Kelahiran semula Perintah Dunia Liberal (Liberal World Order)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Institusi keperluan situasi liberal

Kelahiran semula Perintah Dunia Liberal (Liberal World Order) adalah satu topik yang semakin diliputi pada masa kini terutamanya dalam dunia politik. Percambahan mengenai pemerintah yang mampu memampatkan Perintah Dunia Liberal pada masa hadapan menjadi aktif sejak Presiden Rusia, Vladimir Putin melancarkan serangan terhadap Ukraine pada 24 Febuari 2022 berterusan sehingga kini. Serangan ini adalah serangan yang merekodkan pembunuhan terbanyak yang pernah berlaku di Eropah sejak tahun 1939. Perintah Dunia Liberal adalah satu sistem pentadbiran yang ditetapkan oleh ketua-ketua negara seluruh dunia dalam siri pertubuhan antarabangsa dan persetujuan untuk mempromosikan kerjasama antara negara. Sistem ini diketuai oleh pemerintah Amerika Syarikat (AS). Persetujuan yang telah ditetapkan adalah untuk tujuan menjamin perlindungan terhadap isu keselamatan, perdagangan, kesihatan, dan polisi kewangan seluruh dunia[1]. Perintah ini telah berkuatkuasa sejak 75 tahun yang lalu dan telah membolehkan dunia menikmati kedamaian sejak itu.

Abstrak[sunting | sunting sumber]

Sejak serangan President Rusia, Vladimir Putin ke atas Ukraine, ahli demokrat dari seluruh dunia telah memperbaharui keinginan untuk mencapai perpaduan dan matlamat keamanan yang lebih kukuh. Terpengaruh oleh ancaman yang mungkin berlaku, negara-negara demokrasi Barat telah mengenakan kekangan bekalan-bekalan keperluan ke Rusia dan mengalihkan bekalan-bekalan ini ke Ukraine [2]. Negara-negara yang terlibat telah memberi bantuan dari segi keperluan harian untuk rakyat Ukraine serta bekalan senjata dan tentera untuk melindungi Ukraine sambil mengembalikan serangan kepada Rusia. Reaksi yang cergas dan bersatu daripada negara-negara demokrasi Barat ini telah mengakibatkan perbandingan terhadap isu serangan autoritarian sejak sedekad lalu. Secara tidak langsung, serangan Rusia ini juga telah melemahkan serangan authoritarian antarabangsa yang berlaku kerana peperangan yang dimulakan oleh Rusia ini lebih mempengaruhi Rusia secara negatif berbanding Ukraine [3]. Oleh itu, serangan ini telah menjadi tanda kesatuan negara-negara demokrat untuk mencapai keamanan dalam krisis sedunia.

Sejarah Perintah Dunia Liberal[sunting | sunting sumber]

Perintah Dunia Liberal diasaskan setelah perang dunia ke-2 tamat. Perintah ini diarahkan untuk menundukkan kuasa yang cuba untuk mendominasikan kuasa perintah yang sedia ada demi menaklukkan lebih banyak negara-negara lain untuk bersatu padu dalam mencapai keamanan dunia, diketuai oleh Amerika Syarikat (AS). Asalnya, China dan Rusia adalah dua negara yang tidak bersetuju atas pembinaan Perintah Dunia Liberal disebabkan pemilikan sumber tentera, ekonomi yang stabil, dan kekuatan pengaruh politik yang dimiliki oleh negara-negara tersebut. Oleh disebakan faktor ini, China dan Rusia berpandangan bahawa negara mereka mampu untuk melindungi kedaulatan mereka dengan menggunakan sumber yang sedia ada tanpa bantuan daripada negara-negara lain.

Gambar serangan udara tentera Jerman pada perang dunia ke-2.

Selain daripada itu, kerajaan Iran juga cuba untuk mendominasikan kawasan Timur-Tengah dan Teluk Parsi untuk mencapai sistem ekonomi yang stabil dan mempengaruhi politik secara antarabangsa. Kemudian, Korea Utara juga berusaha untuk menguasai kawasan Semenanjung Korea dimana sekiranya tercapai, perkara ini akan mempengaruhi stabiliti dan keselamatan kawasan Utara-Timur Asia [4].

