Pergi ke kandungan

Der Ring des Nibelungen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Der Ring des Nibelungen
Adegan 1 daripada terbitan pertama Das Rheingold di Festival Bayreuth Bühnenfestspiel pada tahun 1876
TerjemahanCincin Nibelung
LibretisRichard Wagner
BahasaJerman
Tayangan perdana
  • Secara individu:
  • 22 September 1869 (22 September 1869)
    Das Rheingold
  • 26 Jun 1870 (26 Jun 1870)
    Die Walküre
  • Sebagai satu kitaran:
  • 13 Ogos 1876 (1876-08-13) Das Rheingold
  • 14 Ogos 1876 Die Walküre
  • 16 Ogos 1876 Siegfried
  • 17 Ogos 1876 Götterdämmerung

Bayreuth Festspielhaus

Der Ring des Nibelungen (Melayu: Cincin Nibelung), WWV 86, ialah kitaran empat drama muzik epik berbahasa Jerman yang digubah oleh Richard Wagner. Karya-karya ini berdasarkan longgar pada watak-watak dari lagenda heroik Jerman, iaitu hikayat legenda Norse dan Nibelungenlied. Komposer menamakan kitaran itu sebagai Bühnenfestspiel (permainan festival pentas), yang disusun dalam tiga hari didahului oleh Vorabend (petang awal). Ia sering dirujuk sebagai kitaran "Cincin", "Cincin Wagner", atau hanya "Cincin".

Wagner menulis libretto dan muzik selama kira-kira dua puluh enam tahun, dari 1848 hingga 1874. Empat bahagian yang membentuk kitaran Cincin adalah, mengikut urutan:

  • Das Rheingold (Rhinegold)
  • Die Walküre (Valkyrie)
  • Siegfried
  • Götterdämmerung ("Senja para Dewa")

Kerja individu bagi urutan itu sering dilakukan secara berasingan,[1] dan sememangnya opera mengandungi dialog yang menyebut peristiwa dalam opera sebelumnya, supaya penonton boleh menonton mana-mana daripadanya tanpa menonton bahagian sebelumnya dan masih memahami plot. Walau bagaimanapun, Wagner berhasrat mereka dipersembahkan secara bersiri. Persembahan pertama sebagai kitaran membuka Festival Bayreuth pertama pada tahun 1876, bermula dengan Das Rheingold pada 13 Ogos dan berakhir dengan Götterdämmerung pada 17 Ogos. Pengarah pentas opera Anthony Freud menyatakan bahawa Der Ring des Nibelungen "menandakan tanda tinggi dalam bentuk seni kita, cabaran paling besar yang boleh dilakukan oleh mana-mana syarikat opera."[2]

Tajuk Wagner secara literal diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai The Ring of the Nibelung. Nibelung tajuknya ialah Alberich yang kerdil, dan cincin yang dimaksudkan ialah cincin yang dibuatnya dari Rhinegold. Oleh itu, tajuk itu menandakan "Cincin Alberich".[3]

Kandungan

[sunting | sunting sumber]

Kitaran adalah kerja skala yang luar biasa.[4] Persembahan penuh kitaran berlaku selama empat malam di opera, dengan jumlah masa bermain kira-kira 15 jam, bergantung pada rentak konduktor. Karya pertama dan terpendek, Das Rheingold, tidak mempunyai selang waktu dan merupakan satu karya muzik berterusan yang biasanya berlangsung sekitar dua setengah jam, manakala yang terakhir dan paling lama, Götterdämmerung, mengambil masa sehingga lima jam, tidak termasuk selang. Kitaran ini dimodelkan selepas drama Yunani kuno yang dipersembahkan sebagai tiga tragedi dan satu drama satir. Cincin yang betul bermula dengan Die Walküre dan berakhir dengan Götterdämmerung, dengan Rheingold sebagai pendahuluan. Wagner memanggil Das Rheingold sebagai Vorabend atau "Malam Permulaan", dan Die Walküre, Siegfried dan Götterdämmerung masing-masing diberi sarikata Hari Pertama, Hari Kedua dan Hari Ketiga, bagi trilogi yang betul.

Skala dan skop cerita adalah epik. Ia mengikuti perjuangan tuhan, wira dan beberapa makhluk mitos ke atas cincin ajaib eponim yang memberikan penguasaan ke atas seluruh dunia. Drama dan tipu muslihat berterusan melalui tiga generasi protagonis, sehingga malapetaka terakhir pada penghujung Götterdämmerung.

Muzik kitaran adalah tebal dan bertekstur kaya, dan berkembang dalam kerumitan apabila kitaran diteruskan. Wagner menulis untuk orkestra dengan perkadaran yang sangat besar, termasuk bahagian loyang yang sangat besar dengan instrumen baharu seperti Wagner tuba, trompet bes dan trombon kontrabas. Hebatnya, dia menggunakan korus hanya secara ringkas, dalam aksi 2 dan 3 daripada Götterdämmerung, dan kemudian kebanyakannya lelaki dengan hanya beberapa wanita. Dia akhirnya membina teater yang dibina khas, Bayreuth Festspielhaus, untuk melaksanakan kerja ini. Teater ini mempunyai pentas khas yang menggabungkan orkestra besar dengan suara penyanyi, membolehkan mereka menyanyi pada volum semula jadi. Hasilnya ialah penyanyi tidak perlu membebankan diri secara vokal semasa persembahan yang panjang.

  1. ^ "Wagner – Ring Cycle". Classic FM. 2020. Dicapai pada 12 September 2020.
  2. ^ von Rhein, John (21 September 2016). "An epic beginning for Lyric's new Wagner 'Ring' cycle". Chicago Tribune. Dicapai pada 17 June 2017.
  3. ^ Magee 2001, m/s. 109.
  4. ^ "Wagner in Russia: Ringing in the century". The Economist. 12 June 2003. Dicapai pada 20 September 2018.