Pergi ke kandungan

Hiawatha

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hiawatha, lukisan 1874 oleh Thomas Eakins.

Hiawatha (/ˌhəˈwɒθə/ HY-ə-WOTH, juga A.S.: /-ˈwɔːθə/ --WAW-thə: Haiëñ'wa'tha [hajẽʔwaʔtha][1]), juga dikenali sebagai Ayenwatha atau Aiionwatha, ialah pemimpin Amerika Asli prakolonial dan pengasas bersama Konfederasi Iroquois. Dia adalah pemimpin orang Onondaga, orang Mohawk, atau kedua-duanya. Menurut beberapa akaun, dia dilahirkan sebagai Onondaga tetapi diterima pakai ke dalam Mohawks.

Walaupun Hiawatha adalah orang sebenar, dia kebanyakannya dikenali melalui legendanya.[2] Peristiwa dalam legenda telah bertarikh pada pertengahan 1100-an melalui kejadian gerhana bertepatan dengan penubuhan Konfederasi Iroquois.[Note 1][3] Bahan dan petikan ini diambil daripada legenda versi Mohawk, seperti yang diceritakan oleh ketua terkemuka Seth Newhouse (Dayodekane).[4] Untuk versi Onondaga legenda, lihat Parker: "The Hiawatha Tradition".[5]

Apabila pengasas Konfederasi, Dekanawidah, yang dikenali sebagai The Great Peacemaker, pertama kali datang ke Iroquoia, salah satu orang pertama yang ditemuinya ialah Hiawatha, belum dipanggil dengan nama itu.[Note 2] Pada masa itu, Hiawatha adalah seorang lelaki liar dan kanibal, dikenali sebagai "lelaki yang memakan manusia." Apabila Dekanawidah sampai ke kabinnya, dia naik ke atas bumbung, melihat ke bawah melalui lubang asap, di mana terdapat cerek air yang besar untuk memasak hidangan daging manusia. Apabila Hiawatha pulang, dia melihat ke dalam air dan melihat wajah Dekanawidah dipantulkan kembali kepadanya, yang dia fikir adalah miliknya. "Dalam wajah itu dia menyedari kecantikan, kebijaksanaan dan kekuatan, yang pada mulanya membuatnya tercengang dan kemudian dengan rasa malu, kerana itu bukanlah wajah seseorang yang membunuh dan memakan sesamanya." Dekanawidah turun, duduk di seberang api darinya, dan menyampaikan kepadanya Hukum Damai yang Agung. Hiawatha menerima mesej itu, dan bersetuju untuk tinggal dan bekerja dengan rakyatnya sendiri manakala Dekanawidah meneruskan mesej itu kepada negara lain.

Ketua utama Onondaga pada masa itu adalah seorang zalim yang kejam yang dipanggil Tadodaho, atau Atotarho. Tadodaho digambarkan sebagai berpintal dalam kedua-dua badan dan minda. "Rambutnya dipenuhi ular hidup. Mata ular memandang dari hujung jarinya." Dekanawidah menuduh Hiawatha menukar Tadodaho—untuk "menyikat ular dari rambut [Tadodaho]." Dia memberinya nama Hiawatha, yang bermaksud "dia yang menyikat."

Selepas Dekanawidah pergi, Hiawatha membentangkan cadangannya kepada Onondaga dalam dewan, tetapi Tadodaho terus mengecewakan semua usahanya dan mengganggu majlis. Didakwa dia telah menyebabkan kematian tiga anak perempuan Hiawatha dan isterinya secara sihir. Dalam kesedihan, Hiawatha meninggalkan kampungnya dan mengembara, "mengikat wampum dan mencari seseorang yang sepatutnya memahami upacara belasungkawa tiga belas rentetan dan menghilangkan kesedihannya dengan mantra wampum." Akhirnya, dia datang ke wilayah Mohawk, di mana Dekanawidah telah mengislamkan seluruh bangsa. Dekanawidah melaungkan kata-kata yang sejak itu menjadi sebahagian daripada Majlis Penyembuhan Iroquois: "Aku menyeka air mata dari wajahmu, menggunakan kulit coklat kekuningan kasihan...Aku jadikan siang untukmu... Aku indahkan langit. Sekarang bolehkah engkau melakukan pemikiranmu dengan aman..." Selepas itu, Hiawatha bergabung dengan Dekanawidah dalam mengarang undang-undang Damai Besar, dan Himne Damai.

