Istana kota Llawhaden

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rumah pagar Istana Kota Llawhaden masakini.

Istana kota Llawhaden merupakan salah sebuah istana kota yang terletak di Britain. Pada awal kurun ke dua belas, puncak kuasa dan kekayaan Bishop dari St Davids jelas ditonjolkan melalui harta tanah yang mereka bina atau dapat. Tiga istana berkubu yang menakjubkan telah dibina bagi memenuhi gaya hidup mewah mereka, tetapi Llawhaden merupakan satu-satunya yang benar-benar menyerupai istana kota. Pada asalnya tidak lebih dari kepongan tanah yang dikelilingi oleh parit, istana kota tersebut telah ditawan dan dibinasakan oleh Lord Rhys pada tahun 1192. Dalam tempoh beberapa tahun Istana kota Llawhaden Castle kembali diambil oleh Bishop, dan pembinaan semula menggunakan batu bermula hampir serta merta. Mengikut garisan binaan tanah terdahulu, satu tembok di bina bagi menggantikan kepongan kayu, dengan menara separa bulat di bina pada jarak berkala sepanjang panjangnya.

Sepanjang bahagian akhir kurun ke tiga belas Llawhaden diubah suai dan diperbesarkan menjadi istana berprestij bagi Bishop Thomas Bek, dan kerjanya membentuk asas bagi tambahan berikutnya. Gaya bagi mengubah perkubuan kuat serdahana menjadi rumah agam berkubu mewah berterusan sehingga kurun ke empat belas, dan kebanyakan apa yang masih kelihatan hari ini di bina bagi Bishop David Martyn. Kubu pintu masuk yang besar, di bina pada akhir kurun ke empat belas, merupakan projek pembinaan utama akhir di Llawhaden, dan ia kekal pada ketinggian asalnya, sungguhpun kebanyakan bahagian dalamnya reput.

Dengan pembubaran Monasteri ("Dissolution of the Monasteries") nasih para bishop berubah. Istana mereka terbiar, dan Istana Llawhaden berdiri terbiar sejak kurun ke enam belas. Sungguhpun ia digunakan secara giatnya sebagai kuari tempatan selama beberapa kurun, sesetengah temboknya kekal agak tinggi dan kerjatanah yang besar jelas menandakan parit asal.

Sungguhpun aturan pepuing ini tiada perincian binaan, melihatkan saiz tapak binaan jelas membayangkan gambaran kekayaan dan kehebatan yang hampir tidak dapat dibayangkan hampir tujuh ratus tahun dahulu.

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Oman, Charles (1926). Castles. London: The Great Western Railway.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°49′19″N 4°47′53″W / 51.822°N 4.798°W / 51.822; -4.798