Insurans hayat sementara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Insurans hayat sementara atau asurans sementara (juga dikenali sebagai insurans hayat bertempoh atau berjangka) ialah insurans hayat yang menyediakan perlindungan pada kadar bayaran tetap untuk tempoh masa terhad, tempoh yang relevan. Selepas tempoh tersebut tamat, perlindungan pada kadar premium sebelumnya tidak lagi dijamin dan pelanggan mesti sama ada melepaskan perlindungan atau berkemungkinan mendapatkan perlindungan lanjut dengan bayaran atau syarat yang berbeza. Jika orang yang diinsuranskan meninggal dunia dalam tempoh tersebut, manfaat kematian akan dibayar kepada benefisiari. Insurans sementara lazimnya merupakan cara paling murah untuk membeli manfaat kematian yang besar pada jumlah perlindungan setiap asas dolar premium dalam tempoh masa tertentu.

Insurans hayat sementara boleh dibezakan dengan insurans hayat kekal seperti seumur hidup, hayat sejagat dan hayat sejagat boleh ubah, yang menjamin perlindungan pada premium tetap untuk seumur hidup individu yang dilindungi melainkan polisi dibenarkan luput. Insurans sementara biasanya tidak digunakan untuk keperluan perancangan harta pusaka atau strategi pemberian amal tetapi digunakan untuk keperluan penggantian pendapatan tulen untuk individu. Insurans sementara berfungsi dengan cara yang serupa dengan kebanyakan jenis insurans lain kerana ia memenuhi tuntutan terhadap apa yang diinsuranskan jika premium adalah terkini dan kontrak belum tamat tempoh dan tidak memperuntukkan pemulangan dolar premium jika tiada tuntutan difailkan. Sebagai contoh, insurans kereta akan memenuhi tuntutan terhadap pihak yang diinsuranskan sekiranya berlaku kemalangan dan polisi pemilik rumah akan memenuhi tuntutan terhadap rumah jika ia rosak atau musnah, contohnya, akibat kebakaran. Sama ada peristiwa ini akan berlaku atau tidak adalah tidak pasti. Jika pemegang polisi menghentikan perlindungan kerana dia telah menjual kereta atau rumah yang diinsuranskan, syarikat insurans tidak akan membayar balik premium penuh.

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana insurans hayat sementara ialah manfaat kematian tulen, penggunaan utamanya adalah untuk menyediakan perlindungan tanggungjawab kewangan untuk orang yang diinsuranskan atau penerimanya. Tanggungjawab tersebut mungkin termasuk, tetapi tidak terhad kepada, hutang pengguna, penjagaan tanggungan, pendidikan universiti untuk tanggungan, kos pengebumian dan gadai janji. Insurans hayat sementara boleh dipilih berbanding insurans hayat kekal kerana insurans sementara biasanya jauh lebih murah[1] (bergantung pada panjang jangka masa), walaupun pemohon berisiko lebih tinggi, seperti menjadi perokok setiap hari. Sebagai contoh, seseorang individu mungkin memilih untuk mendapatkan polisi yang tempohnya tamat berhampiran umur persaraannya berdasarkan anggapan bahawa, pada masa individu itu bersara, dia akan mengumpul dana yang mencukupi dalam simpanan persaraan untuk menyediakan jaminan kewangan untuk tuntutan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]