Berikutan hal ini, dengan China dan Rusia tidak memberi kerjasama untuk penglibatan negara dalam [./Https://www.liputan6.com/hot/read/5256601/liberal-adalah-ideologi-kebebasan-berikut-sejarah-ciri-dan-negara-penganutnya Perintah Dunia Liberal]. Pembekangan mengenai perintah ini menjadi satu cabaran bagi Amerika Syarikat (AS). Sekiranya China dan Rusia berjaya menyebarkan agenda hegemoni pengaruh mereka ke kawasan yang diingini, kemungkinan besar akan berlakunya perang dunia ke-3 dimana semua kuasa-kuasa besar dunia mencuba untuk menakluki benua-benua mereka. Secara tidak langsung, perjuangan untuk mempertahankan keamanan menjadi sia-sia.

Kesan serangan Rusia terhadap Perintah Dunia Liberal[sunting | sunting sumber]

Peristiwa serangan Rusia pada 24 Febuari 2022 telah mencabul perundangan Perintah Dunia Liberal dan usaha negara-negara demokrasi untuk mempertahankan keamanan dunia. Rusia menuntut bahawa Ukraine adalah sebuah negara yang dihasilkan sepenuhnya oleh Rusia[5] untuk menjustifikasikan serangan mereka terhadap Ukraine. Selain itu, Rusia juga menolak norma kedaulatan antarabangsa dan telah menimbulkan ketakutan dan rasa terancam yang mendalam untuk sistem keselamatan dan pertahanan Eropah melalui ucapan Putin yang menekankan kekuasaan Rusia dalam pemilikan senjata nuklear[6]. Sejurus dengan itu, negara-negara di Eropah mengalihkan perhatian mereka kepada perkara bahaya yang boleh dilakukan oleh Rusia. Tindakan ini juga mempengaruhi struktur keselamatan Eropah[7]. Serangan bertubi-tubi secara fizikal dan lisan Putin turut mendorong kemarahan daripada negara-negara yang pernah dikerasi oleh Rusia di samping menambahkan kesengsaraan terhadap rakyat Ukraine.

Kaitan Perintah Dunia Liberal dengan demokrasi[sunting | sunting sumber]

Perintah Dunia Liberal mempraktikkan nilai yang lebih kurang sama dengan demokrasi dimana kebebesan individu untuk bersuara, membuat keputusan, dan sebagainya menjadi nilai politik yang tertinggi. Demokrasi liberal pula merujuk kepada sebentuk pemerintahan berdemokrasi melalui majlis perwakilan yang menerapkan keputusan perundangan mengikut perlembagaan yang liberal[8]. Pemerintahan yang berdasarkan demokrasi dan liberalisasi selalunya mengalami penambahbaikan dalam hal-hal politik, sosial, budaya dan ekonomi secara berterusan untuk mengikuti perkembangan dan perubahan peradaban masyarakat[9]. Demokrasi adalah sistem politik yang dipelajari dari gaya pemerintahan Barat dab berakar daripada ideologi liberalisme klasik[9].

Pengamalan sistem demokrasi yang berikutan dengan Perintah Dunia Liberal dianggap sebagai satu sistem pemerintahan yang efisien dan berkesan sekiranya sesebuah negara tersebut cuba untuk mencapai pendamaian[10]. Ini beransurkan nilai-nilai demokrasi dan kebebasan dan perlembagaan adil yang dipupuk di negara-negara ini.

Hala tuju demokrasi mengikut Perintah Dunia Liberal[sunting | sunting sumber]

Selepas lebih sedekad demokrasi yang lemah, pencerobohan yang dilancarkan oleh Rusia itu telah melemahkan status global Rusia dan menghasilkan tahap perpaduan yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam dunia liberal, didorong oleh kedua-dua kemarahan moral dan ancaman keselamatan yang wujud. Ancaman keselamatan dan kemarahan moral tidak meningkatkan demokrasi selepas 9/11. Di samping itu, semasa Perang Dingin, ancaman keselamatan Soviet sering menjejaskan pembangunan demokrasi dengan menggalakkan sokongan kepada diktator antikomunis di Afrika, Asia, dan Amerika Latin. Ia juga patut ditekankan bahawa konflik itu masih sangat muda. Trajektori ketenteraan perang boleh beralih memihak kepada Rusia dengan mudah. Tambahan pula, dua ketegangan berkaitan kemasukan besar-besaran pelarian Ukraine dan kesakitan ekonomi Eropah yang diwujudkan oleh sekatan bekalan boleh menguji perpaduan Barat dan mewujudkan mata air populisme pada masa depan.

