KRI Makassar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
KRI Makassar (590)
Sejarah Panji TNI-AL
Dilancarkan: Akhir 2006
Ditauliahkan: Pertengahan 2007
Ciri-ciri
Sesaran: 7,800 tan (biasa)
Panjang: 122 meter
Kelajuan: 16 knot (maksimum)
12 knot (ekonomi)
Jarak: 30 hari
Kelengkapan: 100 anak kapal, penginapan untuk 518 orang
Persenjataan: Meriam 100 mm
Pesawat: 5 helikopter

KRI Makassar (590) merupakan sebuah kapal perang tentera laut Indonesia yang menggantikan KRI Teluk Ratai (509) bagi mempertahankan negara pulau Indonesia. Kapal jenis "dok pengangkutan amfibia" ini dibina di Daesun Shipbuildings & Engineering CO. Ltd, Korea Selatan. Kapal ini merupakan kapal pertama dari dua kapal yang dibangun di Korsel dan dirancang sebagai kapal perang pesakit. Selain sebagai kapal tempur, kapal yang berteknologi halimunan ini juga berfungsi untuk operasi kemanusiaan serta menangani bencana alam. Kontrak kapal ini ditandatangani pada Disember 2004, kontrak ini berkenaan pembinaan satu Kapal Komando (KRI Tanjung Dalpele) dan empat kapal LPD (dua dibuat di Korea dan dua lainnya dibangun di PT PAL Surabaya).

Ukuran[sunting | sunting sumber]

Kapal ini sepanjang 122 meter itu mampu mengangkut sekitar 500 tentera, 13 ranpur,dan lima helikopter. Kapal seberat 7,800 tan itu, juga dilengkapi dengan dua landasan pendaratan helikopter (helipad).

Senjata[sunting | sunting sumber]

Kapal ini dirancang khusus untuk mampu dipasang meriam 100 mm, dilengkapi ruang CIC untuk sistem kendali senjata (fire control system), serta sebagai alat komunikasi dengan kapal-kapal tempur lain untuk melindungi pendaratan pasukan dan kenderaan tempur serta pengendalian pendaratan helikopter.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]