427 SM: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25: Baris 25:
===Mengikut tempat===
===Mengikut tempat===
====Yunani====
====Yunani====
{{portal|Ancient Greece|COA of Greece.svg}}
{{portal|Yunani|COA of Greece.svg}}
* [[Sparta]]'s King [[Archidamus II]] is succeeded by his son [[Agis II]].
* [[Archidamus II]], raja [[Sparta]], diwarisi oleh puteranya, [[Agis II]].
* Selepas penyerahan kalah [[Mytilene]] kepada [[Athens]], [[Cleon]], ketua Athens, mendesak bahawa kota itu dimusnahkan. Sebagai balasan terhadap rayuan sebilangan orang warganegara Athens, dekri Cleon untuk memusnahkan penduduk Mytilene diterbalikkan, dengan hanya ketua-ketua pemberontakan menjalani hukuman mati.
* Following the surrender of [[Mytilene]] to [[Athens]], the Athenian leader [[Cleon]] insists that the city be destroyed. In response to the pleadings of a number of Athenian citizens, Cleon’s decree to destroy the population of Mytilene is reversed with only the ringleaders of the Mytilenean revolt being executed.
* [[Plataea]] surrenders to the Spartans and [[Thebes, Greece|Thebans]] after its garrison comes close to death from starvation. Over 200 prisoners are put to death and Plataea is destroyed.
* [[Plataea]] menyerah kepada tentera Sparta dan [[Thebes, Greece|Thebes]] selepas garisonnya hampir maut, akibat kebuluran. Melebihi 200 orang tawanan dibunuh dan Plataea dimusnahkan.
* Perang saudara di [[Corcyra]] yang Athens dan Sparta masuk campur tanpa berkesan, menyebabkan kemenangan kepada pihak demokrat (yang menyokong perikatan dengan Athens) terhadap pemerintah-pemerintah dikit.
* The civil war in [[Corcyra]], in which the Athenians and the Spartans have interfered ineffectually, results in a victory of the democrats (who support an alliance with Athens) over the oligarchs.
* In an effort to blockade Sparta from access to [[Sicily|Sicilian]] corn, [[Athens]] responds to a plea for help from a delegation from the city of [[Leontini]] led by [[Gorgias]], the sophist and rhetorician. Leontini is being threatened by [[Syracuse, Sicily|Syracuse]] which is allied to Sparta. However, the Athenian mission led by the Athenian general [[Laches (person)|Laches]] is unable to offer much help. Laches is later prosecuted by Cleon for his unsuccessful mission to support Athenian interests in Sicily.
* Dalam sebuah usaha untuk menyekat Sparta daripada memperoleh jagung [[Sicily]], [[Athens]] membalas kepada rayuan untuk bantuan daripada sebuah perwakilan kota [[Leontini]] yang diketuai oleh [[Gorgias]], sofis dan ahli retorik. Leontini telah diugut oleh [[Syracuse, Sicily|Syracuse]] yang bersekutu dengan Sparta. Bagaimanapun, misi Athens yang diketuai oleh [[Laches (tokoh)|Laches]], jeneral Athens]] tidak berupaya memberi banyak bantuan. Laches kemudian didakwa oleh Cleon kerana misinya yang gagal untuk menyokong kepentingan-kepentingan Athens di Sicily.


====Republik Rom====
====Republik Rom====

Semakan pada 18:27, 16 Januari 2007

Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa

Mengikut tempat

Yunani

  • Archidamus II, raja Sparta, diwarisi oleh puteranya, Agis II.
  • Selepas penyerahan kalah Mytilene kepada Athens, Cleon, ketua Athens, mendesak bahawa kota itu dimusnahkan. Sebagai balasan terhadap rayuan sebilangan orang warganegara Athens, dekri Cleon untuk memusnahkan penduduk Mytilene diterbalikkan, dengan hanya ketua-ketua pemberontakan menjalani hukuman mati.
  • Plataea menyerah kepada tentera Sparta dan Thebes selepas garisonnya hampir maut, akibat kebuluran. Melebihi 200 orang tawanan dibunuh dan Plataea dimusnahkan.
  • Perang saudara di Corcyra yang Athens dan Sparta masuk campur tanpa berkesan, menyebabkan kemenangan kepada pihak demokrat (yang menyokong perikatan dengan Athens) terhadap pemerintah-pemerintah dikit.
  • Dalam sebuah usaha untuk menyekat Sparta daripada memperoleh jagung Sicily, Athens membalas kepada rayuan untuk bantuan daripada sebuah perwakilan kota Leontini yang diketuai oleh Gorgias, sofis dan ahli retorik. Leontini telah diugut oleh Syracuse yang bersekutu dengan Sparta. Bagaimanapun, misi Athens yang diketuai oleh Laches, jeneral Athens]] tidak berupaya memberi banyak bantuan. Laches kemudian didakwa oleh Cleon kerana misinya yang gagal untuk menyokong kepentingan-kepentingan Athens di Sicily.

Republik Rom

Kelahiran

Kematian