Kebakaran belukar Canberra 2003

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kebakaran Hutan Canberra 2003
LokasiCanberra, Wilayah Ibu Negara Australia
Perangkaan
Kos$350 juta
Tarikh8–21 Januari 2003
PenyebabPanahan kilat di Brindabella dan Taman Negara Namadgi
Tanah yang digunakanKawasan bandar/pinggir luar bandar, tanah ladang dan hutan simpan
Bangunan musnah488
Kematian4
Tercedera435
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kebakaran hutan Canberra melibatkan beberapa kematian, lebih 490 cedera, dan menyebabkan kerosakan teruk kepada pinggir bandar dan kawasan luar Canberra, ibu negara Australia, semasa 18-22 Januari 2003. Hampir 70% daripada padang rumput, hutan (ladang pain), dan taman alam semula jadi Wilayah Ibu Negara Australia (ACT) telah rosak teruk, dan Balai Cerap Gunung Stromlo yang terkenal telah dimusnahkan. Selepas membakar selama seminggu di sekitar pinggir ACT, kebakaran memasuki pinggir bandar Canberra pada 18 Januari 2003. Lebih sepuluh jam berikutnya empat orang terbunuh dan lebih 500 buah rumah telah musnah atau rosak teruk, memerlukan bantuan dan pembinaan semula.

Tokokan ke peristiwa tersebut[sunting | sunting sumber]

Peta menunjukkan perkembangan api dari masa ke masa

Pada 8 Januari 2003, kilat memulakan empat kebakaran di NSW, di sempadan tetapi berdekatan Canberra. Walaupun kedudukannya yang berhampiran dan saiz awal yang sangat kecil dan kadar sebaran rendah, kebakaran ini tidak dihapuskan atau dibendung oleh kakitangan perkhidmatan kecemasan NSW. Siasatan berikutnya ke dalam kebakaran belukar, termasuk laporan Roche, siasatan McLeod, dan Laporan Koroner, mengenal pasti pengurusan tindak balas awal yang lemah sebagai penyumbang utama kepada bencana 18 Januari 2003.

Pada 13 Januari, sebuah helikopter yang menyiram air di atas kebakaran di hutan barat Canberra terhempas ke Empangan Bendora dengan satu orang, iaitu juruterbang, cedera. Ketua Menteri ACT Jon Stanhope dan Ketua Pegawai Bomba Peter Lucas-Smith sedang mengkaji api berdekatan di dalam helikopter Snowy Hydro SouthCare. Juruterbang helikopter Southcare berhati-hati mengemudinya untuk membenarkan Stanhope, Lucas-Smith dan paramedik di atas helikopter itu untuk terjun ke dalam empangan dan menyelamatkan juruterbang yang cedera. Ketiga-tiga yang menyelamatkan juruterbang yang cedera dan juruterbang helikopter kemudian menerima anugerah dengan keberanian mereka.

Pada 17 Januari, Biro Perkhidmatan Kecemasan (ESB) mengeluarkan kenyataan media terakhir sebelum 18 Januari pada jam 8:50 malam.[1] Siaran media itu berbeza dengan mana-mana siaran sebelumnya dari segi format dan kandungan. Ia juga menyediakan beberapa petunjuk yang telah diabaikan dalam penilaian risiko yang dihadapi Canberra. Sebagai contoh, satu maklumat dari siaran itu menyatakan bahawa sokongan logistik kawasan kebakaran sedang dipindahkan dari Bulls Head dan Orroral Valley (jauh di luar bandar Canberra) ke North Curtin District Playing Fields (jauh di dalam bandar Canberra),[2] menandakan kedua-dua pengunduran utama oleh anggota bomba dan menunjuk kepada bahaya yang pasti kepada bandar itu sendiri.

Peristiwa 18 Januari[sunting | sunting sumber]

Pusat bandar Woden
Bukit pinggir bandar Canberra terbakar semasa kebakaran.
Anggota bomba ACTFB menyiram bumbung Biro Perkhidmatan Kecemasan.

Awal pagi Sabtu 18 Januari 2003 adalah panas, berangin dan kering. Suhu setinggi 40 °C (104 °F) dan angin melebihi 80 kilometer per jam (50 miles per jam), ditambah kelembapan yang sangat rendah, adalah ciri-ciri cuaca utama hari itu. Dua kebakaran terus membakar di luar kawalan di Taman Negara Namadgi, dengan seluruh taman itu, bersama-sama dengan Kawasan Simpanan Semula Jadi Tidbinbilla, yang ditutup kerana ancaman itu. Satu kebakaran kedua, di Banjaran Brindabella, mengancam untuk memecahkan garis bendungan.

