I'm the Villainess, So I'm Taming the Final Boss

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

I'm the Villainess, So I'm Taming the Final Boss (Jepun: 悪役令嬢なのでラスボスを飼ってみました, Hepburn: Akuyaku Reijō Nanode Rasubosu o Katte Mimashita, Sayalah Penjahat Perempuan, Jadi Saya Sedang Menjinakkan Bos Yang Terakhir) merupakan sebuah siri novel ringan Jepun yang ditulis oleh Sarasa Nagase dan diilustrasi oleh Mai Murasaki. Ia mula disirikan secara dalam talian pada Mei 2017 menerusi laman web Shōsetsuka ni Narō. Ia kemudiannya dibeli oleh Kadokawa Shoten, yang telah menerbitkan sembilan jilid sejak September 2017 dibawah cetakan Kadokawa Beans Bunko. Sebuah adaptasi manga oleh Anko Yuzu telah disirkan dalam majalah manga Comp Ace dari Jun 2018 hingga Ogos 2019. Ia telah dikumpulakn ke dalam tiga jilid tankōbon. Kedua-dua novel ringan dan manga telah dilesenkan di Amerika Utara oleh Yen Press. Sebuah adaptasi siri TV anime television oleh Maho Film dijangka mula ditayangkan pada Oktober 2022.

Watak[sunting | sunting sumber]

Aileen Lauren d'Autriche (Jepun: アイリーン・ローレン・ドートリシュ, Hepburn: Airīn Rōren Dōtorishu)
Disuarakan oleh: Rie Takahashi[1]
Claude Jean Ellmeyer (Jepun: クロード・ジャンヌ・エルメイア, Hepburn: Kurōdo Jannu Erumeia)
Disuarakan oleh: Yūichirō Umehara[1]
Cedric Jean Ellmeyer (Jepun: セドリック・ジャンヌ・エルメイア, Hepburn: Sedorikku Jannu Erumeia)
Disuarakan oleh: Toshiki Masuda[1]

Media[sunting | sunting sumber]

Novel ringan[sunting | sunting sumber]

Karya Sarasa Nagase mula bersiri dalam talian di laman web penerbitan novel jana pengguna Shōsetsuka ni Narō pada Mei 2017. Ia telah diperoleh oleh Kadokawa Shoten yang mula menerbitkannya sebagai novel ringan dengan ilustrasi oleh Mai Murasaki melalui cetakan Kadokawa Beans Bunko pada 1 September 2017. Novel ringan ini dilesenkan di Amerika Utara oleh Yen Press . [2] Sehingga Oktober 2021, sembilan jilid telah dikeluarkan.

Manga[sunting | sunting sumber]

Adaptasi manga oleh Anko Yuzu telah bersiri dalam majalah manga seinen Kadokawa Shoten Comp Ace dari Jun 2018 hingga Ogos 2019. Ia dikumpulkan dalam tiga jilid tankōbon . Manga itu juga dilesenkan di Amerika Utara oleh Yen Press . [3]

Anime[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Oktober 2021, sebuah adaptasi anime telah diumumkan. [4] Ia kemudiannya dijadikan sebagai siri televisyen yang diterbitkan oleh Maho Film dan diarahkan oleh Kumiko Habara, dengan skrip yang ditulis oleh Kenta Ihara, dan reka bentuk watak dikendalikan oleh Momoko Makiuchi, Eri Kojima, dan Yūko Ōba. Muzik ini digubah oleh Natsumi Tabuchi, Hanae Nakamura, Miki Sakurai, Sayaka Aoki, dan Kanade Sakuma. Siri ini akan ditayangkan pada Oktober 2022. [1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Hodgkins, Crystalyn (March 23, 2022). "'I'm the Villainess, So I'm Taming the Final Boss' TV Anime's Promo Video Reveals Cast, Staff, October Premiere". Anime News Network. Dicapai pada March 23, 2022. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "ANN2" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ Mateo, Alex (March 19, 2021). "Yen Press Licenses No Game No Life Practical War Game, I'm the Villainess, So I'm Taming the Final Boss Novels". Anime News Network. Dicapai pada October 1, 2021.
  3. ^ Pineda, Rafael Antonio (January 20, 2021). "Yen Press Licenses 3 Light Novels, 5 Manga". Anime News Network. Dicapai pada February 21, 2022.
  4. ^ Pineda, Rafael Antonio (October 1, 2021). "'I'm the Villainess, So I'm Taming the Final Boss' Isekai Light Novels Get Anime". Anime News Network. Dicapai pada October 1, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]