Kedutaan Jepun Kedua ke Eropah (1864)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ikeda Nagaoki was the head of the mission.

Kedutaan Jepun Kedua ke Eropah (Jepun: 第2回遣欧使節, juga 横浜鎖港談判使節団), juga dipanggil 'Misi Ikeda, telah dihantar pada 6 Februari 1864 oleh keshogunan Tokugawa. Ketua misi ialah Ikeda Nagaoki, gabenor kampung kecil Ibara, Wilayah Bitchū (Prefektur Okayama). Penolong ketua misi ialah Kawazu Sukekeni. Ia mengikuti apa yang dipanggil Kedutaan Jepun Pertama ke Eropah (1862), walaupun Kedutaan Tensho (1582–1590) dan ekspedisi yang diketuai oleh Hasekura Tsunenaga (antara 1613 dan 1620) sebelum ini telah sampai ke Eropah berabad-abad sebelumnya.

Objektif misi itu adalah untuk mendapatkan persetujuan Perancis untuk menutup pelabuhan Yokohama kepada perdagangan asing. Misi itu dihantar berikutan peristiwa "Perintah untuk mengusir orang gasar" (攘夷実行の勅命) pada 1863) yang digubal oleh Maharaja Kōmei, dan insiden Pengeboman Shimonoseki , dalam hasrat untuk menutup semula negara itu kepada pengaruh Barat, dan kembali kepada status sakoku. Tugas itu terbukti mustahil, kerana Yokohama adalah pusat kehadiran asing di Jepun sejak pembukaan negara itu oleh Commodore Matthew Perry pada tahun 1854.

Ahli Misi Ikeda di hadapan Sphinx, 1864.

Dalam perjalanan ke Perancis, misi melawat Mesir, di mana ahli misi telah bergambar bergambar di hadapan Sphinx oleh Antonio Beato, abang kepada jurugambar Felice Beato. Ahli misi telah banyak bergambar di Paris oleh Nadar.

Misi itu kembali ke Jepun dalam kegagalan, pada 23 Ogos 1864.

Anak lelaki Nadar, bergambar dengan ahli Misi Ikeda pada tahun 1863. Yatsu Kanshiro (kiri) dan samurai yang tidak dinamakan (kanan)

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]