Higehiro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Higehiro, merupakan tajuk singkatan dari terjemahan Melayu iaitu Higehiro: Setelah Cinta ini Ditolak, Aku Bercukur dan Melarikan seorang Gadis Sekolah Menengah' (Jepun: ひげを剃る。そして女子高生を拾う。, Hepburn: Hige o Soru Soshite Joshi Kōsei o Hirou, lit.Shaved the Beard Then Picked Up a High School Girl).

Higehiro: Setelah Cinta ini Ditolak, Aku Bercukur dan Melarikan seorang Gadis Sekolah Menengah
ひげを剃る。そして女子高生を拾う。
(Hige o Soru. Soshite Joshi Kōsei o Hirou.)
GenreKomedi romantik[1]
Siri novel
PengarangShimesaba
PenerbitKakuyomu
Tarikh Pengeluaran8 Mac 20173 Ogos 2018
Novel ringan
PengarangShimesaba
Ilustrasibooota
PenerbitKadokawa Shoten
Penerbit Lain
DemografikSeinen
PencetakanKadokawa Sneaker Bunko
Tarikh Pengeluaran1 Februari 20181 Jun 2021
Jilid5
Manga
PengarangShimesaba
IlustrasiImaru Adachi
PenerbitKadokawa Shoten
Penerbit Lain
One Peace Books
DemografikShōnen
Majalah AsalMonthly Shōnen Ace
Tarikh Pengeluaran26 November 2018 – kini
Jilid10
Manga
Hige o Soru. Soshite Joshi Kōsei o Hirou. Each Stories
PengarangShimesaba
IlustrasiBaramatsu Hitomi
PenerbitKadokawa Shoten
DemografikShōnen
Majalah AsalShōnen Ace Plus
Tarikh Pengeluaran5 Mac 2021 – kini
Jilid2
Siri televisyen anime
PengarahManabu Kamikita
Skrip/PenulisDeko Akao
Lagu/MuzikTomoki Kikuya
StudioProject No.9
Dilesenkan olehCrunchyroll
Penyiaran AsalAT-X, Tokyo MX, BS11
Tarikh tayangan5 April 202128 Jun 2021
Episod13
Portal Anime dan Manga

Higehiro ialah siri novel ringan komedi romantik asal Jepun yang ditulis oleh Shimesaba dan dilukis oleh booota. Higehiro telah bersiri dalam internet dari tarikh Mac 2017 sehingga Ogos 2018 di laman web penerbitan novel ciptaan pengguna Kadokawa Kakuyomu. Novel ini kemudiannya diterbitkan oleh Kadokawa Shoten sampai lima jilid dari Februari 2018 sehingga Jun 2021 di bawah jejak Kadokawa Sneaker Bunko. Bentuk pengembangan manga diasas oleh Imaru Adachi dan telah bersiri dalam majalah manga shōnen Kadokawa Shoten Monthly Shōnen Ace sejak November 2018. Higehiro telah dilesenkan di Amerika Utara oleh Kadokawa dan Yen Press. Bagi Manga, Higehiro dilesenkan oleh One Peace Books. Siri televisyen anime mula adaptasi oleh Projek No.9 disiarkan dari April sehingga bulan Jun 2021.

Alur Kisah[sunting | sunting sumber]

Seorang pekerja pejabat/salaryman Yoshida yang memiliki wajah kacak, bersemangat akan menyatakan perasaan cinta yang ia pendam pada rakan sejawatnya Airi Gotou. Menyayukannya, Yoshida segera ditolak Gotou. Ia melampiaskan rasa baran di hatinya dengan temannya Hashimoto sehingga mabuk sampai kehilangan akal. Saat terhuyung-hayang ketika hendak kembali pulang ke rumah, Ia mendekati Sayu Ogiwara yang sedang terduduk dengan tatapan sayu. Gadis itu memakai pakaian seragam sekolahnya dan meminta Yoshida bagi membolehkannya menginap satu malam sahaja dengan dia. Tanpa sedar Yoshida telah melarikan seorang gadis yang kabur dari rumahnya dan sesampainya di biliknya Yoshida segera tertidur di katilnya. Ketika ayam-ayam berkokok di pagi hari, Yoshida baru tersadar dengan kesilapan yang diperbuatnya. Yoshida bertanya pada Sayu, bagaimana boleh gadis itu masuk ke bilik pangsapurinya: Sayu menjelaskan bahawa ia kabur dari keluarganya di Hokkaido dan telah menjadi seorang sundal rawak, asal dibayar dengan tempat nenginap. Setelah mengetahui masa lampaunya, Yoshida faham betapa menghibakannya Sayu dan ia pun membolehkan Gadis yang kasihan itu bagi menginap lagi. Masa mereka hidup bersama dalam satu rumah pun bermula.

