Doctor Foster (siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Doctor Foster
GenreDrama
Thriller
Ditulis olehMike Bartlett
PengarahTom Vaughan
(Siri 1)
Jeremy Lovering (Siri 2)
Dibintangi oleh
Lagu pembukaan"Fly" by Ludovico Einaudi
Negara asalUnited Kingdom
BahasaEnglish
Bilangan siri2
Bilangan episod10
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Tempoh siaran60 minutes
Syarikat penerbitan
Drama Republic
Penyiaran
Saluran asal
Format gambar21:9 1080i
Format audioStereo
Siaran asal9 September 2015 (2015-09-09) – 3 October 2017
Kronologi
Rancangan berkaitan
Pautan luar
Laman sesawang

Doctor Foster adalah siri drama televisyen BBC One yang pertama kali disiarkan pada 9 September 2015. Dibuat dan ditulis oleh Mike Bartlett, siri ini adalah mengenai Gemma Foster (Suranne Jones), seorang doktor yang mengesyaki suaminya Simon (Bertie Carvel) mengalami urusan. Setelah dia mengikuti beberapa pertanyaan, hidupnya terungkap dari rahsia apa yang dia temukan. Jalan ceritanya diilhamkan oleh mitos Yunani kuno di Medea, seorang isteri yang dianiaya yang membunuh anak-anaknya dan meracuni pengantin baru suaminya.

Siri kedua rancangan ini bermula pada 5 September 2017 dan berakhir pada 3 Oktober 2017. Siri ketiga masa depan telah dimainkan oleh pelakon utama Jones, dengan alasan ketidaksesuaian jadual. Bartlett mengatakan sementara ada banyak lagi yang dapat diterokai dengan kisah Gemma Foster, dia akan mengembalikan pertunjukan itu hanya jika ada kisah penting yang harus diceritakan, tanpa rancangan segera untuk kembali. Namun, dia menulis sebuah spin-off, Life, yang menampilkan watak Anna Baker dari dua siri pertama.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan tentang Dr. Gemma Foster (Suranne Jones) yang mencurigai suaminya berselingkuh. Setelah ia mengikuti beberapa jalur penyelidikan, hidupnya pun berantakan.

Pernikahan Dr. Foster berujung pada perceraian dan pertikaian tak berkesudahan dengan sang mantan suami, Simon (Bertie Carvel).

Keduanya memperebutkan hak penjagaan anak mereka, Tom Foster. Tom semula tinggal bersama sang ibu. Namun, dua tahun kemudian, tepatnya usai ayahnya kembali dengan kekasih baru, Kate, Tom pun memilih tinggal bersama sang ayah.

Perkara Tom tinggal dengan siapa menjadi masalah yang berlarut-larut antara Simon dan Dr. Foster. Pada akhirnya, Tom memilih pergi dan menghilang dari kehidupan orang tuanya.

Di sisi lain, tabiat buruk Simon kian parah. Hal yang dulu dialami Dr. Foster, kini juga menimpa Kate.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Siri 1[sunting | sunting sumber]

  • Suranne Jones sebagai Gemma Foster, seorang pengamal am 37 tahun di bandar "Parminster", yang mula mengesyaki suaminya, Simon, sedang berselingkuh.
  • Bertie Carvel sebagai Simon Foster, pemaju hartanah berusia 40 tahun dan suami Gemma
  • Clare-Hope Ashitey sebagai Carly Williams, seorang pesakit Gemma, yang membantu menyokong Gemma, kerana kecurigaannya terhadap Simon
  • Jodie Comer sebagai Kate Parks, seorang pelajar Universiti berusia 23 tahun yang secara rahsia telah menjalin hubungan dua tahun dengan Simon Foster.

Siri 2[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]