Higroma anjing

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Higroma pada seekor anjing Labrador hitam.

Higroma, atau bursa palsu, ialah kantung diskret berisi bendalir yang boleh membentuk pada sendi anjing sebagai gerak balas kepada tekanan berulang, seperti yang daripada duduk di ataas permukaan keras.[1] Ini boleh dirawat dengan mengeluarkan bendalir berkenaan dan boleh dicegah dengan menyediakan lapik berpad.

Rawatan[sunting | sunting sumber]

Sendi lutut anjing. Piece menunjukkan sendi lutut anjing.

Higroma yang tidak dirawat boleh menjadi bengkak cukup besar yang menstres kulit sekitar dan menjadi luka terbuka dengan kemungkinan jangkitan yang boleh menjadi lebih sukar untuk dirawat. Dalam kebanyakan kes, higroma hanya berlaku sekali sepanjang hidup untuk haiwan, tetapi individu lain akan mempunyai masalah berulang dengan higroma.

Pembedahan atau penyedutan[sunting | sunting sumber]

Doktor haiwan biasa merawat higroma dengan penyedutan (menggunakan picagari dan mengeluarkan bendalir) atau meletakan saliran melalui pembedahan. Ini boleh mengalamatkan gejala, tetapi tidak merawat sebab higroma. Sebagai tambahan, sebarang insisi pada sendi boleh menjadi sukar untuk ditutup dan boleh menyebabkan kudis terbuka.[2]

Pelapikan tambahan[sunting | sunting sumber]

Penyediaan lapik atau pad lain di kawasan tempat baring haiwan boleh membantu. Sebagai tambahan, trauma kepada sendi boleh berlaku semasa bermain atau kegiatan fizikal lain.

Peliputan dan penggunaan pad[sunting | sunting sumber]

Terdapat jalan penyelesaian tersedia untuk menutupi dan melindugi sendi siku.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Bursitis/Tendinitis" (PDF). Textbook of Small Animal Orthopaedics. 1985. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-11-12. Dicapai pada 19 Januari 2009.
  2. ^ "Hygroma of the elbow in dogs". Journal American Vet Med Assoc. 167 (3): 213–9. 1978. PMID 1150517.