Menjelang 9 pagi Sabtu 18 Jan, daun terbakar muncul di halaman rumah-rumah di pinggir bandar Weston Creek, Kambah, dan Tuggeranong yang bersempadan dengan hujung barat Canberra. Menjelang 10 pagi, helikopter berita terbang di atas Duffy dan melaporkan berita kebakaran kepada antara negeri dan di peringkat antarabangsa, tetapi tidak ada berita terdapat di dalam negeri.

Sepanjang hari, kebakaran membakar lebih dekat dengan pinggir bandar Canberra, dan tidak ada tanda pihak berkuasa semakin mengawal keadaan. Pada kira-kira 2 petang, polis memindahkan perbandaran Tharwa ke selatan Canberra.

Pada waktu tengahari, jelas bahawa kebakaran menimbulkan ancaman segera ke kawasan penempatan berhampiran Canberra, seperti Uriarra dan Stromlo, serta rumah di kawasan antara bandar dan hutan belukar di bandar ini. Keadaan darurat telah diisytiharkan pada 2.45 pm oleh Ketua Menteri ACT, Jon Stanhope.

Kebakaran sampai ke kawasan bandar pada 3 petang. Makluman amaran kecemasan pertama telah disiarkan tidak lama selepas itu, di radio dan televisyen, dengan nasihat dikemaskinikan sepanjang hari. Nasihat ini, disertakan dengan isyarat amaran kecemasan menyatakan bahawa "pergerakan" besar api dalam ACT telah berlaku dan beberapa pinggir bandar diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga untuk berpindah. Apabila hari berterusan, makluman ini menasihatkan pemindahan beberapa pinggir bandar (juga dikuatkuasakan oleh Polis di lapangan) dan meletakkan kebanyakan pinggir bandar Canberra pada beberapa tahap amaran. Pada masa ini, api telah sampai ke banyak pinggir bandar, telah mengelilingi Tharwa, dan mengancam Lanyon Homestead bersejarah, yang sedang menganjurkan perkahwinan dan dilindungi oleh hanya sebuah trak bomba.

Menjelang 3.50 petang, beberapa buah rumah telah bernyala di pinggir bandar Duffy dan Chapman, dengan kehilangan rumah di Holder tidak lama selepas. Sebuah unit Jabatan Bomba ACT, mengamati api dari sebuah tempat pemerhatian di Fyshwick, mengingkari arahan oleh pengawal radio untuk mengabaikan segala tanda dan kekal di mana mereka berada. Unit itu menuju ke Duffy, cuba untuk memberi amaran kepada kedua-dua pengawal dan penduduk kepada bahaya yang akan berlaku. Unit itu telah terperangkap di hadapan api yang mara di Warragamba Avenue Duffy pada kira-kira 4.10 petang, setelah menyelamatkan sekurang-kurangnya dua penduduk. Kedua-dua krew dan penduduk terpaksa meninggalkan peralatan apabila kebakaran melanda.

Akibat kebakaran merosakkan infrastruktur dan angin kuat merobohkan talian kuasa di seluruh kawasan itu, sebahagian besar bandar kehilangan kuasa. Kebakaran juga bermula di Giralang kerana masalah talian kuasa. Pusat pemindahan telah dibuka di empat buah sekolah – Canberra College, Ginninderra College, Erindale College, dan Narrabundah College. Awan gelap menyelubungi seluruh bandar, dan, walaupun tidak berada dalam bahaya, Bangunan Parlimen telah ditutup.

Menjelang 5 petang, rumah dilaporkan musnah di Duffy, Chapman, Kambah, Holder, dan Rivett, serta di kawasan penempatan hutan kecil Uriarra. Ia kemudiannya didapati bahawa mangsa pertama kebakaran, seorang wanita tua bernama Dorothy McGrath, telah meninggal dunia di Penempatan Perhutanan Stromlo berdekatan.[3] Melarikan diri untuk penduduk dihalang oleh pengurusan amaran yang teruk dan lokasi penempatan mereka dikelilingi oleh hutan pain. Kebakaran di kawasan Michelago memaksa penutupan Lebuh Raya Monaro masuk ke Canberra. Kebakaran merebak melalui kawasan Kambah Pool dan masuk ke dalam pinggir bandar Kambah, menyebabkan kerosakan kepada banyak rumah dan salah satu daripada balai bomba utama ACT.

