Disiplin sekolah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Disiplin sekolah berkaitan dengan tindakan yang diambil oleh guru atau organisasi sekolah terhadap pelajar apabila tingkah laku mereka mengganggu aktiviti pendidikan yang sedang berjalan atau melanggar peraturan yang dibuat oleh sekolah. Disiplin boleh membimbing tingkah laku kanak-kanak atau menetapkan had untuk membantu mereka belajar menjaga diri sendiri, orang lain dan dunia di sekeliling mereka dengan lebih baik.[1]

Sistem sekolah menetapkan peraturan, dan jika pelajar melanggar peraturan ini, mereka tertakluk kepada disiplin. Peraturan ini mungkin, sebagai contoh, mentakrifkan standard seragam sekolah, ketepatan masa, kelakuan sosial dan etika kerja yang diharapkan. Istilah "disiplin" digunakan untuk hukuman yang merupakan akibat daripada melanggar peraturan. Matlamat disiplin adalah untuk menetapkan had yang menyekat tingkah laku atau sikap tertentu yang dilihat sebagai berbahaya atau bertentangan dengan dasar sekolah, norma pendidikan, tradisi sekolah, dll.[1] Tumpuan disiplin kini mengalami peralihan dengan kemunculan pendekatan alternatif disebabkan oleh kadar keciciran yang tinggi, hukuman yang tidak seimbang ke atas pelajar minoriti dan ketidaksamaan pendidikan yang lain.

Kepentingan disiplin[sunting | sunting sumber]

Disiplin ialah satu set tindakan yang ditentukan oleh daerah sekolah untuk membetulkan tindakan yang diambil oleh pelajar yang dianggap tidak sesuai. Ia kadangkala dikelirukan dengan pengurusan bilik darjah, tetapi sementara disiplin adalah satu dimensi pengurusan bilik darjah, pengurusan bilik darjah adalah istilah yang lebih umum.[2]

Disiplin lazimnya difikirkan mempunyai pengaruh yang positif terhadap kedua-dua individu dan juga persekitaran bilik darjah. Menggunakan tindakan disiplin boleh menjadi peluang kepada kelas untuk merenung dan belajar tentang akibat, menyemai nilai kolektif, dan menggalakkan tingkah laku yang boleh diterima untuk bilik darjah. Pengiktirafan kepelbagaian nilai dalam komuniti boleh meningkatkan pemahaman dan toleransi terhadap teknik disiplin yang berbeza.[3] Khususnya, menggalakkan pembetulan positif tingkah laku yang boleh dipersoalkan dalam bilik darjah, berbanding dengan hukuman luar kelas seperti penahanan, penggantungan atau pembuangan, boleh menggalakkan pembelajaran dan tidak menggalakkan salah laku masa depan.[4] Belajar untuk bertanggungjawab terhadap tingkah laku buruk diri juga dianggap menyumbang kepada pertumbuhan positif dalam pembelajaran emosi sosial.[5]

Hukuman korporal[sunting | sunting sumber]

Sepanjang sejarah pendidikan, cara yang paling biasa untuk mengekalkan disiplin di sekolah ialah hukuman korporal (melibatkan kesakitan). Semasa kanak-kanak berada di sekolah, seorang guru dijangka bertindak sebagai ibu bapa pengganti, dengan pelbagai bentuk disiplin atau ganjaran ibu bapa terbuka kepada mereka. Ini selalunya bermakna bahawa pelajar biasanya dihukum dengan rotan, kayu birch, dayung, tali atau kayu pengukur jika mereka melakukan sesuatu yang salah. Sekitar 69 negara masih menggunakan hukuman sebegini.

Hukuman terhadap badan di sekolah kini telah hilang dari kebanyakan negara Barat, termasuk semua negara Eropah. Di Amerika Syarikat, hukuman dera tidak digunakan di sekolah awam di 34 negeri, diharamkan di 31 negeri, dan dibenarkan di 19 negeri, yang mana hanya 16 yang benar-benar mempunyai sekolah yang secara aktif melaksanakan hukuman badan.

Sementara itu, hukuman korporal (selalunya dengan rotan) tetap menjadi kebiasaan di sekolah di beberapa negara Asia, Afrika dan Caribbean.

Kebanyakan sekolah arus perdana di kebanyakan negara lain mengekalkan hukuman kerana salah laku, tetapi ia biasanya mengambil bentuk alternatif seperti penahanan dan penggantungan.

Tindakan tatatertib bukan korporal[sunting | sunting sumber]

Penahanan[sunting | sunting sumber]

Penahanan, kadangkala dirujuk sebagai DT, adalah salah satu hukuman yang paling biasa di sekolah negara-negara tertentu. Ia memerlukan murid melaporkan diri ke bilik yang ditetapkan (biasanya selepas tamat persekolahan, atau semasa makan tengah hari atau waktu rehat) untuk menyiapkan kerja tambahan (seperti menulis baris atau esei, atau menyiapkan kerja). Penahanan boleh diawasi oleh guru yang menetapkan tahanan atau melalui sistem tahanan berpusat.[6] Penahanan mungkin memerlukan murid melaporkan diri pada masa tertentu pada hari bukan sekolah, cth "Tahanan Sabtu" di beberapa sekolah AS, UK dan Ireland (terutamanya untuk kesalahan serius yang tidak cukup serius untuk penggantungan).[7] Di sekolah UK, penahanan selepas sekolah boleh diadakan pada hari yang sama seperti yang dikeluarkan tanpa kebenaran ibu bapa,[8] dan sesetengah sekolah menyediakan bilik tahanan setiap hari, tetapi banyak yang memerlukan murid kembali ke sekolah 1–2 jam selepas itu. sekolah tamat pada hari tertentu, cth "Tahanan Malam Jumaat".[9] Kegagalan untuk menghadiri penahanan tanpa alasan yang sah kadangkala boleh menyebabkan orang lain ditambah, atau hukuman yang lebih berat dikenakan.

