Joan Dowling

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Joan Dowling (6 Januari 1928 – 31 Mac 1954) merupakan seorang pelakon watak British.

Dowling merupakan anak perempuan tidak sah taraf Vera Dowling. The Laindon and District Times, pada 23 Jun 2015, yang ditulis oleh sepupunya John Strickland, mengatakan beliau dilahirkan di rumah yang dipanggil 'Carlyle', yang merupakan salah satu banglo berkubah di Laindon High Road North, dan dibesarkan oleh moyangnya, Elizabeth Dowling, di Uxbridge . Beliau mempunyai minat untuk berlakon, walaupun beliau tidak pernah dilatih secara rasmi, dan selalu mengambil peranan dalam drama kecil, pantomim dan produksi lain.

Pada usia 14 tahun, beliau telah mendekati sebuah agensi lakonan London dan diberi bahagian pertamanya yang 'sepatutnya' dalam produksi kecil (tajuk tidak diketahui). Penampilan sulung lakonan utamanya datang apabila penerbit Anthony Hawtrey memberinya watak Norma Bates dalam teater Joan Temple, No Room at the Inn . Persembahan pertama drama ini adalah di Teater Kedutaan pada Julai 1945. [1] Selepas itu, drama itu dipindahkan di bawah penerbit Robert Atkins ke Winter Garden Theatre, Drury Lane . Beliau juga memainkan peranan yang sama dalam versi filem 1948, dengan lakon layar ditulis bersama oleh pengarang Welsh terkenal Dylan Thomas dan Ivan Foxwell . Beliau telah menandatangani kontrak filem pertamanya pada usia 17 tahun untuk Associated British Pictures.

Beliau terkenal dengan wataknya sebagai Clarry yang tomboi dalam penerbitan Ealing Studios, Hue and Cry (1947). [2] Pada tahun 1951, beliau berkahwin dengan Harry Fowler, seorang lagi pelakon daripada Hue and Cry . [3]

Kematian[sunting | sunting sumber]

Pada 31 Mac 1954, Dowling telah membunuh diri di dapur kecil rumahnya di Farmer Street, Kensington, dengan racun gas. [4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Anthony Hawtrey, penyunting (1946). Embassy Successes II. London: Sampson, Low, Marston & Co.
  2. ^ Daily Mirror 1 April 1954 pp 8-9, "Tragedy of Farmer Street's Happy Child"
  3. ^ Hayward, Anthony (9 January 2012). "Harry Fowler: Prolific screen actor known for his 'cheerful cockney' characters". The Independent. independent.co.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 June 2022. Dicapai pada 29 January 2017.
  4. ^ Daily Mirror 6 April 1954 page 6, "No one in the world for me but Joan, says Harry Fowler"

Pautan luar[sunting | sunting sumber]