Api merebak melalui taman, menyeberangi Tuggeranong Parkway dan Sulwood Drive akhirnya menyelubungi Gunung Taylor. Dalam masa sejam, rumah juga telah terbakar di Torrens, di lereng Gunung Taylor, dan di Weston. Kebakaran kini telah menyebabkan kerosakan teruk kepada infrastruktur di bandar ini. Bekalan kuasa dipotong kepada beberapa pinggir bandar. Gangguan ini menjejaskan kedua-dua ibu pejabat Biro Perkhidmatan Kecemasan di Curtin dan Hospital Canberra (beroperasi dengan penjana sandaran), yang beroperasi di bawah tekanan daripada orang yang menderita luka terbakar dan terhidu asap. Di Curtin, ibu pejabat ESA berada dalam bahaya daripada kebakaran. Dengan sandaran kuasa yang ada hanya bagi Pusat Komunikasi, banyak anggota dipaksa bekerja di atas meja di luar apabila anggota Pasukan Simpanan Tentera Darat menyembur bangunan.[4] Ia kemudian dinyatakan bahawa ESB boleh berpindah operasinya jauh dari bahaya ke lokasi perkhidmatan kecemasan yang lain seperti Pusat AFP Winchester atau Balai Polis Tuggeranong.[4] Air, gas, pembetungan, dan komunikasi terjejas teruk. Air, gas, dan komunikasi talian tetap tidak dapat disambung untuk beberapa pinggir bandar disebabkan oleh kerosakan kepada talian bekalan dan takungan bandar. Telekomunikasi mudah alih juga terjejas akibat peningkatan trafik, menyebabkan gangguan serius kepada rangkaian telefon mudah alih dan rangkaian radio dan penghantaran ESA sendiri. Sebuah perniagaan perkhidmatan penjana tempatan kemudian melaporkan di laman web mereka bahawa abu dan asap begitu kuat, hinggakan beberapa penjana kuasa diesel sandaran di pusat komunikasi dan data gagal untuk menghasilkan kuasa yang cukup disebabkan oleh penapis pengambilan udara tersumbat. Sekurang-kurangnya satu penjana penapis pengambilan udara terbakar kerana tersedut daun terbakar yang ditiup angin kencang.

Kebakaran memberi kesan kepada sebahagian daripada Pusat Kawalan Kualiti Air Molonglo (LMWQCC), yang bertanggungjawab untuk merawat kumbahan dan sisa air di bandar ini sebelum dilepaskan ke dalam Sungai Molonglo. Operasi kilang itu terganggu akibat kerosakan api, menyebabkan kebimbangan mengenai kemungkinan pembebasan kumbahan ke dalam Sungai Molonglo, memandangkan simpanan rizab kilang itu hanya boleh bertahan lebihan satu hari. Walau bagaimanapun, kekurangan sumber dan kegagalan peralatan untuk krew melindungi loji itu boleh membawa kepada malapetaka, seperti yang diperincikan dalam keterangan Danny Camilleri dalam inkues kebakaran Koroner Maria Doogan berikutnya. Camilleri memberi keterangan bahawa krew tiba hanya mendapati banyak kawasan di loji pokok terbakar, dengan risiko besar kebakaran membahayakan bahan berbahaya yang disimpan di kilang untuk merawat sisa, termasuk klorin.[5] Beliau menyatakan bahawa jika api telah menyebabkan perpecahan di dalam tangki klorin, ia akan mencipta "awan beracun yang akan bertiup ke arah Canberra yang memerlukan pemindahan besar-besaran".[5]

Menjelang 10 malam, salah satu daripada empat pusat pemindahan di Canberra telah benar-benar penuh, dan yang lain dipenuhi dengan cepat. Laporan kecurian juga mula tiba dari kawasan yang terjejas. Kedua-dua Perdana Menteri John Howard dan Gabenor Jeneral Peter Hollingworth mengubah rancangan mereka untuk kembali ke Canberra secepat mungkin. Walaupun yang paling teruk daripada kebakaran telah berlalu, keadaan masih jauh dari stabil, dan apabila memasuki hari Ahad 19 Januari, masih banyak lagi rumah terbakar di pinggir bandar.

