Hasdai ibn Shaprut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Hasdai (Abu Yusuf ben Yitzhak ben Ezra) ibn Shaprut (Ibrani: חסדאי אבן שפרוט; bahasa Arab: حسداي بن شبروط, Abu Yussuf ibn Shaprut) lahir pada tahun 915 di Jaén, Sepanyol; meninggal dunia pada tahun 970 di Córdoba, Andalusia, adalah seorang sarjana Yahudi, doktor, diplomat, dan penaung sains.

Ayahnya, Isaac ben Ezra, adalah seorang yang kaya dan mempelajari bahasa Yahudi di Jaen. Di zaman mudanya, Hasdai memperoleh pengetahuan mendalam mengenai bahasa Ibrani, Arab, dan Latin , bahasa terakhir yang pada masa itu hanya diketahui oleh paderi Sepanyol yang lebih tinggi. Dia juga belajar perubatan, dan dikatakan telah menemui penawar yang dipanggil Al-Faruk. Doktor yang dilantik oleh khalifah Abd-ar-Rahman III (912-961) itu mempunyai sikap, pengetahuan, perwatakan dan keupayaannya yang luar biasa, memperoleh keyakinan tuannya sehingga ia menjadi orang kepercayaan khalifah dan penasihat yang setia.

Tanpa memegang gelaran wazir dia sebenarnya adalah menteri urusan luar negeri; dia juga mengawal kastam dan kapal di pelabuhan Córdoba. Hasdai mengatur pakatan yang dibentuk oleh khalifah dengan kuasa-kuasa asing, dan beliau menerima utusan yang dihantar oleh mereka ke Córdoba. Pada tahun 949 sebuah utusan dihantar oleh Constantine VII untuk membentuk liga diplomatik antara kerajaan Byzantine dan pemerintah Sepanyol. Antara hadiah yang dibawa oleh utusan itu adalah codex yang luar biasa dari karya Pedanius Dioscorides mengenai botani, yang dianggap oleh pakar perubatan dan naturalis Arab sebagai bernilai tinggi. Hasdai, dengan bantuan seorang pendeta Yunani yang bernama Nicholas, telah menterjemahkannya ke dalam bahasa Arab, sehingga menjadikannya sebagai harta umum orang Arab dan zaman pertengahan Eropah.