Karakter[sunting | sunting sumber]

Yoshida (Jepun: 吉田)
Templat:Lakonan Suara
Seorang pekerja pejabat berusia 28 tahun dengan rambut hitam pendek, mata kecoklatan, wajah kacak dan tubuh yang tidak terlalu gemuk maupun kurus. Tinggal sendirian sepanjang hidup, Yoshida membesar menjadi peribadi yang berdikari. Dia merupakan contoh yang baik dan handal bagi pekerja dan kakitangan di dalam pejabat lainnya. Yoshita selalunya fokus pada pekerjaan; dan senang mengambil kerja lebih (overtime) hampir setiap hari bahkan terkadang meringankan beban rakan-rakannya, mengayukannya cinta Yoshida ditolak oleh Gotou dan tanpa sedar kerana mabuk tidak sengaja melarikan gadis yang terduduk di bawah lampu isyarat. Dahulu Yoshida adalah bahagian dari pasukan kelab besbol di sekolah menengah dan berhubungan dengan kekasihnya Aoi Kanda.
Sayu Ogiwara (Jepun: 荻原 沙優, Hepburn: Ogiwara Sayu)
Templat:Lakonan Suara
seorang gadis sekolah menengah yang lari dari Asahikawa, Hokkaido. Sayu mencari kerjaya dengan merayu lelaki dan berjalan bagaikan kehilangan arahnya sampai Yoshida tidak sengaja membawanya ke bilik. Dia dibolehkan tidur dan bermukim di Pangsapuri Yoshida tetapi, dengan perkataannya, bagi sementara. Sayu mendapat pekerjaan separuh masa (part-time job) kedai serbaneka Tokyo. Sayu sebenarnya berasal dari keluarga berharta namun Sayu kabur dari rumah kerana tidak ada kasih sayang di antara keluarganya.
Airi Gotō (Jepun: 後藤 愛依梨, Hepburn: Gotō Airi)
Templat:Lakonan Suara
Seorang penyelia di bahagian IT syarikat, jawatan Yoshida masih satu tingkat dan juga salah satu perempuan idamannya dalam cerita. Wajahnya menawan dan berkulit putih, nampak keibu-ibuan dengan rambut halus berwarna coklat yang kadang rambut diikat atau ditocang (braided) pada bahagian kanan kepala, mata berwarna coklat keemasan, di bawah kelopak mata kanannya terdapat tonggilangau dan payudara yang bersaiz besar. Pada awal cerita, Goto menolak cinta Yoshida dan mengatakan kalau hatinya sudah dimiliki orang lain, tetapi hal itu kebohongan. Sebenarnya Goto jatuh cinta pada Yoshida dan lebij memilih memendam perasaannya.
Yuzuha Mishima (Jepun: 三島 柚葉, Hepburn: Mishima Yuzuha)
Templat:Lakonan Suara
Satu tingkat di bawah Yoshida dan dapat dibilang masih baharu di pejabat tempat Yoshida bekerja. Diam-diam Mishima juga memendam rasa kepaxa Yoshida. Dia memiliki watak yang senang bersantai dan biasanya tidak akan peduli walaupun tugas dan perintah atas telah menumpuk di atas meja. Meski sudah ahli tanpa perlu diajari, dia akan tetap relaks menghadapinya kerana menurutnya tiada guna bekerja terlalu keras, syarikat tidak akan mahu terlalu peduli jikalau bekerja sampai mati pun. Mishima lebih mengguna cara mengakrabkan diri supaya dapat peningkatan jawatan.
Hashimoto (Jepun: 橋本)
Templat:Lakonan Suara
Rakan sejawat sederum kawan terdekatnya di pejabat. Hashimoto ialah pemuda berambut hitam dan bemata coklat. Sehari-hari memakai kacamata. Hashimoto banyak disukai di pejabatnya dan tidak terlalu serius dalam bekerja layaknya Yoshida tetapi tentu saja dia orang yang bertanggung jawab. Kala senggang Hashimoto senang melawak bagi menghibur rakan-rakannya dan mengacah-acah hubungan asmara Yoshida.
Asami Yūki (Jepun: 結城 あさみ, Hepburn: Yūki Asami)
Templat:Lakonan Suara
