Kelas hibrid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kelas hibrid ialah persekitaran pembelajaran di mana arahan dan pembelajaran dalam talian, dan sesetengahnya berlaku secara bersemuka di dalam bilik darjah. Setelah pandemik Covid-19 melanda, Seluruh sekolah di dunia menggunakan kaedah pembelajaran dalam talian. Perlaksanaan Kelas hibrid adalah satu langkah permodenan dalam sistem pendidikan dengan berasaskan teknologi dan komunikasi semuka.[1]

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Kursus hibrid menggabungkan faedah pembelajaran dalam talian dan secara peribadi. Komponen dalam talian membenarkan akses kepada kepelbagaian bahan kursus, sumber dan peluang kerjasama. Bahagian di kampus (dikenali sebagai sesi bersemuka) memberi peluang untuk interaksi satu-satu antara pengajar dan pelajar.

Pelajar juga boleh mengambil bahagian dalam sesi dalam talian untuk belajar mengikut kadar mereka sendiri, melengkapkan pengalaman bersemuka untuk menampung tahap kemahiran yang berbeza. Kelas hibrid melibatkan lebih daripada sekadar dua puluh jam biasa yang dihabiskan setiap minggu di dalam bilik darjah.

Mereka menuntut lebih banyak penglibatan dan pelaburan masa terlebih dahulu untuk memastikan ia berjaya. Dengan jumlah komitmen ini, pelajar akan dapat menerima tahap sokongan, pengetahuan dan pemahaman yang lebih baik tentang kurikulum.

Perlaksanaan Kelas hibrid di seluruh negara[sunting | sunting sumber]

Malaysia[sunting | sunting sumber]

110 sekolah di seluruh negara itu turut termasuk Sabah dan Sarawak yang dipilih dengan setiap lima bilik darjah sekolah terbabit akan ditingkatkan sambungan internet untuk membolehkan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dilaksanakan secara hidbrid.[2][3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "What is a Hybrid class?". schoolandtravel (dalam bahasa Inggeris).
  2. ^ "110 sekolah di seluruh negara laksana projek rintis kelas hibrid mulai Nov ini - Radzi". Astro Awani. Ogos 20, 2022.
  3. ^ AHMAD, AMREE (22 Ogos 2022). "Kelas Hibrid bakal dilengkapi teknologi digital". Utusan Malaysia.