Hukum Kanun Gereja Katolik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Undang-undang kanon Gereja Katolik atau Hukum Kanun Gereja Katolik,en:Canon Law ("undang-undang kanon" berasal dari bahasa Latin ius canonicum [1] ) ialah sistem undang -undang dan prinsip undang-undang gerejawi yang dibuat dan dikuatkuasakan oleh pihak berkuasa hierarki Gereja Katolik untuk mengawal organisasi dan kerajaan luarnya dan untuk memerintah dan mengarahkan aktiviti umat Katolik ke arah misi Gereja. [2]Ia merupakansistem perundangan Barat moden yang pertama [3] dan merupakan sistem perundangan tertua yang berfungsi secara berterusan di Barat, [4] [5] manakala tradisi unik undang-undang kanun Katolik Timur mengawal 23 gereja tertentu Katolik Timur sui iuris .

Undang-undang gerejawi yang positif, berdasarkan secara langsung atau tidak langsung pada undang-undang ilahi yang tidak berubah atau undang-undang alam, memperoleh kuasa formal dalam hal undang-undang universal daripada diisytiharkan oleh penggubal undang-undang tertinggi — paus tertinggi, yang memiliki keseluruhan kuasa perundangan, eksekutif, dan kehakiman dalam dirinya. orang, [6] atau oleh Kolej Uskup yang bertindak dalam persekutuan dengan paus; sebaliknya, undang-undang tertentu memperolehi kuasa formal daripada pengisytiharan oleh penggubal undang-undang yang lebih rendah daripada penggubal undang-undang tertinggi, sama ada penggubal undang-undang biasa atau yang diwakilkan. Bahan subjek sebenar kanun bukan hanya bersifat doktrin atau moral, tetapi merangkumi semua keadaan manusia.

Undang-undang kanon Gereja Katolik mempunyai semua unsur biasa sistem perundangan yang matang: undang-undang, mahkamah, peguam, hakim. [7] Undang-undang kanon Gereja Katolik dinyatakan dalam kod undang-undang untuk Gereja Latin [8] serta kod untuk Gereja Katolik Timur . [8] Undang-undang kanun ini mempunyai prinsip tafsiran undang-undang, [9] dan hukuman paksaan. [10] Ia tidak mempunyai kuasa yang mengikat secara sivil dalam kebanyakan bidang kuasa sekular. Mereka yang mahir dan mahir dalam undang-undang kanun, dan profesor undang-undang kanon, dipanggil kanonis [11] [12] (atau dalam bahasa sehari-hari, peguam kanun [11] [13] ). Undang-undang kanonik sebagai sains suci dipanggil kanonistik .

Perundangan undang-undang kanun adalah kompleks prinsip dan tradisi undang-undang di mana undang-undang kanun beroperasi, manakala falsafah, teologi, dan teori asas undang -undang kanon Katolik adalah bidang keilmuan falsafah, teologi, dan undang-undang yang didedikasikan untuk menyediakan asas teori untuk undang-undang kanun sebagai sistem perundangan dan sebagai undang-undang yang benar.

Kanonistik, fakulti, dan institut[sunting | sunting sumber]

Ijazah akademik dalam undang-undang kanun ialah JCB ( Iuris Canonici Baccalaureatus, Sarjana Muda Undang-undang Canon, biasanya diambil sebagai ijazah siswazah), JCL ( Iuris Canonici Licentiatus, Licentiate of Canon Law ) dan JCD ( Iuris Canonici Doctor, Doktor Undang-undang Canon ), dan mereka yang mempunyai JCL atau lebih tinggi biasanya dipanggil "kanonis" atau "peguam kanun". Kerana sifatnya yang khusus, ijazah lanjutan dalam undang-undang sivil atau teologi adalah prasyarat biasa untuk pengajian undang-undang kanun. Undang-undang Canon sebagai bidang dipanggil Canonistics .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Petikan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Black's Law Dictionary, 5th Edition, pg. 771: "Ius canonicum"
  2. ^ Della Rocca, Manual of Canon Law, pg. 3
  3. ^ Berman, Harold J. Law and Revolution, pg. 86 & pg. 115
  4. ^ Dr. Edward N. Peters, CanonLaw.info Home Page, accessed June-11-2013
  5. ^ Raymond Wacks, Law: A Very Short Introduction, 2nd Ed. (Oxford University Press, 2015) pg. 13.
  6. ^ Canon 331, 1983 Code of Canon Law
  7. ^ Edward N. Peters, "A Catechist's Introduction to Canon Law", CanonLaw.info, accessed June-11-2013
  8. ^ a b Manual of Canon Law, pg. 49
  9. ^ "Code of Canon Law: text - IntraText CT". www.intratext.com. Dicapai pada 2020-10-24.
  10. ^ St. Joseph Foundation newsletter, Vol. 30 No. 7, pg. 3
  11. ^ a b Vere & Trueman, Surprised by Canon Law [volume 1], 2004, pg. 3
  12. ^ Black's Law Dictionary, 5th Edition, pg. 187: "Canonist"
  13. ^ Berman, Law and Revolution, pg. 288

 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Teks dan terjemahan kodifikasi kanonik pasca 1917[sunting | sunting sumber]