Seorang gadis sekolah menengah dan kawan terdekat Sayu yang bekerja separuh masa di tempat yang sama dengannya. Asami dianggap sebagai gyaru (slanga Jepun bagi kata gal kerana mereka tak mampu mengucap huruf L, biasanya gyaru memiliki imej sebagai gadis berkulit cokelat gelap dan rambut diwarnai perang) berasal dari keluarga kaya namun tidak terlalu dekat dengan mereka. Asami memiliki impian menjadi seorang karyawan dan tetap rajin menelfon Sayu meski telah balik kampung ke Hokkaido.
Aoi Kanda (Jepun: 神田 蒼, Hepburn: Kanda Aoi)
Kakak darjah Yoshida dan makwe pertamanya. Kanda nanti akan dipertemukan kembali oleh Yoshida dan dia akan mengajak pakwe dahulu di sekolahnya itu menuju bilik hotel, akan tetapi ditolak oleh Yoshida kerana khawatir dengan keadaan Sayu di pangsapurinya.
Kyouya Yaguchi (Jepun: 矢口 - 鏡夜, Hepburn: Yaguchi Kyouya)
Templat:Lakonan Suara
Kyouya adalah salah satu dari banyak pelanggan Sayu yang membayar dengan menyediakan tempat bagi mengina. Kyouya nanti akan bekerja di tempat yang sama dengan Sayu and Asami.
Issa Ogiwara (Jepun: 荻原 一颯, Hepburn: Ogiwara Issa)
Templat:Lakonan Suara
Kakak lelaki Sayu, dan juga presiden sederum kepala pengerusi syarikat makanan tempatan milik keluarga.
Nyonya Ogiwara (Jepun: 沙優と一颯 の母, Hepburn: Sayu to Issa no Haha)
Templat:Lakonan Suara
Ibu daripada Sayu dan Issa yang bekerja mendampingi puteranya di Syarikat Makanan-makanan Ogiwara. Nyonya Ogiwara selalu pilih kasih dan tidak memperhatikan keadaan Puterinya; ketika Sayu masih satu rumah (bahkan sedari kecil) dia jarang memberikan Sayu kasih sayang seorang Ibu, tidak jarang bersikap acuh dan abai pada Puterinya (ada kemungkinan Sayu diseksa, baik fizikal maupun mental); bahkan Sayu pun dilarang memiki teman. Hampir dua dasawarsa lalu, pada masa Nyonya itu mengandung Sayu, Suaminya, yang punya kebiasaan bengkong dengan perempuan lain, sampai Suaminya itupun melarikan diri bersama perempuan lain. Suaminya ini berkeras agar Sayu yang masih dalam kandungan dibunuh sahaja tetapi menolak akhinya Sayu pun lahir. Tetapi setiap kali Ibu itu melihat wajah puterinya, batinnya terseksa kerana teringat semula dengan kejahatan Suaminya.
Yuuko Masaka (Jepun: 真坂 結子, Hepburn: Masaka Yuuko)
Templat:Lakonan Suara
Kawan terdekat Sayu dari Hokkaido dan rakan sedarjah dari Sekolah Menengah Asahikawa Dairoku. Masaka ialah gadis yang cantik dan menawan, sebab itu ia sering menjadi sasaran buli oleh gadis lain yang dengki kepadanya. Hari demi hari dia diseksa sampai Masaka mencuba meloncat dari pucuk sekolah dan akhirnya campak. Kematiannya mengacaukan pikiran Sayu dan Nyonya Ogiwara justru mendakwa Puterinya sendiri sebagai punca Masaka sampai bunuh diri. Batin sayu yang sudah terbebani dari awal menjadi bertambah kacau dan gadis yang tidak tidak mampu lagi menahan sebak di dadanya itupun kabur dari rumahnya.

Bon[sunting | sunting sumber]

Siri novel ringan ini sudah mempunyai jumlah bilangan lebih daripada 400,000 salinam dalam edaran, sudah termasuk salinan digital.[1] Siri ini mendapat tempat ke-4 dalam senarai edisi bunkobon buku panduan novel ringan tahunan Takarajimasha dengan tajuk Kono Light Novel ga Sugoi! pada tahun 2019.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Hige o Soru. Soshite Joshi Kōsei o Hirou. Novels Get Anime". Anime News Network. December 26, 2019. Dicapai pada December 26, 2019.
  2. ^ Pineda, Rafael Antonio (November 23, 2018). "Kono Light Novel ga Sugoi! Reveals 2019 Series Ranking". Anime News Network. Dicapai pada May 28, 2021.