Namun terdapat beberapa sebab untuk berfikir bahawa konteks baru akan mengukuhkan demokrasi di Eropah dan mungkin di tempat lain. Pertama, Perang Dingin mendorong pelaburan dalam institusi liberal transnasional seperti Kesatuan Eropah, yang seterusnya menjadi pemacu kepada penyebaran demokrasi ke Sepanyol dan Greece [11]. Konflik semasa juga berkemungkinan membantu menggalakkan peningkatan komitmen terhadap projek Eropah. Tambahan pula, berbeza dengan peristiwa 9/11, pencerobohan itu telah menarik garis pertempuran yang tajam antara Rusia yang autoritarian di satu pihak dan komuniti negara demokrasi yang menyokong demokrasi Ukraine yang terancam di pihak yang lain. Konflik itu mungkin menyukarkan pemimpin Eropah untuk bertolak ansur dengan Orbán dan autokrat lain dalam Kesatuan Eropah. Pencerobohan Rusia bukan sahaja meningkatkan kesedaran tentang bahaya yang dijana oleh nasionalisme dan tidak liberalisme, tetapi ia juga telah mengaitkan mereka dengan ancaman wujud yang lebih luas yang ditimbulkan oleh autokrasi Rusia kepada keselamatan Eropah. Ancaman ini tidak mungkin berkurangan dalam masa terdekat. Pertaruhan yang semakin tinggi akan menyebabkan ahli politik seperti Trump atau Orbán mengutuk Perintah Dunia Liberal dengan sewenang-wenangnya. Demokrasi bukan hanya sekadar kebaikan abstrak tetapi mempunyai implikasi penting untuk kesejahteraan manusia. Walaupun ideologi pluralisme yang lebih besar mungkin tidak menjana pertumbuhan ekonomi yang lebih berkuasa atau mengurangkan tahap rasuah, ia membenarkan masyarakat mengelakkan jenis keganasan kejam yang kita lihat hari ini di Ukraine dan, pada tahap yang semakin meningkat, di Rusia.

Akhir sekali, pelajaran yang diambil daripada isu pencerobohan yang tidak adil dan tanpa provokasi ini telah membawa malapetaka kepada Ukraine dan rakyatnya itu masih menunjukkan peluang bahawa projek liberal global mungkin muncul dari kegelapan ini dengan lebih kuat dan lebih bertenaga daripada sebelumnya dan Perintah Dunia Liberal boleh diimplementasikan kembali.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Creative Commons (2023). "What Is the Liberal World Order?". world101.cfr.org. Dicapai pada 17 June 2023.
  2. ^ Way, Lucan Ahmed (April 2022). "The Rebirth of the Liberal World Order". journalofdemocracy.org. Dicapai pada 17 June 2023.
  3. ^ Kempe, Frederick (3 April 2022). "Op-ed: A new world order is emerging — and the world is not ready for it". cnbc.com. Dicapai pada 17 June 2023.
  4. ^ Kagan, Robert (24 January 2017). "The twilight of the liberal world order". brookings.edu. Dicapai pada 17 June 2023.
  5. ^ New York Times (15 March 2022). "Companies Are Getting Out of Russia, Sometimes at a Cost". nytimes.com. Dicapai pada 18 June 2023.
  6. ^ Transcript: Vladimir Putin's Televised Address on Ukraine (Bloomberg). 24 February 2022.
  7. ^ Scholz, Chancellor Olaf (27 February 2022). "German Chancellor Olaf Scholz Announces Paradigm Change in Response to Ukraine Invasion". globaldata.com. Dicapai pada 18 June 2023.
  8. ^ Samodra, Fitriyani Puspa (10 April 2023). "Liberal adalah Ideologi Kebebasan, Berikut Sejarah, Ciri, dan Negara Penganutnya". liputan6.com. Dicapai pada 17 June 2023.
  9. ^ a b Destriana, Putri (29 May 2014). "Apa Kaitan Antara Liberalisme-Kapitalisme- dan DEMOKRASI?". destrianaputri.blogspot.com. Dicapai pada 18 June 2023.
  10. ^ Sallie, Steven. S (2011). [itwsjr.com "Capitalist Globalization and Liberal Democratization In The Third World : A Cross National Study"] Check |url= value (bantuan). International Third World Studies Journal & Review. 34 – melalui International Third World Studies Journal & Review.
  11. ^ Pridham, Geoffrey (1991). "Encouraging Democracy: The International Context of Regime Transition in Southern Europe". Leicester University Press. Dicapai pada 18 June 2023.