Kaunseling[sunting | sunting sumber]

Kaunseling juga disediakan apabila pelajar perlu berjumpa dengan kaunselor sekolah (kaunselor bimbingan) untuk salah laku. Tujuan kaunseling adalah untuk membantu pelajar mengenali kesilapan mereka dan mencari cara positif untuk membuat perubahan dalam kehidupan pelajar. Kaunseling juga boleh membantu pelajar menjelaskan jangkaan sekolah, serta memahami akibat gagal memenuhi piawaian tersebut.

Penggantungan[sunting | sunting sumber]

Penggantungan atau pengecualian sementara ialah cuti wajib yang diberikan kepada pelajar sebagai satu bentuk hukuman yang boleh berlangsung dari satu hari hingga beberapa minggu, di mana pelajar tidak dibenarkan menghadiri pelajaran biasa. Di sesetengah sekolah AS, UK, Australia dan Kanada, terdapat dua jenis penggantungan: Dalam Sekolah (ISS, Pengecualian Dalaman atau Pengasingan) dan Luar Sekolah (OSS, Penggantungan Luar Kampus, Pengecualian Luar). Penggantungan di sekolah bermakna pelajar datang ke sekolah seperti biasa, tetapi mesti melaporkan diri dan tinggal di bilik yang ditetapkan untuk sepanjang hari persekolahan.[10] Penggantungan di luar sekolah bermakna pelajar tersebut dilarang memasuki kawasan sekolah. Pelajar yang melanggar penggantungan di luar sekolah boleh ditangkap kerana menceroboh, dan pelanggaran berulang boleh membawa kepada pengusiran dan/atau kemungkinan hukuman jenayah. Pelajar juga tidak dibenarkan menghadiri aktiviti selepas sekolah (seperti prom, acara sukan, dll.) semasa digantung sekolah.[11]

Buang sekolah[sunting | sunting sumber]

Buang sekolah menamatkan pendidikan pelajar di satu-satu sekolah secara kekal. Ini merupakan pilihan terakhir, apabila semua kaedah disiplin lain telah gagal. Walau bagaimanapun, dalam situasi yang melampau, ia juga boleh digunakan untuk kesalahan tunggal, seperti membakar kampus, pengaktifan penggera palsu, atau serangan dan terhadap ahli fakulti dan kakitangan, atau pentadbir sekolah.[12] Sesetengah pihak berkuasa pendidikan mempunyai sekolah yang dicalonkan di mana semua pelajar yang dikecualikan dikumpulkan; ini biasanya mempunyai tahap kakitangan yang jauh lebih tinggi daripada sekolah aliran perdana. Di sesetengah sekolah awam AS, pemecatan adalah sangat serius sehingga memerlukan kehadiran di hadapan Lembaga Pendidikan atau sistem mahkamah. Di UK, guru besar mungkin membuat keputusan untuk mengecualikan, tetapi ibu bapa pelajar mempunyai hak untuk merayu kepada pihak berkuasa pendidikan tempatan. Ini telah terbukti kontroversial dalam kes-kes di mana keputusan guru besar telah dibatalkan (dan kuasanya telah menjejaskan kuasanya), dan terdapat cadangan untuk menghapuskan hak rayuan. Di Amerika Syarikat, apabila ia berkaitan dengan disiplin pelajar, terdapat perbezaan yang ketara dalam prosedur antara institusi awam dan swasta.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "What is Discipline?". users.metu.edu.tr. Dicapai pada May 17, 2016.
  2. ^ "What is Discipline?". users.metu.edu.tr. Dicapai pada May 7, 2016.
  3. ^ Scarlett. W. George (February 24, 2015). The SAGE Encyclopedia of Classroom Management
  4. ^ What is Positive School Discipline? (2013). Education Development Center. http://positiveschooldiscipline.promoteprevent.org/what-positive-school-discipline
  5. ^ Chadsey, Terry and Jody McVittie (August 2006). The Positive Discipline Association.http://www.positivediscipline.org/resources/Documents/PDSbrchr-8-06.pdf
  6. ^ Robinson, Calvin (October 25, 2019). "Centralised detentions transformed behaviour at our school". Tes Magazine. London. Dicapai pada August 22, 2021.
  7. ^ "Fast times at Dulwich College – Alex Singleton". www.alexsingleton.com. Dicapai pada June 1, 2020.
  8. ^ "Behaviour and discipline in schools" (PDF). UK Government. January 2016. Dicapai pada August 22, 2021.
  9. ^ "Behaviour and discipline in schools: Guidance for governing bodies". Department for Education (UK). July 17, 2013. Dicapai pada October 23, 2015.
  10. ^ Skiba, Russel (2006). "Zero tolerance, suspension, and expulsion: Questions of equity and effectiveness". Dalam Evertson, C.M. (penyunting). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Erlbaum. m/s. 1063–1092.
  11. ^ "Discipline Policy and Procedures" (PDF). Delran Township School District, New Jersey. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada March 24, 2012. Dicapai pada January 25, 2009.
  12. ^ "Improving Behaviour and Attendance: Guidance on Exclusion from Schools and Pupil Referral Units" (PDF), Teachernet, Department for Children, Schools and Families, England, dicapai pada January 25, 2009