Fong Sai-yuk (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fong Sai-yuk
PengarahCorey Yuen
PenulisChan Kin-chung
Kevin Tsai
Jeffrey Lau
Dihasilkan olehJet Li
DibintangiJet Li
Josephine Siao
Vincent Zhao
Michelle Reis
SinematografiJingle Ma
Disunting olehCheung Yiu-chung
Muzik olehRomeo Diaz
Mark Lui
James Wong
Syarikat
penerbitan
Eastern Production Ltd.
Diedarkan olehGala Film Distribution Ltd
Tarikh tayangan
  • 04 Mac 1993 (1993-03-04)
Masa tayangan
106 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Pecah panggungHK$30,666,842

Fong Sai-yuk adalah sebuah filem seni bela diri komedi Hong Kong arahan Corey Yuen dan diterbitkan oleh Jet Li juga dilakonkannya, memegang watak sebagai Fong Sai-yuk.

Plot[sunting | sunting sumber]

Fong Sai-yuk seorang pemuda yang secara tidak sengaja bertemu dengan Ting Ting gadis cantik yang langsung menarik perhatiannya dalam sebuah pertandingan olahraga. Sai-yuk merasa jatuh cinta kepada Ting Ting tapi ia tidak berani untuk mendekatinya. Secara waktu yang pas, ternyata ayah Ting Ting, Tiger Lui akan menyelenggarakan pertandingan kung-fu dengan hadiah untuk pemenang akan mendapatkan putrinya dan berhak menikahi Ting Ting. Ting Ting sangat tidak suka dengan keputusan sang ayah, ia merasa tidak dapat memilih lelaki yang baik untuknya, tapi sang ayah sudah terlanjur untuk membuat pertandingan tersebut.

Untuk menjadi juara, peserta harus melawan Siu-wanm. Ibu kepada Ting Ting seorang ahli kung-fu. Lantaran dipujuk oleh teman-temannya, Sai-yuk pun mengikuti pertandingan itu kerana ingin membuktikan kemampuan kung-funya. Namun saat pertandingan, Sai Yuk merasa wajah putri dari Tiger Lui berbeza hingga ia akhirnya mengalah. Ternyata Ting Ting melarikan dari pertandingan itu dan wanita yang menjadi dirinya adalah pembantunya.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]