Pergi ke kandungan

Ibnu Marwan al-Jilliqi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Sources

Gambar patung Ibn Marwan di Badajoz.

‘Abd al-Raḥmān ibn Marwān al-Jillīqī (Arab: عبد الرحمن بن مروان الجليقي, meninggal dunia s. 889M), yang juga dikenali sebagai al-Jillīqī (lit. bahasa Galicia), adalah seorang Muwallad yang keluarganya berasal dari Portugal utara dan menetap berhampiran Mérida.

Pada tahun 868M, dengan mengetuai sebilangan besar Muwallad dan Mozarab, dia memberontak terhadap Emir Muhammad I dari Córdoba dan selepas penentangan heroik dia menerima syarat penyerahan kalah terhormat daripada Emir dan diberikan kawasan yang akan menjadi bandar Badajoz, yang dia mula teguhkan.[1]

Menjangkakan serangan masuk oleh pasukan Emirat, dia melarikan diri ke utara, menetap di istana Karkar (kini Carquere, dekat Lamego, Portugal). Selepas itu, atas permintaan Ibn Marwân, Raja Alfonso III dari León menghantarnya tentera bantuan. Tentera gabungan itu mengalahkan pasukan Emirat.

Bersama sekutunya Sāʿḍūn al-Ṣurunbāqī, pemimpin pemberontak Muwallad yang penting di Gharb al-Andalus, Ibn Marwân mengusir Banu Dānis dari Coimbra. Antara 876M dan 877M dia juga mendirikan Istana Marvão, di Portugal, tempat yang sudah dikenali pada abad ke-10 sebagai Amaia de Ibn Maruán atau Fortaleza de Amaia (Kubu Amaia). Dinastinya bertahan hingga 930M.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Historia (History)" (dalam bahasa Sepanyol). Ayuntamiento de Badajoz. Diarkibkan daripada yang asal pada January 15, 2021. Dicapai pada 22 July 2013.
  • Velozo, Francisco José (1969), Um Muçulmano Precursor da Independência Portuguesa: Bem Marvão, o Galego in O Islão, n.º 5, Agosto.
  • Campos, José A. Correia de, Monumentos da antiguidade árabe em Portugal, pp. 111–112.


Templat:Al-Andalus-bio-stub