Dulux

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dulux
Jenis produkCat
PemilikAkzoNobel (Seluruh dunia)
DuluxGroup (Australia dan New Zealand)
Negara asalUnited Kingdom, Australia
PasaranSeluruh dunia
SloganLet's colour (AkzoNobel)
Worth Doing Worth Dulux (DuluxGroup)
Laman sesawangwww.dulux.com
www.dulux.com.au

Dulux merupakan jenama cat yang boleh didapati di peringkat antarabangsa. Nama jenama Dulux telah digunakan oleh kedua ICI dan DuPont sejak 1931 dan merupakan salah satu daripada cat berasaskan alkid yang pertama. Ia dihasilkan oleh AkzoNobel (dahulunya Imperial Chemical Industries) walaupun pasaran Amerika Syarikat kini diuruskan oleh PPG.

Di Australia dan New Zealand, jenama itu dihasilkan oleh DuluxGroup, yang dipisahkan daripada ICI sebagai sebuah syarikat bebas pada tahun 1998.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada zaman awal kewujudannya, penghias dan pembekal mereka adalah pelanggan utama untuk Dulux, dengan Say Dulux untuk penghias anda yang digunakan sebagai slogan pengiklanan pada tahun 1950-an. Menjelang tahun 1953, Dulux boleh didapati di pasaran runcit dan sepuluh tahun kemudian, anjing gembala Inggeris lama yang terkenal digunakan dalam iklan, sehingga "anjing Dulux" menjadi nama samaran untuk baka.

Nama Dulux berasal dari lakuran Durable (tahan lama) dan Luxury (mewah). Pada Mei 2010, bersama Dulux Valentine, Coral dan Marshall, Dulux melancarkan 'Let's Color Project',[1][2] kempen pemasaran global yang menampilkan lukisan ruang awam dengan warna-warna cerah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Lets Colour Project". Lets Colour Project. Dicapai pada 23 December 2010.
  2. ^ "article on Let's Colour Project". We Heart. 28 Mei 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Oktober 2010. Dicapai pada 23 Disember 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]