Karikatur: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Caricature"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:50, 29 Ogos 2019

Fail:Beerbohm-Beardsley.jpg
Karikatur Aubrey Beardsley oleh Max Beerbohm (1896), yang diambil dari Karikatur dua puluh lima lelaki

Karikatur ialah imej yang diberikan menunjukkan ciri subjeknya dengan cara mudah atau dibesar-besarkan melalui lakaran, pensel pensil, atau melalui lukisan artistik yang lain.

Dalam kesusasteraan, karikatur adalah perihalan seseorang yang menggunakan keterlaluan beberapa ciri dan melebih-lebihkan orang lain.[1]

Karikatur boleh menghina atau percuma dan boleh memberi maksud politik atau ditarik semata-mata untuk hiburan. Karikatur ahli politik biasanya digunakan dalam kartun editorial, manakala karikatur bintang filem sering ditemui dalam majalah hiburan.

Penggunaan moden

Selain satira politik dan tokoh masyarakat, kebanyakan karikatur kontemporari digunakan sebagai hadiah atau cenderamata, yang sering ditarik oleh penjaja jalanan. Untuk bayaran yang kecil, karikatur boleh ditarik khusus (dan cepat) untuk penaung. Ia popular di pameran jalan, karnival, dan juga perkahwinan, sering dengan hasil yang lucu.[2]

Artis karikatur juga menjadi tarikan popular di banyak tempat yang sering dikunjungi oleh pelancong, terutama papan tepi pantai lautan, di mana pelancong boleh mempunyai karikatur lucu yang dilukis dalam beberapa minit untuk bayaran yang kecil. Artis karikatur kadangkala boleh disewa untuk pihak, di mana mereka akan melukis karikatur para tetamu untuk hiburan mereka.

Rujukan

  1. ^ "Caricature in literature". Contemporarylit.about.com. 2012-04-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-12. Dicapai pada 2013-01-25. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ McGlynn, Katla (June 16, 2010). "Street Portraits Gone Wrong: The Funniest Caricature Drawings Ever (PICTURES)". Huffingtonpost.com. Diarkibkan daripada yang asal pada August 13, 2010. Dicapai pada 2010-12-31. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar

  • Persatuan Artis Karikatur Antarabangsa (ISCA) Laman rasmi Persatuan Karikatur Antarabangsa (International Caricature Artists Artists) - persatuan bukan keuntungan yang ditumpukan kepada seni karikatur (Dulu Network Caricaturist Nasional (NCN))
  • Lukisan Daumier, katalog pameran dari The Metropolitan Museum of Art (tersedia secara dalam talian sebagai PDF), yang memberi tumpuan kepada ahli karikatur hebat ini
  • [ https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Hirschfeld Al Hirschfeld, Caricaturist Amerika
  • Spielmann, Marion Harry Alexander (1911). "Karikatur"   . Encyclopædia Britannica . 5 (edisi ke-11). pp.   331-336.
  • Rujuk hadiah Karikatur