Kesannya[sunting | sunting sumber]

Gambar NASA bagi tenggara Australia, menunjukkan kebakaran yang masih terbakar, 22 Januari

Pada malam 19 Januari, jelas bahawa pinggir bandar yang paling teruk terjejas ialah Duffy, di mana lebih 200 buah kediaman musnah,[6] dan empat orang telah meninggal dunia: Alison Tener, 38, Peter Brooke, 74, Douglas Fraser, 60, dan Dorothy McGrath, 76.[7][8] Kehilangan nyawa, kerosakan harta benda dan kemusnahan hutan di sebelah barat bandar menyebabkan bukan sahaja kerugian ekonomi tetapi kesan sosial yang ketara.

Peta menunjukkan jumlah ACT dibakar oleh kebakaran

Pada minggu-minggu selepas 18 Januari, kesan kebakaran telah dikaji dengan teliti untuk menentukan bagaimana kerosakan itu telah dilakukan, dan bagaimana untuk lebih baik mengatasi sebarang bencana alam pada masa akan datang. Projek Bandar mengumpulkan maklumat pada sebanyak 431 hartanah rosak, distratakan ke dalam kumpulan "hancur", "kerosakan berat", "kerosakan sederhana", "kerosakan ringan", dan "kerosakan dangkal". Data ini telah dibahagikan mengikut pinggir bandar untuk membentuk satu jadual yang menunjukkan kawasan mana telah mengalami kerosakan yang paling teruk. Data ini membenarkan mereka untuk membuat kesimpulan bahawa tahap harta "hancur" yang tinggi (91%) menunjukkan kelajuan tinggi kebakaran itu bergerak. Ia juga menyimpulkan bahawa apabila sesebuah penempatan telah terbakar, terdapat sedikit peluang untuk mereka padamkan. Di samping itu, kajian menunjukkan bahawa bukan sahaja api yang menyebabkan kerosakan, tetapi juga angin kencang direkodkan berlaku pada tarikh itu, cukup kuat untuk mencabut beberapa pokok kecil. Adalah dipercayai bahawa dengan bantuan maklumat ini, dasar-dasar dan peraturan-peraturan yang lebih baik telah dirumuskan, yang mungkin membantu mengurangkan kemusnahan oleh kebakaran belukar masa depan di Canberra, dan juga di tempat lain.

Kebakaran hutan sangat memusnahkan tumbuh-tumbuhan daripada Tadahan Sungai Cotter dan menyebabkan masalah kualiti air di tiga empangan di kawasan tadahan: Empangan Corin, Bendora dan Cotter. Untuk beberapa waktu selepas kebakaran, kekeruhan di dalam air kerana kelodak dan abu dari persekitaran kawasan hutan terbakar bermakna Canberra terpaksa bergantung kepada Googong Empangan di Sungai Queanbeyan, yang tidak terjejas oleh kebakaran. Memandangkan kemarau dan kekurangan bekalan air yang sedia ada, hal ini mengurangkan simpanan air Canberra kepada kira-kira 15% untuk beberapa waktu. Naik taraf kepada Loji Rawatan Air Stromlo kemudiannya diperlukan untuk membolehkan penapisan tambahan air untuk mengatasi berkurangan kualiti pada masa akan datang.

Seperti mana-mana kebakaran semak belukar, persekitaran akan mengambil banyak masa untuk tumbuh semula. Pertumbuhan semula tumbuh-tumbuhan telah ditangguhkan oleh kemarau berterusan di rantau ini.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "5", The Canberra Firestorm: Inquests and inquiry into four deaths and four fires between 8 and 18 January 2003 (PDF), The Canberra Firestorm, 1, m/s. 306, paragraph 5, dicapai pada 20 April 2015
  2. ^ "5", The Canberra Firestore, 1, m/s. 307
  3. ^ "8", The Canberra Firestorm (PDF), 4, m/s. 183–187, dicapai pada 20 April 2015[pautan mati kekal]
  4. ^ a b Ullman, Chris. "Stateline". ABC Canberra.
  5. ^ a b "5", The Canberra Firestorm (PDF), The Canberra Firestorm, 1, m/s. 358, paragraph 4, dicapai pada 20 April 2015
  6. ^ "Canberra Bushfires Fieldwork" (PDF). Geoscience Australia. Australian Government. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 30 May 2008. Dicapai pada 20 April 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ "8", The Canberra Firestorm, 4, m/s. 183, 188, 192 & 194, dicapai pada 20 April 2015[pautan mati kekal]
  8. ^ "Blame laid for firestorm deaths". The Sydney Morning Herald. AAP. 19 December 2006. Dicapai pada 30 September 2011.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Bushfires in Australia