Penasihat kedoktoran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penasihat kedoktoran (juga pengarah disertasi atau penasihat disertasi) ialah seorang ahli fakulti universiti yang peranannya adalah untuk membimbing murid lulusan yang merupakan calon untuk gelaran kedoktoran, membantu mereka memilih kerja kursus, serta membentuk, memperhalus dan mengarah pilihan sub-disiplin pelajar di mana mereka akan diperiksa atau akannya dituliskan mereka disertasi.[1] Pelajar biasanya memilih penasihat berdasarkan bidang kepentingan mereka dalam disiplin mereka, keinginan mereka untuk bekerjasama dengan lulusan fakulti tertentu, dan kesediaan dan ketersediaadaan orang-orang fakulti untuk bekerja dengan mereka.

Di beberapa negara, pelajar penasihat berfungsi sebagai pengerusi kedoktoran pemeriksaan atau disertasi jawatankuasa. Walau bagaimanapun, dalam kes-kes tertentu, seseorang yang memainkan peranan tersebut mungkin berbeza daripada ahli fakulti yang paling rapat menasihatkan pelajar. Misalnya, dalam sistem akademik Belanda, hanya profesor lengkap (hoogleraren) yang boleh mempengerusikan pemeriksaan kedoktoran, supaya pelajar yang telah dinasihat oleh anggota fakulti yang berpangkat lebih rendah akan mempunyai seorang profesor lengkap sebagai penasihat rasmi (atau promotor) mereka dan penasihat sebenar mereka sebagai co-promotor.[2] Di negara-negara lain, seperti Sepanyol, penasihat kedoktoran mempunyai peranan sebagai seorang mentor, tetapi tidak dibenarkan untuk menjadi sebahagian daripada jawatankuasa pemeriksaan. Jawatankuasa pemeriksaan ialah badan 5 orang pakar yang bebas dipilih oleh rektor daripada 10 orang calon yang dicadangkan oleh jabatan universiti.

Satu salasilah akademik boleh dikesan berdasarkan penasihat kedoktoran pelajar dengan pergerakan ke atas dan ke bawah garisan "keturunan" akademik yang mirip dengan salasilah tradisional.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Miles Taft Bryant (2004), The portable dissertation advisor, Corwin Press, m/s. 9–11, ISBN 978-0-7619-4696-0.
  2. ^ A Few Words about Dutch University Titles, Ranks etc. Diarkibkan 2011-06-16 di Wayback Machine, Jabatan Astronomi, Leiden University. Dicapai pada 2010-02-15.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]