Istana Uwajima

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Istana Uwajima ialah sebuah istana Jepun hirayama-jiro yang terletak di bandar Uwajima, Ehime, Jepun. Nama alternatif untuk istana ini ialah Tsurushima-jō. Istana ini adalah salah satu daripada dua belas istana Jepun yang masih mempunyai tenshu asli. Ia telah dilindungi sebagai Tapak Bersejarah Negara sejak 1937.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Istana Uwajima terletak di atas bukit di tengah-tengah bandar Uwajima di bahagian selatan bekas Wilayah Iyo. Ia pada asalnya dibina di tepi pantai, dengan lautan membentuk parit semula jadi di tiga sisi; namun, disebabkan penambakan tanah ia kini berada di tengah-tengah bandar. Semasa zaman Heian, Uwajima (terutamanya pulau Hiburijima di Teluk Uwajima) adalah pusat lanun di Laut Pedalaman Seto dan menjadi kubu kuat Fujiwara no Sumitomo dalam pemberontakannya. Pada tahun 941 Tachibana Tachibana, seorang utusan pengawal, mendirikan kubu di kawasan ini apabila menindas pemberontakan, dinamakan kubu "Itashima Marugushi Castle". Semasa zaman Muromachi, sebuah cabang keluarga Saionji telah dilantik sebagai gabenor kawasan itu oleh Keshogunan Ashikaga, tetapi sentiasa diserang jirannya yang lebih berkuasa dan agresif. Saionji bertahan dengan kesetiaan yang cair dan tentangan sengit, tetapi akhirnya diatasi oleh Chōsokabe Motochika, yang kemudiannya digulingkan oleh tentera Toyotomi Hideyoshi.

Wilayah Iyo diberikan kepada Kobayakawa Takakage, yang memberikan kawasan sekitar Uwajima kepada anak angkatnya dan abang tirinya, Hidekane. Takakage kemudiannya dipindahkan ke Kyushu dan digantikan oleh jeneral Hideyoshi Toda Katsutaka, yang mengembangkan kubu kecil, mengubahnya menjadi istana zaman Sengoku. Toda, yang memerintah dengan kejam yang melampau, menjadi gila dan mati semasa pencerobohan Korea tanpa waris. Hideyoshi kemudiannya menugaskan Tōdō Takatora kepada domain tersebut.[4] Seorang pereka istana terkenal, Takatora menghabiskan enam tahun membina semula istana itu, bermula pada tahun 1601.[3]Pada tahun 1604 dia memindahkan tenshu Istana Kagomori ke Istana Uwajima dan menjadikannya Tsukimi Yagura istana. Tōdō Takatora mengekalkan susun atur asal istana, yang mempunyai bailey dalam bujur berukuran 30 kali 100 meter, dengan tenshu di tengah bahagian selatan. Dia menambah dinding batu dan mengembangkan kepungan sekunder di sekelilingnya, menambah pintu pagar yang diperkuat da

arit air. Istana ini patut diberi perhatian dalam penggunaan susun atur pentagonal parit dan dinding yang inovatif, yang menyukarkan penyerang untuk menyerang mana-mana pihak tanpa mempunyai titik buta pada rusuk mereka.

Di bawah keshogunan Tokugawa, Domain Uwajima telah ditugaskan kepada Date Hidemune, anak sulung Date Masamune dan ketua cabang kadet klan Date. Istana ini dinamakan semula sebagai Istana Uwajima sekitar tahun 1617. Istana ini mengalami kerosakan teruk akibat gempa bumi pada tahun 1649. Pembaikan besar dan pembesaran bermula pada tahun 1650, tetapi tidak siap sehingga tahun 1671. Tarikh Munetoshi menggantikan bekas tenshu dengan struktur semasa pada tahun 1666. istana telah rosak teruk sekali lagi dalam gempa bumi besar Ansei 1854, pada masa itu tenshu dan 24 yagura telah rosak dan empat yagura musnah sepenuhnya. Kerja-kerja pemulihan besar diteruskan hingga 1860. Puak Date terus memerintah Domain Uwajima sehingga pemulihan Meiji. Semasa zaman Bakumatsu, Date Munenari memperkenalkan pembaharuan ketenteraan dan membina tentera gaya barat; bagaimanapun, domain itu mengambil bahagian dalam Perang Boshin dan istana itu tidak rosak.

Keadaan semasa[sunting | sunting sumber]

Istana ini pada mulanya terlepas daripada kesan dekri kerajaan untuk pemusnahan semua bekas kubu feudal, tetapi dari 1900 hingga 1913, kebanyakan tembok batu dan baki pintu dan yagura telah dimusnahkan dengan kerja pembinaan pada pengembangan Pelabuhan Uwajima. Pada tahun 1934, tenshu dan Otemon (pintu utama) telah ditetapkan sebagai Khazanah Negara (国宝) sebelum Undang-undang Perlindungan Harta Karun Negara 1950 (文化財保護法施) digubal, dan pada tahun 1937 tapak itu menerima penetapan Tapak Bersejarah Negara. Bagaimanapun, pintu gerbang Otemon kemudiannya dimusnahkan pada hari-hari terakhir Perang Dunia II oleh serangan udara Amerika.[6] Pada tahun 1949, puak Date menyumbangkan tenshu dan baki kawasan istana kepada bandar Uwajima. Pada tahun 1950, tenshu telah ditetapkan semula sebagai Harta Budaya Penting Negara di bawah Undang-undang semasa untuk Perlindungan Harta Budaya. Pada tahun 1952, satu pintu gerbang istana yang masih hidup, Pintu Nagaya, telah dipindahkan dan dibina semula di tapak bekas Otemon. Tenshu telah dibaiki secara meluas dari tahun 1960 hingga 1962. Pada tahun 1965, Pintu Nagaya dan satu lagi pintu gerbang yang masih hidup, pintu Noboritachimon telah ditetapkan sebagai Harta Budaya Ketara Bandar Uwajima. Pembaikan lanjut pada dinding batu telah dijalankan pada tahun 1994.

Istana Uwajima telah disenaraikan sebagai salah satu daripada 100 Istana Teratas Jepun oleh Yayasan Istana Jepun pada tahun 2006.

Istana ini terletak 20 minit berjalan kaki dari Stesen JR Shikoku Uwajima.

Harta Budaya[sunting | sunting sumber]

Tenshu (天守) Istana Uwajima telah dilindungi sebagai Harta Budaya Penting sejak 1934.

Galeri[sunting | sunting sumber]