Kemudian Hiawatha dan Dekanawidah, bersama-sama dengan ketua-ketua Mohawk, melawat setiap satu daripada empat Negara yang lain. Mereka tidak mempunyai masalah dengan Oneidas dan Cayugas, tetapi Senecas berpecah melawan diri mereka sendiri dan Onondaga takut dengan kuasa Tadodaho. Gerhana matahari membantu meyakinkan orang Senecas, dan Onondaga dibawa masuk oleh kuasa empat Negara lain dan dengan tawaran kepada Tadodaho bahawa dia menjadi ketua utama. "Akhirnya fikiran [Tadodaho] diluruskan, penjahat itu dibawa keluar dari badannya, dan Hiawatha menyikat ular itu dari rambutnya."

Hiawatha terkenal dengan kemahiran bercakap dan mesej keamanannya. Dekanawidah, seorang nabi dan pemimpin rohani Huron, mencadangkan penyatuan orang Iroquois yang berkongsi keturunan yang sama dan bahasa yang serupa, tetapi dia mengalami masalah pertuturan yang teruk yang menghalangnya daripada menyebarkan cadangannya. Hiawatha adalah seorang pemidato yang mahir, dan dia memainkan peranan penting dalam memujuk Lima Negara untuk menerima visi Great Peacemaker dan bersatu untuk menjadi ahli konfederasi Iroquois. Tuscarora menyertai Konfederasi pada tahun 1722 untuk menjadi Negara Keenam. Sedikit lagi yang diketahui tentang Hiawatha. Sebab dan masa kematiannya tidak diketahui; namun, legasi beliau masih diteruskan dari generasi ke generasi melalui cerita lisan, lagu dan buku.

Konfederasi Iroquois

[sunting | sunting sumber]

Dalam Konfederasi Iroquois, yang pada asalnya merangkumi lima puak (Mohawk, Onondaga, Oneida, Cayuga, dan Seneca), Hiawatha ialah seorang ketua dari puak Mohawk. Di sana, dia terkenal dan sangat dihormati oleh semua suku. Dia adalah seorang penceramah yang hebat, dan akhirnya akan menjadi wakil untuk Great Peacemaker. The Great Peacemaker adalah seorang lelaki yang berharap untuk menyebarkan keamanan di seluruh Wilayah Haudenosaunee (Iroquois). Disebabkan dia mengalami masalah pertuturan yang teruk, Pendamai Besar memerlukan jurucakap. Hiawatha sanggup bercakap bagi pihak Dekanawidah kerana keganasan telah berkembang di seluruh Wilayah Iroquois. Semasa kekacauan ini, seorang pemimpin bernama Tadodaho, yang telah menghina idea keamanan, menyasarkan dan membunuh isteri dan anak perempuan Hiawatha. Selepas itu, Hiawatha menjadi penceramah Peacemaker, supaya dia boleh menghentikan keganasan. Dewanawidah dan Hiawatha akhirnya memperoleh keamanan di seluruh Iroquois dengan menjanjikan Tadodaho bahawa Onondaga akan menjadi ibu kota Majlis Besar, badan pentadbir utama Iroquois. Hiawatha dan Dekanawidah mencipta Undang-Undang Keamanan Besar, yang direkodkan dalam tali pinggang wampum, untuk mengukuhkan ikatan antara lima negara asal Iroquois.

Antara nama lima puluh Hoyenah (sachem) tradisional Haudenosaunee, Hiawatha (antara lain) ialah wakil Mohawk, dan Tadodaho dari Onondaga.[Note 3]

Hiawatha Belt

[sunting | sunting sumber]
This belt depicts the original five nations of the Iroquois Confederacy and how they were all woven together.
Tali Pinggang Hiawatha, yang menggambarkan lima suku asal Konfederasi Iroquois hubungan mereka.

Tali Pinggang Hiawatha ialah tali pinggang wampum yang melambangkan keamanan antara lima negara asal Iroquois.[6][7] The belt depicts the nations in a specific order from left to right. The Seneca are furthest to the left, representing their position as Keepers of the Western Door. Next is the Cayuga, and in the center of the belt, depicted with a different symbol, is the Onondaga, also known as the Keepers of the Central Fire. Next is the Oneida. Finally, shown farthest to the right is the Mohawk, the Keepers of the Eastern Door.[6] Garis putih yang menghubungkan semua simbol untuk setiap suku bersama-sama mewakili perpaduan Iroquois. Ia juga mewakili Undang-undang Keamanan Besar dan Konfederasi Iroquois secara keseluruhan.

