Gudang data

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam pengkomputan, gudang data ( data warehouse, DW or DWH) ialah sebuah sistem yang digunakan untuk pelaporan dan analisis data. Ia merupakan komponen teras kecerdasan bisnes.[1] Gudang-gudang ini merupakan are central repositori pusat data bersepadu dari satu atau lebih sumber yang berbeza. Dalam sistem sebegini, data terkini dan dahulu disimpan dalam satu tempat tunggal[2] yang digunakan untuk menghasilkan laporan analisis pekerja dalam syarikat.[3]

Data yang tersimpan dimuatnaik daripada sistem operasi (seperti pemasaran atau jualan). Data tersebut barangkalinya melalui stor data operasi serta memerlukan pembersihan data[2] untuk operasi tambahan bagi memastikan kualiti data dalam keadaan baik sebelum ia digunakan gudang untuk laporan data.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dedić, N. & Stanier C. (2016), "An Evaluation of the Challenges of Multilingualism in Data Warehouse Development" dalam Persidangan Sistem Maklumat Syarikat Antarabangsa ke-18 (18th International Conference on Enterprise Information Systems) tahun 2016, m/s. 196.
  2. ^ a b "9 Reasons Data Warehouse Projects Fail". blog.rjmetrics.com. Dicapai pada 2017-04-30.
  3. ^ "Exploring Data Warehouses and Data Quality". spotlessdata.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-26. Dicapai pada 30 April 2017.