Burung Lang Monyet: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: lb:Philippinen-Adler
Baris 50: Baris 50:
[[it:Pithecophaga jefferyi]]
[[it:Pithecophaga jefferyi]]
[[he:עיט פיליפיני]]
[[he:עיט פיליפיני]]
[[lb:Philippinen-Adler]]
[[hu:Majomevő sas]]
[[hu:Majomevő sas]]
[[nl:Filipijnse apenarend]]
[[nl:Filipijnse apenarend]]

Semakan pada 13:34, 4 September 2008

Burung Lang Monyet
frames
Pengelasan saintifik

Burung Lang Monyet (Pithecophaga jefferyi) adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Pithecophaga jefferyi. Ia merupakan salah satu burung pemangsa yang terbesar, terkuat dan jarang dijumpai di dunia. Burung pemangsa ini termasuk dalam famili Accipitridae.

Ketika dilaporkan pada 1896, ia pada mulanya dikenali sebagai Lang pemburu monyet, berasaskan laporan dari penduduk tempatan bahawa ia memburu monyet sepenuhnya (dengan itu nama Genusnya, dari bahasa Yunani pithecus ("monyet") dan phagus ("pemakan") . Kajian terkemudian mendapati bahawa ia turut memburu haiwan lain seperti colugo, civet, ular besar, mengkarung, malah burung besar seperti burung Enggang.

Ciri-ciri

Burung Lang Monyet ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Lang Monyet adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung Lang Monyet tidak bergigi.

Makanan

Pembiakan

Burung Lang Monyet membiak dengan bertelur. Telur Burung Lang Monyet bercangkerang keras.

Habitat

Lang Monyet

Rujukan

  • "Pithecophaga jefferyi". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes a range map and justification for why this species is critically endangered

Pautan luar


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z