Format Fail Kindle

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Format Fail Kindle merupakan format fail e-buku proprietari yang dicipta oleh Amazon.com bagi dimuat turun dan dibaca pada peranti seperti telefon pintar, tablet, komputer atau e-pembaca yang mempunyai aplikasi Kindle Amazon. Fail buku elektronik atau e-buku dalam Format Fail Kindle pada asalnya mempunyai sambungan nama fail .azw ; manakala versi 8 (KF8) memperkenalkan ciri HTML5 & CSS3 dengan sambungan .azw3, dan versi 10 memperkenalkan penetapan taip serta enjin reka letak baharu yang menampilkan tanda sempang, kerning & ligatur serta mempunyai sambungan .kfx .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Peranti dan aplikasi Kindle direka bentuk untuk kegunaan buku elektronik keluaran Amazon: AZW yang berasaskan Mobipocket ; bagi generasi keempat dan seterusnya iaitu AZW3 yang turut dikenali sebagai KF8; dan dalam generasi ketujuh dan seterusnya pula KFX. [1] Kindle tidak menyokong format fail EPUB yang digunakan oleh banyak pembaca e-buku lain, walaupun fail EPUB boleh ditukar kepada format lain seperti MOBI dan PDF, yang boleh dibaca oleh Kindle. Fail AZW diperkenalkan menerusi Amazon Kindle pertama pada tahun 2007.

Perisian seperti sumber percuma dan terbuka Caliber, Amazon's KindleGen, [2] [3] dan perkhidmatan Send-to-Kindle berasaskan e-mel tersedia untuk menukar e-buku kepada format fail yang disokong oleh Kindle. Peranti Kindle juga boleh memaparkan beberapa format dokumen generik seperti fail teks biasa (TXT) dan Format Dokumen Mudah Alih (PDF).

Pada akhir tahun 2011, "Format Kindle 8" (KF8) yang juga dikenali sebagai format fail AZW3 mula diperkenalkan oleh Kindle Fire. [4] AZW3 menyokong subset ciri HTML5 dan CSS3, [5] dengan bertindak sebagai tempat untuk dokumen kandungan MOBI yang serasi ke belakang. [6] [7]

Pada Ogos 2015, semua alat pembaca Kindle yang dikeluarkan dalam tempoh dua tahun sebelumnya telah dikemas kini dengan penetapan taip dan enjin reka letak baharu yang menambahkan tanda sempang, kerning dan pengikat pada teks; e-buku yang menyokong enjin ini memerlukan penggunaan format fail "Kindle Format 10" (KFX). [8] E-buku yang menyokong format tetapan taip yang dipertingkatkan ditunjukkan dalam penerangan e-buku pada halaman produknya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "AZW3 file - Zamzar - Free online file conversion".
  2. ^ "Kindle Publishing Programs". Amazon.com. July 12, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada August 15, 2011. Dicapai pada August 15, 2011. Now via Internet Archive.
  3. ^ "KindleGen". Amazon.com. Dicapai pada February 7, 2019.
  4. ^ Kindle Format 8, Amazon.com, October 2011.
  5. ^ "List of supported HTML tags and CSS elements". Amazon. Dicapai pada 4 August 2012.
  6. ^ Sabrina Ricci (March 6, 2012). "The New Kindle Format (KF8)". Digital Pubbing. Dicapai pada September 29, 2018.
  7. ^ "Amazon Throws A Minor Curveball With HTML5-Powered Kindle Format 8", TechCrunch, October 20, 2011.
  8. ^ Kindle eBooks with Improved Typography Use New KFX File Format. Retrieved 11 August 2015