Justice League (komik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Justice League
The Justice League
Maklumat penerbitan
PenerbitDC Comics
Debut pertamaThe Brave and the Bold #28 (March 1960)
Karya olehGardner Fox
Maklumat dalam komik
Ibu pejabatThe Hall
Watchtower
The Refuge
JLI Embassies
Detroit Bunker
Satellite
Secret Sanctuary
Daftar ahli
Lihat:List of Justice League members

Justice League ialah sebuah kumpulan wira pahlawan rekaan yang muncul dalam buku-buku komik Amerika yang diterbitkan oleh DC Comics. Justice League dikandung oleh penulis Gardner Fox, dan mereka pertama kali muncul bersama sebagai Justice League of America (JLA) di The Brave dan Bold # 28 (Mac 1960).[1]

Justice League adalah kumpulan superhero yang bergabung sebagai satu pasukan. Ketujuh ahli asalnya ialah Superman, Batman, Wonder Woman, The Flash, Green Lantern, Aquaman, dan Martian Manhunter. Jadual pasukan telah diputar sepanjang tahun, terdiri daripada pelbagai wira-wira dari DC Universe, seperti The Atom, Big Barda, Black Canary, Cyborg, Panah Hijau, Man Elongated, Flash / Wally West, Green Lantern / John Stewart, Hawkgirl, Hawkman, Metamorpho, Manusia Plastik, Power Girl, Orion, Red Tornado, Stargirl, Kapten Marvel / Shazam, dan Zatanna, antara yang lain. Sebagai The New 52, Cyborg adalah salah satu daripada Legair Kehakiman pengasas dan bukan Manhunter Martian.

Pasukan itu menerima tajuk buku komiknya sendiri yang dikenali sebagai Justice League of America pada November 1960. Dengan melancarkan semula tahun 2011, DC Comics mengeluarkan jilid kedua Justice League. Pada bulan Julai 2016, inisiatif DC Rebirth semula melancarkan semula gelaran buku komik Liga Keadilan dengan jilid ketiga Justice League. Sejak penubuhannya, pasukan itu telah dipaparkan dalam pelbagai filem, program televisyen, dan permainan video.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Siri buku komik yang memaparkan Justice League tetap popular dengan peminat sejak penubuhannya dan, dalam kebanyakan jelmaan semula, senarainya termasuk watak-watak DC yang paling popular. Konsep Justice League juga telah disesuaikan dengan pelbagai media hiburan lain, termasuk pelbagai bentuk televisyen dari siri animasi animasi Super Friends (Sabtu 1973-1986) pagi, siri tindakan khas Legends of the Superheroes (1979), siri Justice League of America yang tidak diterbitkan (yang merupakan filem perintis), siri animasi Justice Lague diiktiraf (2001-2004), sekuel Justice League Unlimited (2004-2006) dan Justice League Action (2016-sekarang).

Filem aksi langsung juga dilakukan pada tahun 2008 sebelum ditangguhkan. Pada 6 Jun 2012, Warner Bros mengumumkan aksi baru filem Justice League dalam pembangunan dengan Will Beall diupah sebagai penulis skrip. Walau bagaimanapun, projek itu dibatalkan lagi. Selepas kejayaan Superman reboot Man of Steel, sebuah filem bertajuk Batman v Superman: Dawn of Justice dikeluarkan pada bulan Mac 2016, diarahkan oleh Zack Snyder. Penulis skrip Batman v Superman, Chris Terrio juga menulis skrip untuk Justice League.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fox, Gardner (penulis), Sekowsky, Mike (pelakar), Sachs, Bernard, Giella, Joe, Anderson, Murphy (pendakwat). "Starro the Conqueror" The Brave and the Bold 28 (March 1960)
  2. ^ Rosen, Christopher (June 6, 2012). "Justice League Movie: Warner Bros. Hires Gangster Squad Writer To Resurrect Superhero Supergroup". The Huffington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2012. Dicapai pada June 24, 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]