Hubungan sosial

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Bermaksud aktiviti kemasyarakatan atau aktiviti melibatkan pergaulan masyarakat

Dalam sains sosial, hubungan sosial atau interaksi sosial adalah hubungan antara dua atau lebih individu. Hubungan sosial yang berasal dari agensi individu membentuk struktur asas sosial dan objek asas untuk analisis oleh saintis sosial. Siasatan mendasar ke dalam ciri hubungan sosial dalam karya ahli sosiologi seperti Max Weber dalam teorinya tentang tindakan sosial.

Mengategorikan interaksi sosial membolehkan pemerhatian dan penyelidikan sosial yang lain seperti Gemeinschaft dan Gesellschaft (lit. "komuniti dan masyarakat"), kesedaran kolektif , dan lain-lain. Tetapi sekolah dan teori sosiologi berlainan dan ahli sains sosial yang lain membantah kaedah-kaedah yang digunakan untuk siasatan sedemikian.

Bentuk hubungan dan interaksi[sunting | sunting sumber]

Menurut Piotr Sztompka, bentuk hubungan dan interaksi dalam sosiologi dan antropologi dapat dijelaskan seperti berikut: pertama dan paling asas adalah tingkah laku seperti binatang, yaitu pergerakan fizikal tubuh. Kemudian ada tindakan - pergerakan dengan makna dan tujuan. Kemudian ada tingkah laku sosial, atau tindakan sosial, yang menangani (secara langsung atau tidak langsung) orang lain, yang meminta respon dari agen lain. Seterusnya adalah hubungan sosial, sepasang tindakan sosial, yang membentuk permulaan interaksi sosial. Interaksi sosial pula sebaliknya membentuk asas hubungan sosial. Simbol-simbol menentukan hubungan sosial. Tanpa simbol, kehidupan sosial kita tidak akan lebih canggih berbanding haiwan. Sebagai contoh, tanpa simbol kita tidak akan mempunyai ibu saudara atau bapa saudara, majikan atau guru-mahupun adik-beradik. Kesimpulannya, integrasi simbolik menganalisis bagaimana kehidupan sosial bergantung pada cara kita menentukan diri kita sendiri dan orang lain. Mereka mengkali interaksi berdepan muka, mengkaji bagaimana orang memahami kehidupan, bagaimana mereka menentukan hubungan mereka.

Hierarki sosiologi ini digambarkan dalam jadual di bawah:[1]

Pergerakan fizikal Makna Diarahkan kepada orang lain Menunggu maklum balas Interaksi yang unik / jarang berlaku Interaksi Tidak sengaja, tidak dirancang tetapi interaksi berulang Biasa Interaksi yang digambarkan oleh undang-undang, adat, atau tradisi Skim interaksi sosial
Kelakuan Ya
Tindakan Ya Templat:Maybe
Kelakuan sosial Ya Tidak Ya
Tindakan sosial Tidak Ya Ya Tidak
Kenalan sosial Ya Ya Ya Ya Ya
Interaksi sosial Ya Ya Ya Ya Ya Ya
Interaksi berulang Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya
Interaksi yang kerap Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya
Interaksi yang dikawal selia Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya
Hubungan sosial Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Tidak

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sztompka (2002), p. 107

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Piotr Sztompka, Socjologia, Znak, 2002, ISBN 83-240-0218-9
  • Reza Azarian 2010 "Social Ties: Elements of a Substantive Conceptualisation" Acta Sociologica, 53: 4: 323–38

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Max Weber The Nature of Social Action in Runciman, W.G. 'Weber: Selections in Translation' Cambridge University Press, 1991.