Dementor: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
Dementor merupakan suatu makhluk penjaga yang menjaga Penjara Azkaban.Semasa buku Harry Potter yang ketiga,banyak Dementor telah dibebaskan untuk menangkap [[Sirius Black]] yang telah terlepas.Ia mempunyai kelebihan untuk menyedut memori kebahagian seseorang itu.Makhluk ini amat ditakuti oleh Harry kerana setiap kali Dementor datng ke arahnya dia akan terdengar suara ibunnya yang telah terkena [[Sumpahan Tidak Terampun]] hinggakan ia telah menjadi bahan ejekan dan usikan oleh musuhnya iaitu [[Draco Malfoy]].
'''Dementor''' merupakan sejenis makhluk yang ditugaskan untuk menjaga Penjara [[Azkaban]]. Dalam [[Harry Potter dengan Banduan Azkaban|buku ketiga]], banyak Dementor telah dibebaskan untuk menangkap [[Sirius Black]] yang telah melarikan diri dari penjara. Tambahan pula, Sirius dituduh orang kuat [[Lord Voldemort]] yang sangat gila hingga sanggup membunuh ramai orang sekali gus.

Dementor segala kenangan kegembiraan dan kebahagiaan seseorang hingga tinggal segala keseihan dan ketakutan yang bermain dikepala. Perkara tersebut sering membuatkan banduan Azkaban gila dan membunuh diri. Makhluk ini juga merupakan perkara yang paling ditakuti [[Harry Potter (watak)|Harry Potter]] dan ini disahkan apabila [[boggart]] memberikan bentuk dementor ketika tugasan ketiga ketika [[Kejohanan Triwizard]] dalam [[Harry Potter dalam Piala Api]].

'''Ciuman Dementor''' adalah istilah yang digunakan bagi merujuk perlakuan dementor menyedut jiwa seseorang sehingga jasad itu kosong atau lebih teruk daripada mati.

{{stub}}

[[Kategori:Harry Potter]]
[[Kategori:Makhluk Harry Potter]]

[[da:Dementor]]
[[de:Figuren der Harry-Potter-Romane#Dementoren]]
[[en:Dementor]]
[[fr:Détraqueur]]
[[it:Dissennatore]]
[[nl:Dementor]]
[[ja:吸魂鬼]]
[[no:Desperant]]
[[pl:Dementor]]
[[pt:Dementador]]
[[fi:Luettelo Harry Potter -käsitteistä]]
[[sv:Dementor]]

Semakan pada 14:38, 25 Ogos 2006

Dementor merupakan sejenis makhluk yang ditugaskan untuk menjaga Penjara Azkaban. Dalam buku ketiga, banyak Dementor telah dibebaskan untuk menangkap Sirius Black yang telah melarikan diri dari penjara. Tambahan pula, Sirius dituduh orang kuat Lord Voldemort yang sangat gila hingga sanggup membunuh ramai orang sekali gus.

Dementor segala kenangan kegembiraan dan kebahagiaan seseorang hingga tinggal segala keseihan dan ketakutan yang bermain dikepala. Perkara tersebut sering membuatkan banduan Azkaban gila dan membunuh diri. Makhluk ini juga merupakan perkara yang paling ditakuti Harry Potter dan ini disahkan apabila boggart memberikan bentuk dementor ketika tugasan ketiga ketika Kejohanan Triwizard dalam Harry Potter dalam Piala Api.

Ciuman Dementor adalah istilah yang digunakan bagi merujuk perlakuan dementor menyedut jiwa seseorang sehingga jasad itu kosong atau lebih teruk daripada mati.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.