Tali pinggang wampum terdiri daripada manik hitam atau ungu dan putih yang diperbuat daripada cengkerang. Ditemui di Timur Laut Amerika, cengkerang kerang quahog sering digunakan untuk manik hitam dan kadang-kadang putih pada tali pinggang ini. Selalunya, Iroquois menggunakan pelbagai jenis cangkerang whelk untuk manik putih.

Tokoh Wampum dalam kisah Hiawatha. Apabila Hiawatha penuh dengan kesedihan kerana anak-anak perempuannya dibunuh, Pendamai Besar menghadiahkan Hiawatha dengan cangkerang whelk dan menyuruhnya meletakkannya pada mata, telinga dan tekaknya. Cengkerang ini adalah tanda penyembuhan dan kesucian. Hiawatha menggunakan cengkerang ini untuk mewujudkan perpaduan. Negara Iroquois percaya bahawa Pendamai adalah orang yang menghadiahkan mereka tali pinggang wampum pertama, yang kemudiannya diberi gelaran Tali Pinggang Hiawatha.[8]

Hari ini imej Tali Pinggang Hiawatha digunakan pada Bendera Konfederasi Iroquois.

The Song of Hiawatha

[sunting | sunting sumber]

Puisi epik 1855 The Song of Hiawatha oleh Henry Wadsworth Longfellow menceritakan kisah seorang wira dengan nama yang sama tetapi tidak mempunyai hubungan dengan Hiawatha yang bersejarah.

Puisi itu mempunyai sedikit kaitan dengan Hiawatha yang sebenarnya; Longfellow berkemungkinan besar mengambil nama Hiawatha dan menggunakannya pada dewa Ojibway Manabozho.[4][9]

Longfellow mengisahkan seorang lelaki Asli heroik legenda[Note 4] bermula dari kelahirannya dan berakhir pada kenaikannya ke awan. Ia bercakap tentang banyak pertempuran, kekalahan, dan pelajaran moral. Longfellow, bersama-sama dengan seorang penulis lain, Henry Rowe Schoolcraft, berharap dapat menggabungkan cerita tentang Orang Asli Amerika dan mewujudkan rasa bangga dan ingatan untuk Orang Asli Amerika semasa tahun 1820-an dan kemudiannya.[10]


Nota penerangan

[sunting | sunting sumber]
  1. ^ Tarikh 1390–1630 juga telah dicadangkan.
  2. ^ Nama asalnya nampaknya tidak tercatat
  3. ^ Morgan transcribes these as Hä-yo-went′-ha and To-do-dă-ho.
  4. ^ Dia tidak dikenali sebagai Iroquois.
  1. ^ Bright, William (2004). Native American Place Names of the United States. Norman: University of Oklahoma Press. m/s. 166. ISBN 0-8061-3576-X.
  2. ^ Johansen, Bruce E. (2006). "Shades of Hiawatha". American Native American Culture and Research. 30 (2): 173 – melalui ebscohost.[pautan mati]
  3. ^ Johansen, Bruce E. (Fall 1995). "Dating the Iroquois Confederacy". Akwesasne Notes. New Series. Ratical Earth Journal. 1 (3 & 4): 62–63. Dicapai pada Apr 5, 2022.
  4. ^ a b Wallace, Paul A.W. (October 1948). "The Return of Hiawatha". New York History. 29 (4): 385–403. JSTOR 23149546. Dicapai pada April 5, 2022.
  5. ^ Parker, Arthur C. (April 1, 1916). "The Constitution of the Five Nations - The Hiawatha Tradition" (PDF). New York State Museum Bulletin. 184: 114–118.
  6. ^ a b "Wampum". Ganondagan. Diarkibkan daripada yang asal pada May 12, 2020. Dicapai pada 2019-11-25.
  7. ^ "Hiawatha Belt". Onondaga Nation. 18 June 2014. Dicapai pada Apr 6, 2022. This belt is a national belt of the Haudenosaunee.
  8. ^ eighty6 (29 July 2014). "Wampum: Memorializing the Spoken Word". Oneida Indian Nation (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Nov 27, 2020. Dicapai pada 2019-12-01.
  9. ^ McNally, Michael David (2006). "The Indian Passion Play: Contesting the Real Indian in Song of Hiawatha Pageants, 1901-1965". American Quarterly. 58 (1): 105–136. doi:10.1353/aq.2006.0031. ISSN 1080-6490. S2CID 144548510. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2023 – melalui Religion at Carleton Digital Commons.
  10. ^ Beauchamp, William M. (1922). Iroquois Folk Lore. Empire State Historical Publication. m/s. 86–87.

Bacaan lanjut

[sunting | sunting sumber]

Juvenile audience

Pautan luar

[sunting | sunting sumber]