Hak wanita dalam kalangan sistem autokrasi Rwanda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abstrak[sunting | sunting sumber]

Esei ini memperkenalkan konsep "pembasuhan jantina autokratik" untuk menjelaskan sebab negara autoritarian mengamalkan pembaharuan kesaksamaan jantina. Pencucian jantina autokratik berlaku apabila autokratik mengambil kredit untuk kemajuan dalam kesaksamaan jantina untuk mengalihkan perhatian daripada amalan bukan demokratik yang berterusan, seperti pencabulan integriti pilihan raya dan hak asasi manusia. Dengan berbuat demikian, mereka mengeksploitasi perkaitan yang sering kali ringkas antara kesaksamaan jantina dan demokrasi untuk mencari legitimasi dan mencapai kestabilan rejim. Kesaksamaan jantina digunakan untuk merangka strategi legitimasi yang disesuaikan dengan kumpulan tertentu. Kesedaran mengenai fenomena ini mungkin menjadikan sarjana dan aktivis demokrasi kurang berkemungkinan menerima kemasukan sebagai pengganti persaingan di negara bukan demokrasi.

Pengetahuan[sunting | sunting sumber]

Daripada semua negara di dunia, yang mempunyai bahagian tertinggi kerusi parlimen yang dipegang oleh wanita ialah Rwanda. Kerusi simpanan untuk wanita telah diperkenalkan oleh Perlembagaan 2003. Sejak diterima pakai, perwakilan wanita dalam 80 kerusi Dewan Perwakilan telah berkembang jauh melebihi dua dozen kerusi yang asalnya diperuntukkan, mencapai 49 kerusi (61 peratus) selepas pilihan raya 2018. Pada 2007 dan sekali lagi pada 2016, Presiden Rwanda Paul Kagame memenangi anugerah kesaksamaan jantina kerana menggalakkan kemasukan wanita dalam sistem politik negaranya[1]. Di Dakar, Senegal, beliau mengumpul Anugerah Jantina Afrika, manakala sembilan tahun kemudian di ibu negaranya sendiri bandar Kigali, dia merangkul Anugerah Juara Jantina.

Rwanda adalah sebuah yang memerintah secara autokrasi. Kagame telah mendominasi politiknya sejak ia muncul daripada pembunuhan beramai-ramai dan perang saudara pada awal 1990-an, dan telah menjadi presiden selama lebih daripada dua puluh tahun. Pada masa itu, Freedom House sentiasa menilai negara itu tidak bebas, dan ramai pemerhati telah memperincikan usaha rejim Kagame mengejar kuasa melalui penipuan pilihan raya, paksaan pihak lawan, dan penyalahgunaan hak asasi manusia. Pembaharuan kesaksamaan jantina Rwanda adalah sebahagian daripada strategi yang lebih luas untuk menarik perhatian daripada amalan tidak demokratik kerajaannya[2]. Dengan meningkatkan perwakilan politik wanita secara drastik, seorang sarjana menyatakan, rejim Kagame telah "memakai tadbir urusnya yang semakin autoritarian dalam pakaian demokratik."

Rwanda bukan satu-satunya negara autoritarian yang telah mencapai kemajuan yang luar biasa berkaitan dengan kemasukan politik wanita. Walaupun negara autoritarian dari segi sejarah menunjukkan ketidaksamaan jantina yang ketara, tiga dekad sejak berakhirnya Perang Dingin telah menyaksikan perubahan dramatik berkenaan dengan perundangan yang berkaitan dengan hak wanita. Protokol antarabangsa seperti Deklarasi Beijing 1995 dan Platform untuk Tindakan; Matlamat Pembangunan Milenium; Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1325 mengenai Wanita, Keamanan dan Keselamatan; dan Matlamat Pembangunan Mampan telah mendorong negara untuk mengambil langkah aktif untuk meningkatkan akses wanita kepada jawatan pembuat keputusan serta pendidikan, buruh bergaji dan penjagaan kesihatan. Sebahagiannya sebagai tindak balas kepada usaha ini, negara di seluruh dunia telah menerima pakai peningkatan bilangan pembaharuan kesaksamaan jantina sejak pertengahan 1990-an. Walaupun desakan untuk kesaksamaan jantina telah menjadi global, autokrasi telah—agak menghairankan—menerima sebahagian besar daripada pembaharuan ini[3]. Sebagai contoh, daripada 75 negara yang telah menerima pakai undang-undang kuota berasaskan jantina untuk perwakilan parlimen,5 kira-kira dua pertiga telah diperintah oleh kerajaan bukan demokratik.

