Kejuruteraan akustik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kejuruteraan akustik ialah cabang kejuruteraan yang berurusan dengan bunyi dan getaran. Ia termasuk aplikasi akustik, sains bunyi dan getaran, dalam teknologi. Jurutera akustik biasanya mengambil berat dengan reka bentuk, analisis dan kawalan bunyi.

Satu matlamat kejuruteraan akustik boleh menjadi pengurangan hingar yang tidak diingini, yang dirujuk sebagai kawalan hingar. Bunyi bising yang tidak diingini boleh memberi kesan ketara kepada kesihatan dan kesejahteraan haiwan dan manusia, mengurangkan pencapaian pelajar di sekolah dan menyebabkan kehilangan pendengaran.[1] Prinsip kawalan hingar dilaksanakan ke dalam teknologi dan reka bentuk dalam pelbagai cara, termasuk kawalan dengan mereka bentuk semula sumber bunyi, reka bentuk penghalang hingar, penyerap bunyi, penindas dan zon penampan, dan penggunaan pelindung pendengaran (penutup telinga atau penyumbat telinga).

Penyekat lutsinar di dalam auditorium ini dipasang untuk mengoptimumkan unjuran dan pembiakan bunyi, faktor utama dalam kejuruteraan akustik.

Selain kawalan bising, kejuruteraan akustik juga meliputi penggunaan bunyi yang positif, seperti penggunaan ultrasound dalam perubatan, pengaturcaraan pensintesis digital, mereka bentuk dewan konsert untuk meningkatkan bunyi orkestra.[2] dan menentukan sistem bunyi stesen kereta api supaya pengumuman boleh difahami.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ World Health Organisation (2011). Burden of disease from environmental noise (PDF). WHO. ISBN 978-92-890-0229-5.
  2. ^ Barron, Michael (2009). Auditorium Acoustics and Architectural Design. Taylor & Francis. ISBN 978-0419245100.
  3. ^ Ahnert, Wolfgang (2000). Sound Reinforcement Engineering: Fundamentals and Practice. ISBN 978-0415238700.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Barron, R. (2003). Industrial noise control and acoustics. New York: Marcel Dekker Inc. Retrieved from CRCnetBase
  • Hemond, C. (1983). In Ingerman S. ( Ed.), Engineering acoustics and noise control. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Highway traffic noise barriers at a glance. Retrieved February 1, 2010, from http://www.fhwa.dot.gov/environment/keepdown.htm
  • Kinsler, L., Frey, A., Coppens, A., & Sanders, J. (Eds.). (2000). Fundamentals of acoustics (4th ed.). New York: John Wiley and Sons.
  • Kleppe, J. (1989). Engineering applications of acoustics. Sparks, Nevada: Artech House.
  • Moser, M. (2009). Engineering acoustics (S. Zimmerman, R. Ellis Trans.). (2nd ed.). Berlin: Springer-Verlag.