Katedral Ascension (Novocherkassk)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Katedral Ascension
Di dalam kuil
Katedral Ascension. Pilihan kedua

Katedral Ascension (Novocherkassk) (bahasa Rusia: Вознесенский собор (Новочеркасск) ) — ortodoks Gereja di Novocherkassk, Katedral Rostov dan Novocherkassk keuskupan. Gereja utama don Cossack. Katedral Bapa Moscow dan semua Rusia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ascension Katedral telah diasaskan dan dikuduskan dalam 1805, pada hari raya ascension. Pembinaan bermula 1 oktober tahun 1811. Projek penulis arsitek Aloysius Ruska. Sebelum pembinaan kuil telah dilakukan oleh jajaran Avenue ( Platovskiy Avenue).

Apabila di 1818 saudara-saudara Ruski meninggalkan Rusia, pembinaan Katedral diteruskan oleh arsitek Amvrosimov. Pada tahun 1846 runtuh bagian dari kuil. Hal yang sama terjadi pada tahun 1863 dengan kedua versi dari Katedral, dibina di atas projek I. O. Valprede.

Pada tahun 1891 mula bina ketiga versi Gereja di bawah projek akademik arsitektur A. A. Yaschenko. 24 mac, tahun 1891, projek yang telah diluluskan. Pembinaan dan hiasan Gereja telah selesai pada tahun 1904. Bangunan yang telah disucikan dan dibuka pada 6 mei, tahun 1905.

Novocherkassk tentera Katedral ascension berkepala tujuh dibina di new-Bizantium gaya. Ketinggian adalah sekitar 75 meter. Ia adalah kalah dalam saiz ke Katedral Kristus Penyelamat dan Katedral St Isaac. Dimensi kuil: panjang — 52 meter, lebar — 36 meter, dengan portal adalah 62 meter.

Pembinaan kos berjumlah kira-kira 2 juta rubles. Di menara lonceng diletakkan 9 loceng dengan jumlah berat 33 tan. Bell membesarkan mereka dengan tangan tali.

Semua kubah Katedral dipenuhi dengan emas, dan salib utama dari batu kristal. Bekerja pada sepuhan kubah telah dijalankan oleh perusahaan Benih Abrosimova St. Petersburg. Ketinggian Pusat kubah dengan salib sampai 74.6 meter.

Di Soviet kali, kubah telah dikeluarkan-plated selesai. Pada tahun 1934, ascension Gereja telah ditutup. Bangunan ini dulunya digunakan sebagai gudang.

Katedral telah dibuka di 1942, ketika pendudukan jerman. Dalam tahun-tahun selepas perang, kuil itu sebuah gudang.

Pada tahun 2001, di kuil bylil perbaikan. Dalam 2010-2011, kubah bersalut dengan Emas lembaran.

Kesusasteraan[sunting | sunting sumber]

  • "Донская церковная старина", ч. 1, стр. 81, г. Новочеркасск, 1906г.
  • Газета "Знамя Коммуны", № 174 от 10 сентября 1988г.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]