Golongan autokrat kelihatan menyokong kemasukan politik wanita atas alasan ideologi pertimbangan strategik. Autokrat menggunakan pengawasan, pilihan raya yang dimanipulasi, dan paksaan untuk kekal berkuasa, tetapi ada juga yang mencari kesahihan yang dipertingkatkan untuk memenangi, jika bukan kelulusan, sekurang-kurangnya ketaatan pasif atau toleransi. Autokrat moden lebih berkemungkinan daripada pendahulu mereka untuk menerima pakai reformasi kesaksamaan jantina untuk meningkatkan legitimasi rejim sambil mengalihkan perhatian daripada pelanggaran integriti pilihan raya dan hak asasi manusia.

Apa yang kita lihat, dengan kata lain, adalah "pembasuhan jantina autokratik." Dengan mengambil kredit untuk kemajuan dalam kesaksamaan jantina, kerajaan autokratik memberi tumpuan kepada kawasan yang dilihat secara meluas sebagai dikaitkan dengan demokrasi, sambil menarik tumpuan daripada amalan autoritarian yang berterusan. Lebih khusus lagi, mengambil kredit untuk kemajuan kesaksamaan jantina membolehkan autokrat merangka strategi legitimasi yang ditujukan kepada kumpulan tertentu: pembangkang politik, aktor antarabangsa dan masyarakat sivil dan rakyat.

Untuk memahami penggunaan aktif autokrasi terhadap pembaharuan yang mempromosikan hak wanita, kita perlu meletakkan perkembangan ini dalam konteks kebangkitan tatanan dunia liberal pasca Perang Dingin. Sebelum tahun 1990-an, kemasukan politik wanita dan pemerkasaan umum tidak begitu ketara dalam promosi demokrasi. Apabila kesaksamaan gender mencapai agenda antarabangsa, bagaimanapun, himpunan usaha pembangunan demokrasi secara beransur-ansur berkembang untuk menekankan keterwakilan sistem politik[4]. Dengan ini, idea kemasukan wanita menjadi aspek penting dalam usaha promosi demokrasi, sehingga ke tahap di mana kesaksamaan gender mencapai agenda antarabangsa. kesaksamaan jantina dan demokrasi kini dilihat secara meluas sebagai berkait rapat dan telah digambarkan sebagai "norma yang digabungkan" yang tidak dapat dipisahkan[5].

Oleh itu, masyarakat antarabangsa semakin menerima himpunan demokrasi dan jantina ini manakala promosi demokrasi semakin penting dan mempengaruhi tingkah laku dan strategi autokrat. Dalam era pasca Perang Dingin, negara autoritarian, khususnya yang mempunyai kaitan dengan demokrasi Barat, telah bertindak balas terhadap desakan demokrasi dengan membangunkan institusi demokrasi formal dan membuka diri kepada pilihan raya. Ini bukanlah negara yang sedang menjalani peralihan kepada demokrasi. , walau bagaimanapun. Mereka adalah, sebaliknya, autokrasi pilihan raya atau rejim autoritarian kompetitif yang membenarkan pilihan raya berbilang parti, tetapi hanya dalam bentuk yang diputarbelitkan dan dimanipulasi. Sebagaimana autokrat telah belajar untuk mengeksploitasi institusi pilihan raya berbilang parti untuk menandakan kehadiran demokrasi yang sebenarnya tidak wujud, begitu juga penguasa-penguasa ini belajar menggunakan kesaksamaan gender dengan cara yang sama. Dengan mengumumkan pematuhannya kepada kuota jantina di parlimen, sebagai contoh, rejim autoritarian boleh menyamar sebagai komited kepada nilai demokratik penyertaan sambil mengenepikan tekanan untuk membenarkan parlimen itu dipilih secara bebas dan adil.

