Parti Komunis Vietnam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Communist Party of Vietnam"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 03:48, 17 Oktober 2018

Parti Komunis Vietnam (CPV)[a] adalah pendiri dan pemerintah partai komunis itu Sosialis Republik Vietnam. Sejak tahun 1988, ia adalah satu - satunya undang-undang parti di negara ini. Walaupun ia ukuran wujud bersama Vietnam Tanah Depan, ia mengekalkan kesatuan kerajaan dan pusat kawalan ke atas negeri ini, militer dan media. Keluhuran Partai Komunis dijamin oleh Perkara 4 negara perlembagaan. Semasa parti itu pemimpin Nguyễn Phú Trọng, yang memegang judul Jeneral Setiausaha Central Komite dan Setiausaha Tengah Tentera Commission.

Parti diketahui untuk sokongan apa yang ia sebut "sosialis berorientasi pasaran ekonomi". Yang tertinggi institusi CPV adalah partai Nasional Kongres yang memilih Central Komite. Di antara pihak kongres, Central Komite yang agung organ di pihak negeri. Selepas parti kongres, Central Komite memilih Politik dan Setia dan ia melantik Setiausaha Pertama, yang tertinggi kantor partai. Di antara sesi dari Central Komite, Politik adalah agung organ di pihak negeri. Bagaimanapun, ia hanya melaksanakan keputusan berdasarkan polisi yang telah diluluskan terlebih dahulu oleh salah Jawatankuasa Pusat atau partai Nasional Kongres. Pada tahun 2017Setakat 2017, 12 Politik terdiri 19 ahli.

Dalam kebanyakan kasus, Vietnam tekan dan orang merujuk kepada Parti Komunis Vietnam sebagai Đảng ("Pesta") atau Đảng ta ("Pihak kami").

Nota

  1. ^ Sometimes referred to as the Vietnamese Communist Party (VCP).

Rujukan

Pautan luar