Dewan St.Cecilia's

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Artikel ini adalah mengenai dewan konsert di Edinburgh, Scotland. Untuk dewan konsert di Manila, Filipina, sila rujuk Saint Cecilia's Hall.


Dewan St Cecilia ialah sebuah dewan konsert dan muzium kecil di bandar Edinburgh, Scotland, di United Kingdom. Ia terletak di Jalan Niddry dan Cowgate, kira-kira 168 meter (551 kaki) di selatan Royal Mile. Dewan ini ditubuhkan pada1763 dan merupakan dewan konsert khas yang bina pertama kali di Scotland.

Universiti Edinburgh memiliki dewan, yang menempatkan pameran awam sumbangan daripada koleksi alat muzik Universiti, koleksi instrumen papan kekunci Russell dan Mirrey, Koleksi instrumen bertali Anne Macaulay dan Koleksi instrumen tiupan Shackleton terutamanya klarinet, merupakan salah satu koleksi di St. Cecilia’s Hall. Ia digunakan untuk konsert yang mempersembahkan muzik daripada pelbagai tradisi, serta tempat untuk Festival Antarabangsa Edinburgh dan Festival Fringe semasa musim panas.

Asal-Usul[sunting | sunting sumber]

Dewan St Cecilia pada asalnya ditubuhkan oleh Edinburgh Musical Society (EMS) dan direka-bentuk oleh arkitek Scotland Robert Mylne, yang juga merupakan Arkitek yang mereka-bentuk jambatan Blackfriars di London. EMS telah diasaskan pada 1728, dan untuk 35 tahun pertama ahlinya bertemu di dewan St Mary's Chapel, dimana sebuah gereja kecil yang dahulunya terletakdi sebelah utara dewan sekarang. Pada Disember 1763, selepas menyiapkan dewan baru, EMS mengadakan konsert sulung sebagai penghormatan kepada Saint Cecilia, santo penaung pemuzik.

St Cecilia's merupakan dewan konsert yang pertama ditubuhkan di Scotland, dimana ia siap pada 1763, tidak berapa lama daripada yang pertama di bina di Eropah. Bilik Muzik Holywell di Oxford, dibina pada 1748. Reka bentuk bangunan di tingkat satu adalah berbentuk bujur dengan bilik latihan di tingkat bawah. Pada asalnya, pintu masuk utama dibuka ke halaman kecil di luar Niddry's Wynd, dan serambi telah ditambah ke pintu masuk sekitar tahun 1787.

Pada tahun 1785 Bandaraya Edinburgh memulakan projek kejuruteraan awam yang terbesar dimana ​​pembinaan jambatan selatan, yang mana merupakan sebuah jambatan jalan di atas Cowgate, untuk menghubungkan bandar lama ke universiti di selatan bandar, dimana projek ini siap pada tahun 1787. Jambatan baru itu mengakibatkan kehilangan beberapa bangunan tradisi, termasuk Niddry's Wynd. Dewan St Cecilia kehilangan halaman masuk asalnya kerana jambatan selatan dan bangunan rumah pangsa tingginya menjulang di atas St Cecilia's. Cowgate menjadi lokasi yang gelap dan pada masa yang sama tidak diminati oleh penonton konsert Edinburgh, yang kini berpusu-pusu ke Bilik Perhimpunan yang baru dibina  di Bandar Baru. Penonton di Dewan St Cecilia semakin berkurangan dari hari ke hari yang mengakibatkan EMS menghentikan persembahan keseluruhan. Konsert EMS terakhir diadakan pada tahun 1798. Pada tahun 1801, EMS dibubarkan dan bangunan dewan itu dijual kepada jemaah Baptist.

Pada 16 Oktober 1821, Dewan St. Cecilia menjadi tapak Sekolah Seni Edinburgh, kini Universiti Heriot Watt, kuliah pertama dalam bidang kimia. Ia kemudiannya menjadi bilik kuliah antara tahun 1821 dan 1837.

Bangunan itu kemudiannya digunakan sebagai rumah persinggahan Freemason, gudang, sekolah (diketuai oleh Andrew Bell), dan sebagai Bilik Tarian Excelsior Magdalene Cairns. Kemudianya dibeli oleh Universiti Edinburgh pada tahun 1959.

Seni Bina[sunting | sunting sumber]

Bahagian luarnya dalam gaya Neoklasik biasa, dengan menghadap tembok batu. Di tingkat atas ialah Bilik Konsert Sypert, sebuah bilik berbentuk elips (bijur) dengan cornice plaster yang dibentuk, dan siling berkubah di atasnya dengan kubah elips tengah.  William Adam (1738–1822) melawat dewan itu dan menulis surat kepada abangnya John Adam bahawa dia mendapatinya dewan yang di ubahsuai itu hodoh dan mencangkung. Pada tahun 1966, universiti menugaskan arkitek Ian Lindsay untuk membina semula bahagian dalam dewan konsert. Beliau membina ketinggian timur baru dan membuat pintu masuk baru ke dewan.

