesihatan dapat didefinisikan sebagai "keputusan, rencana, dan tindakan yang dilakukan untuk mencapai tujuan rawatan kesihatan tertentu dalam masyarakat".[1] Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, dasar kesihatan eksplisit dapat mencapai beberapa perkara: ini menentukan visi untuk masa depan; ia menggariskan keutamaan dan peranan yang diharapkan dari kumpulan yang berbeza; dan itu membina kata sepakat dan memaklumkan kepada orang ramai.

Terdapat banyak kategori dasar kesihatan, termasuk dasar kesihatan global, dasar kesihatan awam, dasar kesihatan mental, dasar perkhidmatan penjagaan kesihatan, dasar insurans, dasar penjagaan kesihatan kesihatan diri, dasar farmasi, dan dasar yang berkaitan dengan kesihatan awam seperti dasar vaksinasi, dasar pengendalian tembakau atau dasar promosi penyusuan susu ibu. Mereka mungkin merangkumi topik pembiayaan dan penyampaian penjagaan kesihatan, akses ke penjagaan, kualiti penjagaan, dan ekuiti kesihatan.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ World Health Organization. Health Policy, accessed 22 March 2011.
  2. ^ Harvard School of Public Health, Department of Health Policy and Management About Health Care Policy Diarkibkan 2011-05-14 di Wayback Machine, accessed 25 March 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]