Pokok kasturi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pokok Kasturi
Terlindung
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Abelmoschus
Spesies:
A. moschatus
Nama binomial
Abelmoschus moschatus


Pokok Kasturi merupakan pokok yang malar hijau yang tumbuh di selatan Asia. Nama saintifiknya dalah Abelmoschus moschatus / Hibiscus abelmoschus L.).

Pokok Kasturi merupakan pokok haruman dan perubatan dalam keluarga Malvaceae, yang merupakan tempatan di India. Biji benihnya mempunyai bau wangi, bunga, berat seperti musk. Sungguhpun ia berasal dari kawasan tropika ia tahan sejuk fros.

Kegunaan tumbuhan[sunting | sunting sumber]

Minyak kasturi pernah digunakan sebagai pengganti musk haiwan; bagaimana ia dihentikan kerana dipercayai mampu menyebabkan sensitif cahaya pada haiwan.

Ia mempunyai kegunaan masakan. Biji benihnya dicampur kepada kopi; kudup ("musk okra"), daun dan pucuk boleh dimakan sebagai ulam.

Hampir kesemua bahagian pokok Kasturi digunakan dalam perubatan tradisi dan perubatan sampingan, bukan semua terbukti secara saintifik. Ia diguna luaran bagi merawat kejang akibat penceranaan, kekejang otot, pengaliran darah, dan sakit sendi. Ia juga dianggap racun serangga dan perangsang.

Dalam industri bunganya kadang kala digunakan sebagai wangian tembakau.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai pokok Pokok mangga
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.