Bahasa daerah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Adikhebat (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Bahasa setempat''' atau '''Bahasa Daerah''' (Bahasa Inggeris:'''Spoken Language''') ialah bahasa yang dituturkan disekitar suatu kawasan tertentu dalam ...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
k Bahasa setempat dipindahkan ke Bahasa daerah: lebih tepat
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:54, 27 April 2011

Bahasa setempat atau Bahasa Daerah (Bahasa Inggeris:Spoken Language) ialah bahasa yang dituturkan disekitar suatu kawasan tertentu dalam sebuah negara.

Sesetngah bahasa setempat boleh dikatakan lebih tinggi penuturnya dari bahasa Rasmi sesebuah negara.Sesetengah bahasa setempat pula mempunyai hubungkait yang rapat dengan bahasa kebangsaan atau rasmi sesuatu negara, contohnya di China, dimana dialek bukan Mandarin seperti Wu, Katonis, Hakka, Hokkien, Xiang, dan Hui adalah bahasa setempat yang menjadi dialek dalam Bahasa Cina itu sendiri yang menjadikanya sangat rapat dengan mandrin.

Secara amnya sebuah negara tidak menjadikan bahasa setempat atau bahasa minoriti sebagai bahasa rasmi dan kebangsaan, namun banyak negara seperti Singapura menjadikan bahsa setempat iaitu bahasa Melayu dan Tamil sebagai bahasa rasmi negara terbabit.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.