Oleh itu, pembasuhan jantina autokratik bermaksud menggalakkan kesaksamaan jantina dengan motif tersembunyi. Idea di sebaliknya adalah untuk membantu rejim kelihatan progresif, liberal dan demokratik sambil mengalihkan perhatian daripada amalan autoritariannya yang berterusan. Ia mungkin dikira—seperti apabila rejim mengikuti rancangan perhubungan awam yang menetapkan pilihan dan masa bagi pembaharuan kesaksamaan jantinanya—atau ia mungkin bersifat oportunistik, seperti apabila ramai autokrat melompat mengikut kereta muzik dan menerima pakai kuota jantina pilihan raya selepas Persidangan Wanita Sedunia PBB Keempat di Beijing pada tahun 1995. Sama ada ia dirancang atau ad hoc (atau sedikit kedua-duanya), pembasuhan jantina autokratik melibatkan penilaian risiko-ganjaran. Oleh kerana norma demokrasi dan jantina disatukan dengan begitu kukuh, ganjaran, dari segi menandakan demokrasi dan meningkatkan prospek kelangsungan hidup rejim, berkemungkinan tinggi. Perkaitan antara demokrasi dan kesaksamaan gender selalunya dibina di atas andaian yang tidak kritikal dan bukannya pada analisis yang lebih mendalam. Keghairahan yang berlebihan untuk menyamakan reformasi kesaksamaan jantina walaupun dangkal dengan demokrasi menjadikannya terlalu mudah bagi autokrat untuk mendapat manfaat daripada pembaharuan tersebut. Autokrat boleh menjangkakan bahawa meningkatkan perwakilan wanita dalam institusi politik akan dilihat sebagai tanda kemajuan demokrasi, walaupun institusi di mana lebih ramai wanita dimasukkan kini mempunyai kuasa yang sedikit. Pada masa yang sama, reformasi kesaksamaan gender cenderung melibatkan risiko yang kecil. kepada rejim berbanding perubahan yang mungkin menguatkan pembangkang atau membawa kepada persaingan pilihan raya yang adil. Dalam banyak negara autokrasi, penggubal undang-undang wanita setakat ini cenderung untuk lebih setia kepada parti masing-masing berbanding lelaki. Wanita selalunya lebih bergantung kepada hierarki dan kepimpinan parti kerana wanita mempunyai akses terhad kepada laluan lain ke politik, seperti rangkaian pelanggan tempatan. Dalam suasana autoritarian, kesetiaan wanita mungkin menjadi syarat untuk mereka dimasukkan. Jadi membawa lebih ramai wanita yang mempunyai gabungan parti pemerintah ke dalam parlimen boleh mengukuhkan dan bukannya mengancam sokongan rejim. Meningkatkan rangkuman politik wanita, dengan kata lain, boleh menjadi strategi penggabungan yang berkesan yang membawa sedikit risiko untuk kelangsungan autokrasi.

Dari perspektif normatif, menggabungkan kesaksamaan gender bersama-sama dengan demokrasi adalah bermasalah. Gabungan sebegini memberi ruang kepada autokrat untuk menggunakan kemasukan (wanita) sebagai muslihat untuk menangkis persaingan yang lebih adil antara kerajaan dan pembangkang. Dalam mana-mana definisi demokrasi, persaingan yang adil adalah asas. Melainkan reformasi yang menggalakkan kemasukan wanita menjadikan persaingan lebih adil, mereka tidak, dalam dan dari diri mereka sendiri, membentuk penambahbaikan demokratik. Dengan ketiadaan persaingan yang adil, autokrat boleh memutar belit walaupun reformasi yang kelihatan inklusif menjadi instrumen rejim autoritarian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kigali (9 July 2016). [www.newstimes.co.rw/section/read/2022 "Kagame Receives 2007 Africa Gender Award"] Check |url= value (bantuan). New Times. Dicapai pada 18 June 2023.
  2. ^ Cascais, Antonio (7 March 2019). [www.dw.com/en/rwanda-real-equality-or-gender-washing/a-47804771 "Rwanda: Real Equality or Gender Washing?"] Check |url= value (bantuan). Deutsche Welle. Dicapai pada 18 June 2023.
  3. ^ Donno, Daniela (2021). "International Incentives for Women's Rights in Dictatorships". Comparative Political Studies. 48: 327.
  4. ^ Carothers, Thomas (September 2017). "Democracy Support Strategies: Leading with Women's Political Empowerment". Dicapai pada 18 June 2023.
  5. ^ Donno, Fox, and Kaasik (2021). International Incentives for Women's Rights in Dictatorship.CS1 maint: multiple names: authors list (link)