HEC Paris in Qatar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
HEC Paris in Qatar
Moto dalam Bahasa Melayu
The more you know the more you dare
JenisBusiness School (awam)
Ditubuhkan pada2010
Lokasi,
Laman sesawangqatar.exed.hec.edu

HEC Paris in Qatar ialah kampus yang dipindahkan dari Ecole des Hautes Etudes Commerciales de Paris, yang terletak di Doha, ibu negara Qatar.

Permulaan[sunting | sunting sumber]

HEC Qatar adalah hasil perjanjian antara HEC Paris, sebuah sekolah perniagaan terkemuka Perancis, dan Qatar Foundation, sebuah organisasi bukan untung yang diwujudkan pada tahun 1995 oleh Emir Qatar Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani dan isterinya, Sheikha Moza binti Nasser.[1]

Latihan[sunting | sunting sumber]

HEC Qatar menawarkan empat jenis program.[2]

Program "MBA Eksekutif Antarabangsa"[sunting | sunting sumber]

Program "Executive MBA" (atau "EMBA") antarabangsa yang ditawarkan di HEC Qatar ialah kursus intensif yang berlangsung selama 13 hingga 16 bulan bertujuan untuk eksekutif kanan yang telah memperoleh pengalaman profesional yang signifikan dalam bidang mereka.

Calon semua memilih "major" (subjek pengkhususan) apabila mereka menyertai program untuk membolehkan mereka mengembangkan kemahiran yang lebih khusus dan disasarkan. Mereka juga dijemput untuk menubuhkan projek profesional praktikal (contohnya projek pengambilalihan perniagaan) secara bersendirian atau dalam satu pasukan.

Pelajar HEC Qatar berpeluang melengkapkan bahagian tertentu program di kampus HEC Paris.

Kursus EMBA di HEC Qatar diajar oleh guru antarabangsa dalam bahasa Inggeris secara eksklusif.

Mastère spécialisé[sunting | sunting sumber]

HEC Qatar juga menawarkan program Mastère Spécialisé sambilan selama 18 bulan dalam pengurusan perniagaan strategik. Calon diploma ini melengkapkan empat belas modul kursus dan menulis tesis mengenai subjek yang berkaitan dengan pengalaman profesional masa lalu atau semasa mereka, atau aspirasi masa depan mereka.

Buka program[sunting | sunting sumber]

HEC Qatar menawarkan program latihan intensif jangka pendek untuk eksekutif aktif yang ingin cepat memperoleh pengetahuan dalam bidang tertentu. Semua kursus diajar dalam bahasa Inggeris.

Program ini berlangsung antara 2 hari dan sebulan, dan tertumpu pada topik seperti "pengurusan perniagaan semasa krisis" dan "strategi rundingan".

Program yang dibuat khusus[sunting | sunting sumber]

HEC Qatar menawarkan syarikat untuk merangka program yang dibuat khusus bertujuan untuk meningkatkan kemahiran pengurus mereka mengikut keperluan khusus setiap syarikat.

Kampus[sunting | sunting sumber]

Premis HEC Qatar terletak di dalam apa yang dipanggil "Tornado Tower" di tengah-tengah pusat kewangan "West Bay" di bandar Doha.[3]

Badan pelajar[sunting | sunting sumber]

Badan pelajar di HEC Qatar kebanyakannya terdiri daripada eksekutif dan pengurus dengan beberapa tahun pengalaman profesional. Sebelum menyertai sekolah, kebanyakan peserta memegang jawatan tanggungjawab dalam syarikat besar di Timur Tengah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]