Jotun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hörrokkin jötunn, yang diterangkan dalam Gylfaginning sebagai menunggang serigala dengan ular sebagai rusa, dipercayai digambarkan pada batu gambar abad ke-10 ini dari Monumen Hunnestad.

Dalam mitologi Norse, jötunn atau, dalam ejaan ilmiah ternormal Old Norse, jǫtunn (/ˈjɔːtʊn/; [1] majmuk jötnar/jǫtnar) ialah sejenis entiti berbeza dengan tuhan-tuhan dan tokoh-tokoh lain, seperti kerdil dan elf. Entiti itu sendiri ditakrifkan yang pelbagai yang disebut oleh beberapa istilah lain, termasuk risi ,Kha dan troll.

Walaupun istilah gergasi kadang-kadang digunakan untuk memunculkan kata jötunn dan sinonim yang jelas dalam beberapa terjemahan dan teks akademik, jötnar tidak semestinya sangat besar dan boleh digambarkan sebagai sangat indah atau sebagai menakutkan yang menakutkan.[2] Sesetengah dewa, seperti Skaði dan Gerðr, sendiri digambarkan sebagai jötnar, dan pelbagai dewa yang terkenal, seperti Odin, ialah keturunan jötnar.

Mitos Norse mengesan asal jötnar kepada pramuka Ymir, hasil daripada pertumbuhan atau pembiakan aseksual dari badan entiti. Ymir kemudiannya dibunuh, badannya terpecah untuk mewujudkan dunia, dan jötnar bertahan hidup ini dengan cara berlayar melalui banjir darah Ymir. The jötnar tinggal di Jötunheimr. Di kemudian hari cerita rakyat Skandinavia, kekaburan di sekeliling entiti memberi jalan kepada gambaran negatif.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Jotun". Random House Webster's Unabridged Dictionary.
  2. ^ Some translators of the Poetic Edda do not render the word jötunn to giant. For example, in the Foreword to Jeramy Dodds's translation of the Poetic Edda, Terry Gunnell says that jötnar is "sometimes wrongly translated as 'giantsTemplat:'" and instead uses jötunns. (Dodds 2014:9).

Rujukan[sunting | sunting sumber]