Pada 2016, Dewan St Cecilia menjalani pemulihan dan pengubahsuaian bernilai £6.5 juta untuk menambah baik kemudahan dewan konsert dan muzium. Projek ini sebahagiannya dibiayai oleh Dana Loteri Warisan, sebagai sebahagian daripada kerjanya untuk menyokong bangunan bersejarah yang mempunyai kepentingan budaya. Ia dibuka semula kepada orang ramai pada 2017.

Muzium Muzik[sunting | sunting sumber]

Dewan St Cecilia, selain sebagai tempat konsert, termasuk sekitar 500 artifak dari Koleksi Alat Muzik terkenal di dunia Universiti, yang diiktiraf oleh Galeri Muzium Scotland sebagai Kepentingan Nasional untuk Scotland. Koleksi secara keseluruhannya mengandungi sekitar 6,000 keping, kesemuanya boleh diakses untuk tujuan penyelidikan melalui Pusat Koleksi Penyelidikan. Rodger Mirrey, John Donaldson, Anne Macaulay, Raymond Russell dan Sir Nicholas Shackleton adalah antara pengumpul yang telah menyumbangkan instrumen kepada Muzium. Beberapa instrumen digunakan dalam persembahan di Dewan oleh pemuzik tempatan, kebangsaan dan antarabangsa. Koleksi ini digunakan dalam pelajaran universiti dan lawatan pendidikan oleh kumpulan semua peringkat umur dan peringkat, daripada kanak-kanak sekolah kepada kumpulan minat khas.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Galeri Bink[sunting | sunting sumber]

Sejarah alat muzik papan kekunci yang menarik di Galeri Binks, di mana alat muzik menerima banyak dimensi yang baru.

Dalam galeri ini, anda boleh mengetahui pelbagai jenis papan kekunci dalam 'Papan kekunci yang luar biasa,' bertemu dengan pembina harpsichord yang paling terkenal dalam 'Meet the Makers' (Tukang, usahawan dan jenama),dan mendedahkan beberapa pembuat instrumen yang lebih tidak bertanggungjawab dalam 'Copies and Counterfeits' (Salinan dan Pemalsuan).

Galeri 1812[sunting | sunting sumber]

Dalam Galeri 1812, hiasan alat papan kekunci dan peranannya dalam masyarakat menjadi tumpuan utama. Dalam 'Keeping Up with Fashion,' pelawat boleh mengetahui cara instrumen papan kekunci yang pernah menjadi simbol status, dan dalam 'From Home to Hall,' mereka juga boleh mengetahui bagaimana papan kekunci telah menjadi instrumen domestik dan persembahan yang penting.

Galeri Wolfson[sunting | sunting sumber]

Tali, tiupan kayu, loyang dan perkusi dipamerkan di Galeri Wolfson, yang menyerlahkan penciptaan dan pembangunan alat muzik. Bentuk instrumen, serta bahan dan teknologi yang digunakan untuk menghasilkannya, telah berkembang dari masa ke semasa, mempengaruhi gaya dan bunyi muzik. Pengunjung boleh membayangkan bagaimana muzik dibunyikan pada masa lalu dengan mempelajari tentang sejarah alat muzik yang dipamerkan.

Galeri Laigh Hall[sunting | sunting sumber]

Muzik ialah kaedah komunikasi dan komponen setiap budaya, dan kami mengkaji kesejagatan muzik dan alat muzik di Laigh Hall. Playing Together' menyelidiki keseronokan dan cabaran bermain alat dengan orang lain, manakala 'Global Sounds' menunjukkan cara orang dari seluruh dunia menggunakan muzik dan alat muzik dengan cara yang sama.

Dewan Sypert Concert[sunting | sunting sumber]

The Sypert Concert Space, adalah sebuah bilik yang menarik dengan bentuk elips yang pelik, terletak di teras atas Dewan St Cecilia. Ini adalah tempat konsert tertua di Scotland dan yang kedua tertua di United Kingdom. Konsert pertama di St Cecilia's Hall, yang direka oleh arkitek Robert Mylne (1733 1811) dan ditugaskan oleh Edinburgh Musical Society, telah dibina pada 1763.

Semasa zaman kegemilangannya antara masyarakat Georgia, Bilik Konsert telah menganjurkan beberapa persembahan terbaik Scotland, yang mempamerkan penghibur dan komposer antarabangsa. Ia kini merupakan tempat yang ideal untuk segala-galanya daripada muzik bilik bersejarah hingga konsert dan persembahan moden yang tertutup.

Pada tahun 1967, organ kamar yang dibina oleh John Snetzler untuk Earl of Normanton pada kira-kira 1750 telah dibeli untuk dewan itu. Ia dipasang di Bilik Konsert Sypert oleh firma pembina organ Nottinghamshire, Goetze dan Gwynn. Sejurus selepas pemasangan, mekanisme itu telah rosak oleh kerana udara kering dan tidak dapat dimainkan sehingga ia dipulihkan pada 2017.

Waktu Operasi[sunting | sunting sumber]

Waktu operasi adalah dari 10 pagi hingga 5 petang, Khamis hingga Sabtu. Kemasukkan percuma. Dewan Konsert muzium boleh disewa untuk acara dan persidangan.