Kamikaze Man: Duel at Noon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kamikaze Man: Duel at Noon
PengarahKinji Fukasaku
DibintangiSonny Chiba
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToei Company
Tarikh tayangan
4 Jun 1966
NegaraJepun
Bahasabahasa Jepun
Taiwan

Kamikaze Man: Duel at Noon (Jepun: カミカゼ野郎 真昼の決斗, Hepburn: Kamikaze yarō: Mahiru no kettō) (juga dikenali sebagai The Kamikaze Guy,[1][2][3][4][5] The Kamikaze Guy: Duel at High Noon[6], atau The Secret of the Diamond[7]) adalah filem komedi aksi jenayah Jepun tahun 1966 yang diarahkan oleh Kinji Fukasaku dan dibintangi oleh Sonny Chiba. Ini adalah filem pertama Fukasaku yang berwarna.

Plot[sunting | sunting sumber]

Tiga lelaki yang terlibat dengan pembunuhan seorang lelaki Taiwan menerima surat ancaman yang ditandatangani dengan huruf awal K.M. dan tengkorak. Penerima pertama, Encik Yajima, terbunuh di lereng ski dan suspek utama adalah juruterbang Tokyo, Ken Mitarai, yang juga dikenali sebagai "Mr Toilet". Balistik membersihkannya tetapi kemudian penjaja memberitahu dia bahawa dia akan pergi ke Taiwan dan keesokan harinya dia menerima tempahan misteri dari lelaki yang meninggal, Encik Yajima untuk menerbangkan MU-2 ke Taiwan. Jurugambar Taiwan & wartawan Koran terbang bersamanya dan di dalam pesawat mereka menemui mayat pemisah itu di dalam bagasi milik Tianci Rai, Presiden Pelancongan Taiwan dan seorang lagi penerima surat ancaman itu.

Setelah sampai, mereka diserang oleh anak buah Rai tetapi berjaya melarikan diri. Ken diseret ke rumah pelacuran, iaitu tempat pekerja yang baik membolehkannya bermalam. Pada keesokan harinya, Ken berusaha meninggalkan negara itu tetapi menerima surat daripada Encik Kitazawa, penerima terakhir surat ancaman itu, untuk menemuinya di Kuil Confucius. Sesampai di sana, dia diberitahu oleh Mr Kitazawa bahawa Mr. Kitazawa menerima catatan yang sama, yang menyebabkan mereka percaya bahawa serangan lain akan segera dilakukan. Kitazawa pergi dan keretanya meletup sejurus selepas itu.

Koran dan Ken berhadapan dengan Presiden Rai, yang meletakkan dadah dalam minuman mereka dengan rancangan agar mereka mati dalam nahas pesawat bertahap, tetapi mereka diselamatkan oleh seorang wartawan Koran lain bernama Fumio Kuroki, yang memberitahu mereka bahawa pembunuhan itu berkaitan dengan Berlian 20 bilion yen yang dirampas semasa pendudukan Jepun di Taiwan. Koran menyimpulkan bahawa berlian itu dipecah menjadi berlian yang lebih kecil dan keduanya mengunjungi perarakan pengebumian untuk Mr Kitazawa, iaitu tempat mereka dilihat oleh Presiden Rai, yang menghantar lelaki untuk menghapuskannya. Ken membuatkan mereka mempercayai bahawa mereka telah mengusirnya dan Koran dari jalan ke jurang, tetapi mereka diam-diam bersembunyi di bagasi lelaki, sehingga mereka mendapat akses ke tempat persembunyian Presiden Rai.

Presiden Rai dan orang-orangnya menggali permata yang dicuri dari tempat persembunyian mereka di Hell Valley tetapi kemudian pembantu Rai Fengying menembak lelaki itu dan dinyatakan bahawa dia telah bekerja dengan Tuan Kitazawa, yang memalsukan kematiannya sendiri. Mereka membunuh Presiden Rai dan melarikan diri dengan kereta yang berasingan. Kitazawa membunuh Fengying secara tidak sengaja ketika cuba membunuh Ken, kemudian melarikan diri ke MU-2 dan cuba menyeludup permata itu kembali ke Jepun. Ken melompat ke pesawat dan naik ke dalam ketika berada di udara, lalu mengalahkan Mr. Kitazawa dan membuangnya.

Ken Mitarai diberi pingat dalam sebuah upacara di Taiwan, setelah itu Fumio Kuroki mengakui kepadanya bahawa dia sebenarnya adalah anak lelaki yang dibunuh. Ken dan Koran mengambil penerbangan kembali ke Jepun, tetapi ketika diumumkan bahawa pesawat akan kembali ke Taiwan kerana cuaca buruk, Ken terjun keluar dari pesawat untuk mengelakkannya kembali.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Ini adalah filem pertama yang diarahkan oleh Fukasaku dengan warna. Audio filem ini adalah mono.

Filem ini dipasarkan sebagai yang pertama dari yang direncanakan untuk menjadi siri beberapa filem Kamikaze Man,[8] dengan cara Kinji Fukasaku dan Sonny Chiba sebelumnya bekerja sama pada beberapa Detektif Wandering dan Hepcat dalam filem Funky Hat. Namun, tidak ada filem lagi yang dibuat yang menampilkan watak Ken Mitarai.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Kamikaze Guy (1966)" – melalui letterboxd.com.
  2. ^ "Japanese Film". UniJapan. November 1, 2002 – melalui Google Books.
  3. ^ Galbraith, Stuart (November 1, 1996). "The Japanese Filmography: A Complete Reference to 209 Filmmakers and the Over 1250 Films Released in the United States, 1900 Through 1994". McFarland – melalui Google Books.
  4. ^ "UniJapan Film Quarterly". UniJapan FIlm, Association for th Diffusion of Japanese Films Abroad. November 1, 1966 – melalui Google Books.
  5. ^ Tucker, Richard Neil (November 1, 1973). "Japan - Film Image". Studio Vista – melalui Google Books.
  6. ^ Jacoby, Alexander (February 10, 2013). "A Critical Handbook of Japanese Film Directors: From the Silent Era to the Present Day". Stone Bridge Press – melalui Google Books.
  7. ^ "UniJapan Film Quarterly". UniJapan FIlm, Association for th Diffusion of Japanese Films Abroad. November 1, 1966 – melalui Google Books.
  8. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-06-08. Dicapai pada 2020-11-04.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]